Urdebatten / Urforum
Lille eller stor sekundviser - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80)
+--- Tråd: Lille eller stor sekundviser (/showthread.php?tid=59496)

Lille eller stor sekundviser - baun - 22-06-2013

Generelt er Omegas Vintage ure jo smukke, men vi har forskellige præferencer.

Der er stor forskel på skivens udtryk om uret er med lille eller med stor sekundviser.

Men hvad kan du bedst lide.

Du må meget gerne lige skrive en kort begrundelse også, for dit valg.

İmage

Re: Lille eller stor sekundviser - pbr - 22-06-2013

Jeg har stemt på stor sekundviser, idet det for mig generelt er det mest harmoniske Icon_e_smile

Men når det er sagt, så er man også nødt til at sige, at det helt og holdent kommer an på uret - der er noget ganske særligt over et flot gammelt Seamaster 30 med lille sekundviser !! Jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal udtrykke det - men det skal helst være en af de modeller, hvor de kun fås med denne mulighed ............. så er skiven med dens timemarkeringer osv. "designet" til den form for sekundviser. Jeg ved godt, at det er meget diffust, men jeg mener f.eks. ikke, at man kan tage et ur (hvis det så var en option) hvor det oprindeligt er designet til stor sekundviser og så blot lave en model med lille sekundviser uden at det kommer til at se forkert ud.

Dimensioneringen af skive, timemarkeringer, visere osv. osv. mener jeg har betydning for, hvordan urets helhedsindtryk med stor eller lille sekundviser bliver !

F.eks. mener jeg at af de ure, som du har vist ovenfor, så ser modellen med lille sekundviser helt forkert ud i mine øjne. Two-tone skiven med dens minutmarkeringer gør, at den lille sekundviser ser helt malplaceret ud hvor den sidder, idet den ser ud som om den blot er klistret ovenpå en skive, der er beregnet til noget helt andet. Hvis nu de havde lavet den i én farve og undladt minutmarkeringerne som let kan forveksles med sekundmarkeringer (eller doublere som sådanne), så ville uret have set harmonisk ud !

Er det helt sort snak, eller er der andre, der kan følge mig ?? Icon_dontknow

Re: Lille eller stor sekundviser - baun - 22-06-2013

Hmm....

Jeg tror egentligt at det altid er omvendt. Modellen med lille sekundviser kom først - og senere kommer samme ur så med stor sekundviser fordi det ser mere moderne ud - i 50 og 60'erne altså. Det har jo med værket at gøre et cal 265 med lille sekundviser er mere simpelt end et 284 - samme værk med stor sekundviser.

Men det har for mig meget med stilen at gøre. Et Seamaster 30 med lige og lidt kantede horn er bedst med stor sekundviser, mens en 2639 kasse er lige i øjet til lille sekundviser.......

så svaret er ikke helt så enkelt som spørgsmålet er stillet. det var derfor jeg spurgte Icon_mrgreen

İmage

İmage

İmage

İmage

Jeg har selv stemt på lille sekundviser. Og mine favoritter er 50'er ure med lille sekundviser og her er også to brødre, men begge med lille sekundviser:

İmage

vh baun

Re: Lille eller stor sekundviser - Jens - 24-06-2013

Jeg kan nok i det store hele bedst lide den store sekundviser, hvis jeg skal svare hastigt og med blik på dine fine eksempler. Den lille sekundtæller forbinder jeg mest med ældre 'pænere' ure, hvor imod den store leder mig i retningen af sportier ur. Når det så er sagt har jeg et gammelt Zenith med lille sekund viser, der hedder Sporto... Måske er det som du siger noget med teknologiudviklingen og hvor avanceret uret er. Er det sikkert, at lille sekundviser er mindre kompliceret end en stor?

Og så tænker jeg a propos sport (eller tool) på chronografer, som jo har lille fast sekundtæller - men så også den store, når den rent faktisk bruges.

Og hvornår bruger man egentlig sin sekundviser til noget? Altså noget rigtigt, ikke bare til at beundre, måle urets præcision med osv? Så er sekundviseren der kun fordi man kan? Og fordi det reelt er den mindste tidsenhed, som vi kan opfatte?

Hm, ved endnu et gemmenkig, kan jeg bedst lide, hvis den lille sekundviser, har sin "egen" skive og ikke bare et kryds.

mvh Jens

Re: Lille eller stor sekundviser - Claus Tukjær - 24-06-2013

Der er mere harmoni når alle visere er centrale.....