Urdebatten / Urforum
WG Daytona som dagligt ur? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Rolex og Tudor (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=68)
+--- Tråd: WG Daytona som dagligt ur? (/showthread.php?tid=59906)

Sider: 1 2 3


WG Daytona som dagligt ur? - feilersen - 09-09-2013

Hej

Jeg er blevet lidt lun på et Rolex Daytona i hvidguld, som jeg blevet tilbudt.

Uret er lidt for dyrt til bare at have liggende i min boks så jeg ville bruge det til daglig.

MEN er hvidguld for blødt til dette dvs. vil det hurtigt få mange mærker og ridser?

Jeg har ikke haft et ur i hvidguld før og er lidt nervøs da jeg har læst at materialet er blødt sammenlignet med stål.

Input/hjælp ønskes Icon_e_wink

Her får I lige et par billeder af modellen (lånt fra nettet) - det er da meget pænt synes jeg Icon_cool :

İmage

İmage

İmage

İmage


Re: WG Daytona som dagligt ur? - phrede - 09-09-2013

Ja, det må man sige har en vis glød :) -Ufatteligt smukt, faktisk!

Men om man kan bruge det som dagligt ur, ved jeg ikke. Men jeg vil da gå udfra at man kan da det er et tool ur. Mon ikke bare man skal forvente sig at det får lidt mærker?


Re: WG Daytona som dagligt ur? - T.Hansen - 10-09-2013

Hvidguld får mærker på samme måde som gul guld/rødguld, hverken mere eller mindre modstandsdygtigt;)

Hilsen Tom.


Sent from my iPad using Tapatalk HD


Re: WG Daytona som dagligt ur? - TimeToWatch.dk - 10-09-2013

Du kan sagtens bruge et hvidgulds Daytona som dagligdags ur. Jeg har båret en del guldure i dagligdagen og syntes ikke guldet er specielt meget mere modtagelig overfor ridser end stål. Det er da blødere, men ikke noget der gør, at man ikke tør/kan bruge dem i dagligdagen.

Har du så et par andre ure at veksle imellem, er der slet ikke noget at være bekymret for. De steder jeg ser størst problemer med guldet er i en evt. lænke, da den sliddes i langt højere grad end urkassen. Her ser man til 70-80'er ure med en nedslidt lænke. Idag er Rolex mere obs på dette, og har lavet lænkerne mere slidstærke i leddene med udskiftelige bøsninger.

/Mads


Re: WG Daytona som dagligt ur? - Jens - 10-09-2013

Jeg skal lige prøve, om jeg lærte noget fra en tidligere tråd om ægthed: Her har vi at gøre med et Daytona med Zenith cal 4030. ikke sandt?

Icon_e_ugeek

jens


Re: WG Daytona som dagligt ur? - feilersen - 10-09-2013

Jeg har hørt at Rolex bruger mere Palladium/Chromium i deres hvidguld hvilket skulle gøre det hårdere end stål 316.

Er der nogen som kan bekræfte dette?


Re: WG Daytona som dagligt ur? - feilersen - 10-09-2013

Og tak for svarene :-)

Jens, ja det er med Zenith værk


Re: WG Daytona som dagligt ur? - stenstrupigen - 10-09-2013

Og ydermere til Mads´komentar vil jeg sige at urkassen slet ikke er så modtagelig over for ridser som en lænke.
Men ligger jo ikke urkassen ned og hviler på borde og kører hånden henover. Der kan nærmest kun komme mærker/ridser ved at støde ind i ting.

Brug endeligt uret. Det er synd at have dyre ting låst væk. Det er lavet til brug hver dag Icon_cool


Re: WG Daytona som dagligt ur? - TimeToWatch.dk - 10-09-2013

Det stemmer... Der er tale om et ref. 16519, som faktisk er ret sjældent. Rolex lavede kun dette ref. i hvidguld med Zenith værket i et par år i sen 90'erne. Så set med samlerøjne også et spændende ur.

Det stemmer også at hvidguldet hos Rolex er hårdere i legeringen end gulguldet, og faktisk på linje med stål modellen. Hvor meget det betyder i praksis er nok begrænset. Har haft en del Daytonas i guld og de er oftere mere ridset med hairlines i lynetten end stålmodellerne. Men det kan jo også skyldes at ejerene har været hårdere ved uret og jeg bare har været lidt uheldig mht brugsspor på de guldmodeller jeg har fået ind.

/Mads


Re: WG Daytona som dagligt ur? - feilersen - 10-09-2013

Synes I det er pænt eller for fesent?