Urdebatten / Urforum
Mit nye Omega Hour Vision - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80)
+--- Tråd: Mit nye Omega Hour Vision (/showthread.php?tid=59302)

Sider: 1 2

Mit nye Omega Hour Vision - baun - 19-05-2013

Som passioneret Vintage Omega samler, har jeg længe haft lyst til at eje i det mindste et Omega med den nye in house caliber 8500 værk. Valget faldt på:

Omegas nye Hour Vision….

İmage

Ja nye……..?????
Sådan tænker jeg stadig her 6 år efter lanceringen i 2007. Lidt mærkeligt for der er jo kommet meget nyt siden. Måske er det fordi modellen var skelsættende. Omega skriver:

İmage

Altså brugte man De Ville serien til at vise verden Omegas nye in house værk caliber 8500. Det første in house caliber i omkring 35 år. Omega ville med på bølgen. Det, der er vigtigt for kunderne for at løfte urene op på et højere niveau – og vel også fordi ærkerivalen Rolex leverer ure med in house værker, blev Omegas skridt ind i en ny æra, som de skriver.

İmage

Men Omega har altid haft tendens til at ville lave noget nyt også. Derfor også Co-Axial teknologien og derfor leverede Omega ikke bare værket i en af de sædvanlige modeller, som allerede var en succes på markedet. Nej, der skulle et nyt ur til med nye tekniske løsninger, nyt design og nye detaljer:

Først og mest bemærkelsesværdig er det at der nu ikke kun er kig til det flotte caliber 8500 gennem bagsiden men at safirglasset også lader os se in i værkets lag fra siderne. Både kronesiden og den modsatte side. – Deraf også navnet Hour Vision – man kan se ind til det som tæller timerne.

İmage

İmage

Også tilpasningen mellem kasse og lænke er anderledes. Hvor det i en periode har været et must at ure på lænke havde integreret lænke, hvor der ikke er luft (som der jo er ved brug af traditionel læderrem) mellem kasse og lænke, laver Omega på Hour Vision et ”delvist hul”. Det er selvfølgelig for enkelt at lave lænkeslutningen lige over så den får en bue, men man lader stadig 3-4 mm luft være mellem lænke og kasse. Det giver uret et lidt klassisk præg på trods af de mange nye design elementer.

İmage

Mest synligt er den cirkulære tredelte stål skinne som sidder på skiven og hvorpå alle index er monteret og som kun brydes af det indbyggede vindue til datoen. Meget iøjnefaldende. Set på afstand og ved et meget hurtigt kik kan det lede tankerne tilbage på Pie Pan skiverne, hvor man også lader den del af skiven hvor index er placeret være et selvstændigt design element.

En sidste detalje er at kassens form er anderledes. Den er konisk. De fleste ure er enten lige store ved den øverste del af kassen op mod glasset som den del der ligger ned mod bagsiden/armen – eller de bliver bredere ned mod armen. Hour Vision er omvendt. Kassen er smallere ned mod armen. Meget endda. Hvor kassen er størst er den 41 mm, men hvor den er mindst – ind mod armen er den kun 35-36 mm.

İmage

Det giver jo mening, for når man bøjer hånden bagover og man bærer uret som jeg gør lige over håndleddet – ja så fylder kassen jo lige lidt mindre. Ikke noget nyt design element i øvrigt. Jeg har haft et 18 karat guld de Ville på ca 37 mm fra 1970 hvor kassen har samme form! En anden god ting ved dette er at anlægsfladen mod armen bliver reduceret med ca 25% og det er jo netop under selve uret at armen/huden ikke kan ånde og komme af man varme og sved – så jo mindre jo bedre!

I det hele taget prøver Omega at trække linjerne tilbage til storhedstiden med dette ur. Respekt for det. Det var en fantastisk storhedstid. Omega skriver:

İmage

Ingen tvivl om at Omega prøver at promovere branded også på den spektakulære fortid.
Der er nu som sagt gået 6 år siden og vi kan se at strategien er lykkedes for Omega. Der er ingen tvivl om at mærket er på vej opad på ranglisten. Omega De Ville Hour Vision var et vigtigt skridt på den vej. Og igen brugte Omega "De Ville" serien, som jeg er noget nyere end Seamaster og Constellation, til at bryde ind i en ny position – en ny æra og til at vise verden at Omega også tør lave et nyt unikt ur som egentlig ikke ligner noget vi har set før – og som Omega alligevel hævder, er en milepæl, som markerer en tilbagevenden til mærkets rødder. Det må så være rødder som betegner innovation, modigt design og avanceret teknologi.

