Urdebatten / Urforum
førstegangs ur - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: førstegangs ur (/showthread.php?tid=62939)

førstegangs ur - tommyboy - 29-04-2004

hej jeg har et spørgsmål ...jeg vil gerne ha mig et godt ur!! men jeg er lidt tvivl om hvad mærke det skal være....jeg vil gerne bruge omkring en 35-40 k på det ....men der skal helst være noget guld på uret..om det er brugt eller nyt er underordnet...hvad anbefaler i??????????????????

- Mathias - 29-04-2004

Det kommer helt an på hvilken stil du tænker på.

Du kan jo kigge her på Vintageures side under Rolex. Det kan du sikkert godt finde et par flotte Oyster i guld/stål til den pris du tænker på.

Hvis du er til dykkerure kan du se på et Omega Seamaster med guld, som også kan fås til den pris (eller under).

Et andet bud ville være et Omega Speedmaster som også er et meget flot og lækkert ur! Fås også i guld.

Breitling i guld er også rigtig flotte ure - igen, kig på Køb & Salg siderne!

Et lækkert Breitling i guld!

İmage

Royal Oak Jumbo - Mads Gjødesen - 30-04-2004

Hej
For 40 kkr. kan du få rigtig meget ur. Jeg vill vælge et brugt Audemars Piguet Royal Oak Jumbo stål/guld. Det har det super eksklusive in-house værk AP 2121, som af mange eksperter anses som værende det bedste automatik værk der nogen sinde er lavet. Det er også det eneste som er benyttet af de fire store, AP, Patek P., Vacheron Constantin og JLC. Værket blev udviklet i et samarbejde mellem de fire hvor JLC havde rettighederne.
AP har senere overtaget rettighederne fra JLC, så det nu er et AP in-house værk.
AP Royal Oak Jumbo er den oprindelige Royal Oak model som blev introduceret i 1972, og efter min mening det bedste eksklusive allround ur der findes. Det kan bruges til både jeans og smoking og oser af kvalitet. Du er også sikker på ikke at støde på "artsfæller" som ofte er tilfældet med Rolex og Omega. Jeg har endnu ikke stødt på andre som havde et AP Royal Oak. Omvendt er blærerøvseffekten begrænset, men jeg mener man skal købe ure for ens egen skyld og ikke for andres.

Nyprisen for stål/guld modellen er ca. 125.000 kr. men der er et på ebay.de netop nu til ca. 40.000 kr.
Se linket: [url]"http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=9215&item=4106759318&rd=1">http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 59318&rd=1[/url]

Held og lykke i din søgen. Hold os opdateret...

Mads

IWC Portuguese - Christian Ehlers - 30-04-2004

Bo Mølbak har et brugt til salg og du kan nok handle lidt med ham så du rammer 40K - det er superlækkert!

Værk 2120 - G?st - 30-04-2004

Så vidt jeg ved er det vistnok ikke et værk der er udviklet i samarbejde mellem AP, Vacheron, Patek og JLC men udelukkende JLC som på bestilling lavede værket til de tre store AP, Vacheron og Patek jeg mener nemlig ikke at JLC har brugt det i deres egne ure men ellers rammer du vist rimelig rigtigt med at det regnes for noget af det bedste den dag idag, og jeg kan kun være enig i at Royal Oak er et meget fint ur til næsten enhver lejlighed og det på ebay ser sørme ikke så værst ud held og lykke i din søgen efter et lækkert ur by the way Patek Nautilus findes også i Guld/Stål kombinationen og er til at komme i nærheden af da det er stål udgaven som er mest eftertragtet kig dig lidt omkring der er mange gode links på denne hjemmeside så du må ud og søge

Jeg vil... - Peter A - 30-04-2004

give Mads Gjødesen ret i sine råd...

AP RO er klart en af mine favoritter. Jeg ville dog udelukkende vælge modellen i stål.

Derudover kan du få en JLC Master Geografic i samme prisleje. Også et fantastisk lækkert og elegant ur som jeg meget gerne ville eje... mums!

Mvh

Peter

Billeder af JLC M Geo og AP RO - Peter A - 30-04-2004

İmage
Master Geographic til 30k hos Mølbak

İmage
AP RO solgt af timeman

køleskabsmetoden - trym - 02-05-2004

Jeg hørte engang om en klog og velhavende ursamler som satte et flot katalogbillede af et evt. urkøb op på sit køleskab - hvis han stadig syntes godt om uret efter at have kigget på det i en måned købte han det til sin voksende samling - hvis ikke kom der blot et nyt urbillede på køleskabet.
Urfolk er sgu noget for os selv, - men fin ide til en vaklende urkøber.

- Mads Gjødesen - 03-05-2004

Du har ret i at JLC blot udviklede og producerede værket (JLC 920). Så vidt jeg ved har JLC ikke benyttet det selv. Måske Anders Trojel kan hjælpe os her!
Historien bag 2120 værket var, at AP, VC og PP gik sammen om at få lavet verdens tyndeste automatværk tilbage i 1967. JLC stod for udvikling og produktion (AP deltog lidt i udviklingen). Resultatet blev JLC cal. 920.
Idet PP deltog mindst (finansielt), fik de ikke lov at benytte den endelige udgave. PP cal. 28-255 (cal. 28-255C med dato) var 2.55mm/3.15 mm, mod VC 1120 og AP 2120 (2121 m. dato) som var 0,1 mm tyndere. Værket blev stort set ikke benyttet af PP, som udviklede et nyt in-house automatik værk. PP benyttede 28-255 i 1. udg. af Nautilus, som blev introduceret et par år efter Royal Oak. Nautilus blev designet af Genta, som også designede RO. Han blev hyret af PP til at lave et stålsportsur, som kunne konkurrere med Royal Oak, som havde vist sig at være en mega-sællert.
JLC producerede værket for AP og VC, ind til Richemond desværre overtog JLC. AP solgte deres 40 % i JLC, men overtog rettighederne og produktionen af JLC 920. Leveringen til VC ophørte. VC fortsatte med at bruge værket indtil 2003, hvor deres lager var tømt.
Produktionen af 2120 var meget bekostelig for JLC. Derfor benyttede man det billigere JLC 889 til standard Royal Oak´erne. 889 kostede kun 1/3 af 2121. AP moderniserede produktionen af 2120, da de overtog den fra JLC, men 2121 benyttes stadig kun i RO Jumbo pga. produktionsomkostningerne.

Jeg ville også foretrække en stål/stål, frem for en stål/guld. Det er det mest originale.

Husk RO sloganet: Steel outside – gold inside.

Desværre er det med RO Jumbo som det er med Daytonaen. En brugt stål/stål er dyrere end en stål/guld. En brugt stål-model fås sjældent til under 50 kkr.

Mads