|
Omegas renæssance og hvor langt er de nået? - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77) +--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80) +--- Tråd: Omegas renæssance og hvor langt er de nået? (/showthread.php?tid=59256) |
Omegas renæssance og hvor langt er de nået? - baun - 11-05-2013 Ingen tvivl om at Omegas guldalder var - skal vi bare sige før quartsalderen - altså før ca 1970. 70'erne var svære år for den europæiske urindustri og Omega som virkelig prøvede med nye design og andre tiltag var faktisk lukningstruede op gennen 80'erne. Det var dannelsen af swatch group der blev et vende punkt. Men hvilke ure var det Omega sendte på markedet vistnok i 90'erne som blev såvel tekniske som kommercielle succeer? Seamaster 300 proffessionel er det første som falder mig ind men der må vel have vær en række andre. Det nye design på Constellation må have været epopegørende og unikt også og brugen af ETA værkerne må have givet den tekniske del et fast grundlag. Gad vide hvornår sponsoratet af James Bond begyndte? Og hvordan opbygningen af nyt forbedret image ellers blev skabt. Jeg har på fornemmelsen at mange, især yngre mennesker mener at Omega er tilbage på samme position som de havde tidligere. Jeg tror de er ret langt fra den helt unikke position de havde i 50 og 60'erne, men de er godt på vej med nye design og de nye værker også. Hvor langt tror du de e nået - og hvor ender de? Vh baun Re: Omegas renæssance og hvor langt er de nået? - Stensbjerg - 11-05-2013 Golden Eye fra 1995 var Pierce Brosnan's første bond film, og hvis jeg ikke husker forkert var det med den film Omega for alvor satte deres bond kampagne i gang, og bandt Seamasteren op på den karakter i mit gamle Omega katalog fra den tid har den rigtig fået gas med James Bond choice, men også med mange andre berømtheder. Jeg syntes at Omega er kommet rigtig rigtig langt siden "starten" i 95 med at rykke deres brand værdi op imod Rolex (som jeg mener er dem de især sigter imod) og nu er vi jo i et Omega forum så det gå vel at sige det jeg mener ren faktisk at i dag skal Rolex ikke kun kigge bagud for at se hvor de har Omega Re: Omegas renæssance og hvor langt er de nået? - MortenKN - 21-05-2013 Jeg er Rolex mand helt ind i hjertet, men helt ærligt så har Omega efterhånden flere nye/nyere klokker jeg gerne vil have, end Rolex har..... Det siger lidt om hvor de er på vej hen for mig.
Re: Omegas renæssance og hvor langt er de nået? - TioMalo - 21-05-2013 Jeg synes at de, er nået et pænt stykke ad vejen, men sang som Swatch synger, er den samme jeg fik fra deres Omega-repræsentant i Kbh 2001 på min anden arbejdsdag: Priserne skrues op til Rolex niveau, mængden af AD´er skæres drastisk ned, (dengang fra 248 til ca 40 - i dag fra de 40+ til 8-9 stykker), nye innovative ting på vej (dengang: Inhouse, co-axial etc - i dag, don´t know ?), større og større krav for AD´er ang. indkøb, forretningens indretning mm. Og så er der de der bommerter (som muligtvis overdreves af Omega-fjentlige krafter), den 1. generation urværk i Broad Arrow, problemer med 1. gen. kal. 2500, problemer med kvaliteten af samling af ure, problemer med garantiservice. Jo, de er på vej, men de er ikke nær målet endnu. Pga. min manglende begeistring af PO er mit generelt syn for Omega måske lidt mørkt... ? (her er jeg i mindretal; mængden af PO´er i landskabet vokser og vokser !) Og måske også pga. irritation / pinligt berørthed af alt muligt Omega James Bond hejs... (sikkert økonomisk fino-fino, men i min bog max pinligt vrøvl). I billedet J.Bonds far, Ian Flemming med sin Rolex Explorer. Vh. John
Re: Omegas renæssance og hvor langt er de nået? - MortenKN - 21-05-2013 Enig med dig John....Det der James Bond product placement gir jeg heller ikke en skid for. PO har heller aldrig sagt mig noget, men det er der til gengæld mange andre af deres modeller der gør... Jeg kigger efterhånden mere på Omega end på Rolex..... Re: Omegas renæssance og hvor langt er de nået? - baun - 21-05-2013 Omega har jo et ganske bredt sortiment. Det er vel også noget der har karekteriserer mærket gennem tiderne. Der er jo bunkevis af modeller vi stor set aldrig ser her på forum. De Ville modeller og Constellation modeller som efter hvad jeg hører sælger godt på verdensplan, men altså ikke blandt urtosser i DK. Hvis man nu skulle prøve at slippe sammenligningen med ærkerivalen Rolex - og bare kigge på hvor Omega har placeret sig på en skala fra 1 til 10 over tiden efter 2. verdenskrig, målt på "betydning i urverdenen specielt omkring bedre ure" ville jeg mene den kunne se således ud:
Jeg menr altså der er et stykke endnu. Omega fylder ikke nær så meget i folks bevisthed som i storhedstiden og man er ikke kommet op på det image niveau som man var dengang, men man er på vej. Måske en ny fantastisk model serie ville rykke. vh Baun Re: Omegas renæssance og hvor langt er de nået? - TimeToWatch.dk - 22-05-2013 Er ret enig i udviklingen og de ups/downs der har været, men syntes måske karaktergivningen generelt er højt sat. Men kender jo ikke dine karaktergivningskriterier /Mads Re: Omegas renæssance og hvor langt er de nået? - baun - 22-05-2013 TimeToWatch.dk Skrev:Er ret enig i udviklingen og de ups/downs der har været, men syntes måske karaktergivningen generelt er højt sat. Men kender jo ikke dine karaktergivningskriterier Jeg har tænkt - betydning i urverdenen specielt omkring bedre ure - opdateret i det første indlæg, man er jo nødt til at vide hvad man måler selvfølgelig. vh Baun |