Min vurdering af om det er lykkedes? Ja, ellers havde jeg vel ikke købt uret

Går godt til jeans…. Og i næste uge vil jeg se om det også kan matche noget mere formelt.

İmage

Ikke noget review, måske mere en kærlighedsærklæring, men det skal der vel også være plads til.

Vh baun

Re: Mit nye Omega Hour Vision - khbk - 19-05-2013

Til lykke med uret!
Et fantastisk flot ur med en meget interessant kasseudforming!
Et "allround-ur" lidt lige som Datejust.

/
Kristen

Re: Sv: Mit nye Omega Hour Vision - KimT - 19-05-2013

Super indlæg og spændende ur man ikke ser så tit hos urtosser?
Smæk en sort rem på...det tror jeg vil se lækkert ud.

P.s. de røde detaljer er flotte.

Sendt via Tapatalk

Re: Mit nye Omega Hour Vision - baun - 19-05-2013

jeg tror også at uret vil være flot på en flot læderrem, men den forbliver på lænke. jeg vil have uret så det kan gå til det hele - og jeg bruger altså ikke sort læderrem til brune sko og bælte Icon_mrgreen

Det bliver mit hverdagsur i en periode.... hvor længe, vil tiden vise Icon_e_biggrin1 , men det bliver ikke skånet som en mint vintage model ville blive.

Spændende om det også går godt..... bare en detalje selvfølgelig, men som hverdagsur var det jo rart hvis man kunne nøjes med at stille det en gang om ugen eller så.

vh baun

Re: Mit nye Omega Hour Vision - Sociologen - 19-05-2013

Velskrevet, interessant og velillustreret indlæg, Per. Tak for nu. Og nu er jeg klogere på Omega og Hour Vision :) Efter at have læst historien bag uret, synes det oplagt, at du - som The Omega Man - netop skal have dette ur i din samling. Tillykke.

Jeg udsætter uret for "lakmusprøven"her i aften.

Hvis den også kan klare at glæde mig igennem em middag med dyrekølle og Amarone vin er der en god chance for at den på trods af at den vejer hele 140 g bliver en keeper.

Spædende om den kan klare mosten Icon_ok

Vh Baun

Re: Mit nye Omega Hour Vision - TDN - 19-05-2013

Flot flot, tillykke glæder mig til at se det irl.

Mvh. Thomas

Re: Mit nye Omega Hour Vision - Palleurup - 19-05-2013

baun Skrev:Hvis den også kan klare at glæde mig igennem em middag med dyrekølle og Amarone vin er der en god chance for at den på trods af at den vejer hele 140 g bliver en keeper.

Vh Baun
Jeg vil først og fremmest sige tillykke med det meget flotte Omega du har fået.
Lækkert ur, man ikke ser så tit. Håber du stadig har det når vi ses igen.
Og så vil jeg sige, at hvis du bærer det flotte ur til dyrekølle og tilhørende Amarone vin, så bliver det ikke meget større. Det er altså god stil.

Palleurup Skrev:
baun Skrev:Hvis den også kan klare at glæde mig igennem em middag med dyrekølle og Amarone vin er der en god chance for at den på trods af at den vejer hele 140 g bliver en keeper.

Vh Baun
Jeg vil først og fremmest sige tillykke med det meget flotte Omega du har fået.
Lækkert ur, man ikke ser så tit. Håber du stadig har det når vi ses igen.
Og så vil jeg sige, at hvis du bærer det flotte ur til dyrekølle og tilhørende Amarone vin, så bliver det ikke meget større. Det er altså god stil.

Jeg har det når vi ses. Jeg har på fornemmelsen at jeg har det lige så længe som de vintage ure som har afektionsværdi.

Og det klarede flot middagen og også kaffen og likøren (jeg er ikke til cognac), så det taler bestemt til urets fordel.

Vh baun

Re: Mit nye Omega Hour Vision - KlausM - 19-05-2013

Interessant kasse opbygning baun og et flot ur!
Mvh
Klaus