|
114060 brug - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77) +--- Forum: Rolex og Tudor (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=68) +--- Tråd: 114060 brug (/showthread.php?tid=62475) |
114060 brug - Sune Thomsen - 15-01-2015 Hej igen - lige et par spørgsmål til mit nye ur- nyt sub. 114060 1: Hvordan med optræk af uret - er det godt at gøre det indimellem selvom jeg går med uret hver dag. 2: jeg skal til Thailand i 14 dage snart. - tænker ikke at tage uret med - skal det så bare trækkes op når jeg kommer hjem, og så spille det igen efter et optræk. 3: hvor meget / hårdt trække i jeres roles op. 4: Bruger i det i svømmehal/ havvand - nogle skriver at saltvand og klor ødelægger lænke og gummimembranen ved kronen ( hvad det så end er?) 5: ville i gå ind med uret til den AD hvor det er købt (Ragner) og forventet de tjekkede uret gratis efter et års tid. 5: hvad er jers råd med hensyn til lænken - skal den poleres og hvordan ? Håber på svar idet jeg ved intet om ure.... NB tænker at valuta ændringerne i swiss vil gøre et roles dyrere - er dette ikke korrekt ? Med venlig hilsen Sune - ham der intet ved om sit ur ( udover det er smukt), men vil lære.... Re: 114060 brug - nicolaib - 15-01-2015 1. Hvis du går med uret hver dag holder det sig selv kørende med rotoren, så du behøver kun trække det op hvis det går i stå. 2. Når du kommer hjem trækker du det bare op indtil sekundviseren kører igen + lidt mere og så klarer rotoren resten når du bevæger dig. 3. Som ovenover. 4. Har aldrig haft problemer med klor og saltvand på mine ure, men hvis du bruger det ofte i vand vil jeg anbefale at få lavet en tryktest ca. hvert år. 5. Ville ikke forvente noget gratis, medmindre der er noget galt med uret og det er indenfor garantien. Så hvis du bare vil kontrollere det så koster det nok. 6. Lad være med at polere uret unødventigt.. Nyd de ridser det får og når det en gang om 5 - 10 år skal serviceres kan du overveje at få det poleret op... Husk at hver polering tager materiale af uret så jo færre gange jo bedre. Der findes mange grimme eksempler på Rolex ure der er overpolerede.. Re: 114060 brug - KimT - 15-01-2015 Sune Thomsen Skrev:1: Hvordan med optræk af uret - er det godt at gøre det indimellem selvom jeg går med uret hver dag.Hvis du går med det dagligt og ikke ligger helt stille på sofaen hele tiden burde det sagtens holde sig igang Sune Thomsen Skrev:2: jeg skal til Thailand i 14 dage snart. - tænker ikke at tage uret med - skal det så bare trækkes op når jeg kommer hjem, og så spille det igen efter et optræk.Når du kommer hjem skruer du kronen løs, drejer 20 gange på den, stiller tiden og skruer den ind igen. Sune Thomsen Skrev:3: hvor meget / hårdt trække i jeres roles op.Når det er gået i stå, "trækker" jeg ca. 20 gange (på et automatisk ur som dit) og ved daglig brug gør jeg ingenting, da det sagtens kan holde sig selv i gang. Sune Thomsen Skrev:4: Bruger i det i svømmehal/ havvand - nogle skriver at saltvand og klor ødelægger lænke og gummimembranen ved kronen ( hvad det så end er?)Ja, jeg bruger mine ure i al slags vand. Et godt råd er altid at skylle det i vand fra hanen efter klor/saltvand, og få det teste ifht. vandtæthed en gang om året (hvis man dykker med det) Sune Thomsen Skrev:5: ville i gå ind med uret til den AD hvor det er købt (Ragner) og forventet de tjekkede uret gratis efter et års tid.Som nævnt ovenfor - ja, hvis du dykker med det - ellers ikke. Med mindre selvfølgelig der er noget galt. Sune Thomsen Skrev:5: hvad er jers råd med hensyn til lænken - skal den poleres og hvordan ?Absolut ikke efter min mening, men det er jo smag og behag. Husk dog på at hver gang der poleres på metal, fjernes der lidt materiale og for man sit ur poleret tit vil de flotte skarpe kanter hurtigt komme til at se "trætte" ud, hvilket forringer værdien ved et evt. gensalg. Derudover gør brugsspor ikke noget på et ur efter min mening, det er jo trods alt en brugsgenstand Re: 114060 brug - KimT - 15-01-2015 Ha ha, vi skrev samtidig, men vi er også ret enige kan jeg se Re: 114060 brug - Len - 15-01-2015 Som Nicolai skriver. Og personligt plejer jeg bare at ryste det lidt til det går igang. Re: 114060 brug - Sune Thomsen - 15-01-2015 Tak for jeres viden - ved det lyder åndssvagt at jeg har købt et så dyrt ur uden at ane en skid, men havde bare lyst til at forkæle mig selv - mener de sagde i butikken at uret havde godt af at blive trukket op indimellem, selvom det går og bliver brugt - er dette rigtigt ? Re: 114060 brug - KimT - 15-01-2015 Hvis du bruger det og holder det igang, skal du ikke bekymre det om det |