|
Proveniens - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Proveniens (/showthread.php?tid=59940) |
Proveniens - mojohe67 - 17-09-2013 Har læst Kristian Haagens fine bog "Armbåndsure". På side 186-187 skriver han lidt om Stein Baggers Vacheron Constantin Malte der blev solgt på auktion i 2010 for 150.000 kr. Kristian skriver :"Opmærksomheden resulterede i et hammerslag på DKK 150.000 ( inklusiv salær ), hvilket lå et godt stykke over vurderingen på DKK 100.000. Med andre ord findes der også personer, der kan se det spændende i at samle på ure, der tidligere har tilhørt persona non grata". Jeg tænker at 100.000 kr for en Vacheron chronograph i guld med et 1141 værk sørme også ville være billigt og at 150.000 kr da stadig ikke er dyrt for et sådant ur? Der var jo meget "hype" omkring auktionen dengang, så flere potentielle købere er blevet opmærksomme - så høj pris? Tja... Der er gået 3 år siden og urene er blevet noget dyrere siden dengang og det kan forklare noget. Hvad tænker I? Var det pengene værd? Mojohe Re: Proveniens - TimeToWatch.dk - 17-09-2013 Tja jeg ville ikke give 150 k for det, som tilmed var uden boks/papirer og servicestand ukendt, da de stort set kan findes fra nye i komplet sæt til den pris i dag. Der var tale om et ref. 47120 så vidt jeg husker. Så er ret enig i Kristians betragtning om at Bagger historien har givet en væsentlig højere pris. Ellers er der en der har købt sig et meget dyrt VC Chrono, hvis han blot gik efter uret. Der har ikke været de store stigninger på brugtmarkedet på disse modeller så brugtprisen i 2010 er ca. den samme som i dag. /Mads Re: Proveniens - mojohe67 - 17-09-2013 Hej Mads. Tror at du har ret mht ref. nr. Hvis jeg søger på chrono24 er der kun 1 stk i rødguld. Det er fra Taiwan og koster ca 160.000 kr. Det er brugt ( alder ikke oplyst ) men i rigtig fin stand og med boks og papirer. Normalt er ure fra Taiwan billigere end ure der kommer fra EU, så tænkte at en vurdering på 100.000 kr var lav. Jeg er ikke ude på at belære dig ( om noget som helst der har noget med ure at gøre ) men jeg spørger igen ( og du må om nogen vide det ) : En chronograph i rødguld med den rigtige størrelse ( 41 mm ) fra en af "de tre store" med et værk du giver "8" i karakter på din værk skala - skal den ikke koste mere end 100.00 kr-150.000 kr? Hvad koster en "tilsvarende" Patek? Mvh Mojohe Re: Proveniens - TimeToWatch.dk - 17-09-2013 Vær obs på den vurderingspris på 100 k jo skal afspejle en hammerslagspris og dertil salær på 20 % så hvis man sætter sig i købers sted skal vurderingen ligge lidt under markedspris for at totalprisen inkl salær afspejler markedsprisen. Tror jeg...!!! Jeg er helt enig i din betragtning mht. "value for money". Her er vi ude i noget meget fornuftigt. MEN du skal ikke sammenligne med et tilsvaredne fra PP (ref. 5070), da du næppe finder noget mere overpriced kronograf ur /Mads |