Urdebatten / Urforum
Vintage contra nyt ( nyere ) - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Vintage contra nyt ( nyere ) (/showthread.php?tid=62036)

Vintage contra nyt ( nyere ) - mojohe67 - 19-10-2014

Har de seneste 13 år haft div IWC, JLC, ALS, AP, Omega etc. Alle har været ure fra 1992 og fremefter. Har opfattet vintage som gamle ure med pletter på skiven - ikke noget for mig - overhovedet.

Fandt så disse :

İmage

Hvad mere kan man ønske sig af en chronograf? Et flot ur synes jeg. Men så tjek lige den næste her ud :

İmage

I min verden : WOW WOW WOW

Har I noget info på nogle af dem? År? Værk ( også værkets kvalitet )? Kan de måle sig med de nymodens ure?

Mvh
Morten

Re: Vintage contra nyt ( nyere ) - TioMalo - 19-10-2014

Uden at være ekspert i JLG vil jeg påstå at generelt værkerne er fine i de finere ældre ure, dog med mindre dekorativ finish. Den øverste er skøn.
Den nederste, månefasen er nu ikke en oldsag men noget fra 80´ne vil jeg tro.
Naturligvis har konkurrencen mellem high end producenterne blivet noget større de sidste ca. 15 - 20 år hvor der har været meget mere fokus i armbåndsure end før og det vil så gøre at finish har nok fået en ekstra tand + at teknikken og materialerne bliver langsomt bedre.

Re: Vintage contra nyt ( nyere ) - Stensbjerg - 19-10-2014

JLC laver og har lavet mange smukke ure,
Og generelt har de jo altid været kendt for at lave højt kvalitet ude som inde,
Hvilke også er noget mange andre mærker har nydt godt af.

Jeg ville ingen betænkeligheder have, hvis du finder et som "passer" dig Icon_cool

Re: Vintage contra nyt ( nyere ) - KimT - 19-10-2014

Jeg har ikke forstand på vintageure og kan ikke hjælpe med noget brugbar information, men især det første er utrolig smukt og som Jacob skriver, så er JLC jo kendt for en god kvalitet mange andre har udnyttet gennem årene.

Re: Vintage contra nyt ( nyere ) - khbk - 19-10-2014

"Vintage"?
Det er når man gerne vil have en god pris for et gammelt, brugt ur.
/
Kristen

Re: Vintage contra nyt ( nyere ) - TimeToWatch.dk - 19-10-2014

Generelt går du ikke fejl af JLC når det kommer til flot finish/konstruktion. Personligt ville jeg få ure som disse tjekket grundigt før jeg smed penge afsted efter dem. Særligt det første chronograph kan blive et giftigt bekendskab. Tror det er noget Universal Geneve cal. 285 (Martel Watch Co.) JLC brugte dengang. Problemet med disse ældre kronografer er at de uanset fabrikat er meget skrøbelige. Bliver der problemer er det svært og dyrt at skaffe stumper. Her er det lettere hvis vi taler de velkendte og meget anvendte ældre Valjoux og Lemania chrono værker, som er lettere at finde ophugger stumper til.

Det nederste ligner et med det velkendte JLC 889 med moonphase-kalender modul. Det er stadig til at skrue i til en ok pris, men også her taler vi i min bog om et relativt skrøbeligt værk. Har selv haft bøvl med 2 ud af 4 ure med præcis dette værk. Så sørg for at uret er i top dollar stand i værket og relativt nyserviceret af JLC.

En anden hage er størrelsen. Værkerne er små i diameter, og jeg kan ud fra billederne regne ud, at urene må være 34-35 mm i diameter. De fylder ikke meget på armen, så det bør du også lige overveje før du får et hjem, og måske bliver lidt overrasket over størrelsen.

/Mads

Re: Vintage contra nyt ( nyere ) - mojohe67 - 20-10-2014

Tusinde tak for Jeres fine respons.

Mvh
Morten