|
Omega Jumbo Bumper..... - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77) +--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80) +--- Tråd: Omega Jumbo Bumper..... (/showthread.php?tid=60456) |
Omega Jumbo Bumper..... - TDN - 18-12-2013 Hej! Tildelte også lige mig selv en tidlig julegave. Det er et Omega fra 1950 i rosegold, i fantastisk stand, stort set ingen slid og måske den originale rem (godt nok noget slidt) og helt perfekt var Peter Halse leveringsdygtig i en org. rosegold spænde der passer på remmen. Uret er i Jumbo size med 37,5 mm. og har et cal. 332 Automatic værk, også kaldet et bumper værk da rotoren kan mærkes når den "bumper" i mod ende stoppene. Værket er helt frisk og føles som nyt når den trækkes op. Ref. 2482-1 Cal. 332 Årgang 1950 Serienr. 12249534 Mvh. Thomas ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Re: Omega Jumbo Bumper..... - KimT - 18-12-2013 Flot ur med en virkelig lækker kasse/horn og en super størrelse. Patineringen på skiven er dog ikke mig og bumper værker ville nok ikke holde til mig Men tillykke med julegaven - jeg synes der er en del der er så heldige at kunne ligge et ur under træet. Re: Omega Jumbo Bumper..... - baun - 18-12-2013 Spændende samlerur. Jeg synes der er fin patina og den der bumpermaskine skal fin holde til alindelig brug. Jeg ved ikke helt hvor den der forståelse af at bumper værker er meget skrøbelige. Det er ikke så galt. Min svigerfar gik med et i 40 år og det gav aldrig problemer. Stort tillykke med det. Vh baun Re: Omega Jumbo Bumper..... - KimT - 18-12-2013 Jeg ved ikke andet om bumperværker end hvad jeg har læst på fora. Jeg har ingen personlige erfaringer. Jeg mener at det er Lars (Rødding) der flere gange har nævnt det, eller husker jeg fejl? Re: Omega Jumbo Bumper..... - baun - 18-12-2013 Jeg bruger flere af mine ure med bumper til daglig brug på kontoret, lettere havearbejde osv. Som beater er de ikke velegnede også fordi ikke alle reservedele er lette at få fat i. man kan være henvist til at kannibalisere andre gamle værker. det er så til gengæld også en ret let mulighed. vh baun Re: Omega Jumbo Bumper..... - gmt-geek - 19-12-2013 Tillykke med den Thomas Den ser da fed - rose gold er lækkert!! Skiven er også lige vel patineret for mig men det er jo en smags sag! Om de gamle bumper værker kan holde eller ej så er jeg personligt også mere til de manuelle håndsvings værker da de nærmest er umulige at slå ihjel! - Dog er alle cal. 5XX heller ikke nemme at gøre kål på, men det er selvfølgelig heller ikke bumper serien.... Vh. Jon Re: Omega Jumbo Bumper..... - TDN - 19-12-2013 Takker Sjovt nok var patina'en netop noget af det jeg faldt for, jeg synes den passer perfekt til uret. Billeder er utaknemlige især macro da alt bliver udstillet. Patinaen ligner en gylden urskive når den ses fra afstand med masser af spil i skiven når lyset falder fra forskellige vinkler, så jeg ikke engang overveje at få den renset. Mht. holdbarhed så indgår den i rotation med omkring 35-40 andre armbåndsure, men husk lige at de jo har virket siden de blev lavet i 1940-1950'erne, så det største problem er nok reservedele. Mhv. Thomas
Re: Omega Jumbo Bumper..... - KimT - 19-12-2013 TDN Skrev:...så det største problem er nok reservedele.Men er det et stort problem? Baun var inde på at man kunne "slagte" andre ure. Er der masser af mulige donorure til fornuftige priser på det nuværende marked? Re: Omega Jumbo Bumper..... - TDN - 19-12-2013 KimT Skrev:TDN Skrev:...så det største problem er nok reservedele.Men er det et stort problem? Baun var inde på at man kunne "slagte" andre ure. Ved ikke om der masser af donorure, men de findes og hvis man finder en donor med dårlig skive og/eller kasse er prisen derefter. Jeg ville dog ikke anbefale en køber af et ur at bruge en bumper som hverdagsur. Der er man bedre tjent med en senere Automatic fra 1960'erne. Mvh. Thomas Re: Omega Jumbo Bumper..... - Lars - 19-12-2013 KimT Skrev:Jeg ved ikke andet om bumperværker end hvad jeg har læst på fora. Jeg har ingen personlige erfaringer. Hej Kim m.fl. argh, den er jeg nu ikke helt sikker på kommer fra mig, men vil dog ikke helt afvise det, men bruger faktisk selv en bumper ofte til daglig uden problemer, problemet med dem er at de kræver nok lidt oftere service da "klinkethjulet" kræver smørelse ellers bliver det slidt hurtigt og uopretteligt, igen problemet med reservedele... Kunne nærmere forestille mig at jeg måske har været inde over beskrivelsen af klinkehjulet og deraf problemt hvis det ikke har været passet og deraf slidtage af klinkehjulet... dette kan let læses som problemer... Mvh Lars |