Urdebatten / Urforum
Fontainemelon ST 96-4 - opdateret - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Fontainemelon ST 96-4 - opdateret (/showthread.php?tid=60965)

Sider: 1 2

Fontainemelon ST 96-4 - opdateret - runzuk - 18-03-2014

Hej med jer

Har nogen noget info omkring dette vintage urværk? Har købt et Azimuth Bombardier 1, hvor denne Cal. St96-4 sidder i..
Hvad jeg kan forstå så har Azimuth i dette eksempel taget et vintage urværk fra 60'erne og renoveret det for at give uret et autentisk touch.

----------
Update:

Nå, men jeg har selv fundet frem til at firmaet som laver dette værk hedder Fabrique d'Horlogerie de Fontainemelon (FHF). Et schweizisk firma som startede i 1793. Hvornår denne fabrik stoppede ved jeg ikke.
Men Azimuth har med Bombardier 1 modellen opkøbt 200 stk cal. St96-4 fra 1960'erne. Derefter er de blevet restaureret og isat Azimuth Bombardier 1 modellen, som kun kom i en udgave på 200 stk. Værket "slår" med 18000 bph ligesom de originale fliegerure.

Er der nogen som har mere viden om dette firma?

Her er værket
İmage

Re: Fontainemelon ST 96-4 - opdateret - runzuk - 20-03-2014

122 har været inde og kigge - er der virkelig ingen af jer som ved noget om dette firma eller mht værket?? Icon_e_surprised

Re: Fontainemelon ST 96-4 - opdateret - TioMalo - 20-03-2014

Prøv den anden DK forum og der under vintage, kontakt brugerne Lars og Olof. Begge to kender en del til 60´ne urværker (og i hvert fald Lars er urmager).

Vh. John

Re: Fontainemelon ST 96-4 - opdateret - KimT - 20-03-2014

Lars læser også med her Icon_e_wink Send ham evt. en PB, så han opdager tråden (Brugernavn: Lars)

Tak Icon_e_smile

İmage

Re: Fontainemelon ST 96-4 - opdateret - Lars - 21-03-2014

Hej.
Tak for jeres henvisning til mig, jeg har svaret på PB, da der ikke er det store jeg kan tilføje, og desværre nok ikke noget positivt, så derfor har jeg valgt ikke at skrive her andet end der er kontakt og hvis runzuk vil lægge det herinde er det ok med mig.... Icon_e_smile

Re: Fontainemelon ST 96-4 - opdateret - runzuk - 21-03-2014

Tak for svaret Lars. Jeg har fra start vist at værket ikke er noget top dollar værk. Men derimod et stabilt og simpelt urværk lidt a la Unitas 6497. Jeg syntes dog at det er fedt at man putter et retro værk i netop denne model. Det ville for mig ikke give mening at sætte et ETA 2824-2 i uret.
Mht pris på urværk kontra den pris firmaet opkræver - i dette tilfælde Azimuth - så er det i min verden samme problematik. Nemlig at alle firmaer stort set tager overpris for deres værker. Men sådan er det. Og ok i min verden. Jeg ved godt at de fleste ETA værker kan købes for under 500 kr. Men de er solide og det betyder jo alt.

Re: Fontainemelon ST 96-4 - opdateret - Black Seal - 21-03-2014

runzuk Skrev:Jeg ved godt at de fleste ETA værker kan købes for under 500 kr. Men de er solide og det betyder jo alt.

Nemlig. Kan ikke siges bedre.

Re: Fontainemelon ST 96-4 - opdateret - Lars - 23-03-2014

Hej.
Så kom jeg hen til bogen om diverse fabrikker.
Fontainemelon: år 1905, 558 ansatte og 34 hjemmearbejdende.
ST - Standard Watch registreret 24. 1. 1884 i La Chaux-de-Fonds

Og ja det er umiddelbart hvad jeg har kunnet finde om de to fabriker, der senere blev kendt som FHF og ST, endelig også som FHF ST
Ikke meget, men lidt har vel også ret.... Icon_e_wink
Mvh Lars