Urdebatten / Urforum
Lyden af et speedmaster - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80)
+--- Tråd: Lyden af et speedmaster (/showthread.php?tid=60508)

Lyden af et speedmaster - hoffmann - 27-12-2013

Hej derude.

Jeg har fornyeligt anskaffet mig et speedmaster, som jeg er super glad for. Det er mit første mekaniske ur, så jeg har ikke lyttede til andre før.

Mit speedmaster siger tick tick, men alt afhængig af hvordan det vendes og drejes siger det også "tink" eller "dink" (altså en mere metallisk lyd) på ca hver anden tick. Er dette almindeligt, eller er det tegn på at det trænger til service?

Med venlig hilsen
Hoffmann

Re: Lyden af et speedmaster - Miwes - 27-12-2013

Jeg vil gætte på at det er et brugt ur du har anskaffet dig og derfor dine overvejelser.

Hvor mange der lytter til urværker er nok begrænset, men jeg har denne...lad os kalde det "brist" at jeg skal lytte til mine ure, så netop den oplevelse at et ur kan lyde lidt som du beskriver, er ikke så mystisk endda. Der findes jo værktøj hos urmageren som egentlig også "lytter" på urets gangstabilitet, men det er jo ikke muligt for vores øre at høre noget sådant, så tror bare at du skal måle tiden i stedet og går uret så præcis som man nu kan forvente det af ur-mærke og alder, så tror jeg ikke der skal ligges mere i det. Icon_e_wink

Hilsen Michael

Re: Lyden af et speedmaster - Kristofferj - 27-12-2013

Jeg har hørt at dink er en af de værste lyde et urværk kan sige.

Re: Lyden af et speedmaster - KimT - 27-12-2013

Hej Hoffman

Tjek hvor godt uret holder tiden og hvor lang gangreserven er. Er disse to ting i orden ville jeg personligt nok ikke bekymre mig, men jeg må også blankt indrømme at jeg aldrig har lyttet på den måde til mine ure. Alternativt smut forbi en urmager og lad ham smide det på hans maskine og tjekke det.

Under alle omstændigheder tillykke med en klassiker Icon_razz

Re: Lyden af et speedmaster - Claus Tukjær - 27-12-2013

Som Michael skriver, er det uret gang, altså præcision og gangreserve samt andre målbare ting, der er afgørende for om et ur skal have service. En erfaren urmager kan lytte sig frem til meget, men det kan vi andre altså ikke.

Nu har du jo købt uret det rigtige sted, så ingen grund til bekymring Icon_e_wink

Re: Lyden af et speedmaster - hoffmann - 27-12-2013

Tak for svarene. Det er som sagt mit første mekaniske ur og jeg tror jeg havde en forventning om at det blot ville sige tick tick og blev lidt bekymret over at det også siger mere. Så er det jo rart at i hurtig kan fjerne denne bekymring :)

Jeg havde iøvrigt købt uret af Claus som var hurtig til at svare på mails og til at sende uret.

Re: Lyden af et speedmaster - KimT - 27-12-2013

Har du købt uret af Claus eller de andre gode brugthandlere vi har i DK skal du ikke være bekymret.
Og skulle der endelig opstå problemer har du jo garanti idet du har handlet med en forhandler ifht. en privat.

Igen - tillykke med det nye ur Icon_razz