Urdebatten / Urforum
Hvor har du rykket dig? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Hvor har du rykket dig? (/showthread.php?tid=58900)

Sider: 1 2 3

Hvor har du rykket dig? - KimT - 03-03-2013

Hvilket ur (eller mærke generelt) har du gået og været ligeglad med igennem længere tid, for pludselig at ændre mening.
Til GTG i København talte jeg kort med en som fortalte at han i lang tid syntes at Panerai var forfærdelige grimme ure, men
som tiden gik blev interessen vækket. Og i dag var han VILD med deres ure og det var yndlingsmærket.

Når jeg tænker efter er det ikke et konkret ur for mig, men nærmere størrelsen. Jeg kunne have forsvoret at jeg aldrig ville
gå med ure under en vis størrelse, men i dag er det nærmest min foretrukne størrelse. Smagen ændrer sig hele tiden og lige
pludselig ændrer jeg sikkert smag igen og vender tilbage til større ure. Samtidig ændrer jeg også løbende mening ifht. antal
af ure. Den ene dag vil jeg helst have flere ure i en prisklasse og dagen efter vil jeg hellere sælge dem og købe et ur til en højere
pris. Men det er en del af denne hobby, den er ikke statisk, men udvikles og ændres hele tiden.

Hvor har du rykket dig mest igennem tiden hvor urinteressen har været der ifht. et konkret ur, mærke,
størrelse, antal eller noget helt andet?

Re: Hvor har du rykket dig? - Claus Tukjær - 03-03-2013

Har egentligt ikke rykket mig ret meget. I hvert fald ikke siden ultimo 2008, hvor jeg fik mit første Breitling Seawolf Titanium med gul skive. Eller også er jeg blot tilbage ved start igen Icon_e_biggrin1

De 4 ure jeg er mest til lige nu, har alle en nypris i mellem 25k-30k, i øvrigt også en prisramme hvor der er mange fede muligheder. Specielt i de ure jeg er til....

İmage
(der er dog lige sneget en Korsbek med ind på billedet....)

Re: Hvor har du rykket dig? - Slettegaard - 04-03-2013

For 5-6 år siden skulle ure være store,syntes jeg. Idag har jeg det bedst med et ca. 40-42 mm på armen. Prøvede dog igår det superfede Oris som Claus Tukjær har fået ind og det er 46 mm, men sad perfekt på min arm, fordi hornene bøjer meget ned af. Så størrelsen i mm siger ikke noget om uret passer på håndledet eller ej.

For blot 2 år siden ville jeg have forsvoret at jeg var til guld. Idag går jeg med en Rolex Submariner i Guld/Stål og synes, at det er det fedeste. Mine drømme går nu også i retning af helguld, men er der ikke HELT endnu.

Ak ja, det stopper aldrig for os urnørder og DET ER DET, som er drivkraften i os... vores passion, drømmene og historierne samt jagten på det perfekte ur, selvom det delvist er en illusion... Icon_e_biggrin1

Illusion eller ej, lige nu er mit fedeste ur min G/S Sub med blå skive Icon_e_biggrin1... men hvor er jeg imorgen eller næste år???

Jeg ELSKER ure Icon_drool

Re: Hvor har du rykket dig? - David.H - 04-03-2013

Ligesom Kim og Slettegaard er jeg også gået fra de store ure (44-45mm) til noget der er lidt mindre (40-42mm). Forskellen synes måske ikke så stor men for mig betyder det at uret sidder mere behageligt og ser mere harmonisk ud på mit håndled. Hvis man kigger på tendendsen på de store urmarkeder, så er det tydeligt at alle downsizer for tiden. Selv panerai har 42mm modeller ude, som ovenikøbet sælger godt har jeg ladet mig fortælle.

Noget andet der også kommer bagpå mig er at jeg nu er begyndt at se mig om efter noget g/s. Det har tidligere slet ikke været noget for mig. Men nu kalder et rolex 16613 på mig..

Re: Hvor har du rykket dig? - MortenKN - 04-03-2013

Jeg har også rykket mig væk fra de større ure, men kan dog stadig finde ure som på papiret er 44-45 mm, men som jeg alligevel syntes er møgfede og som jeg faktisk også kan bære på min spinkle arm..... Jeg startede med Panerai og syntes det vare det fedeste, men idag er jeg ikke helt så begejstret for dem mere. Bevares, enkelte modeller kan da stadig tænde mig, men i det store hele siger det mig ikke så meget. Samtidig kunne jeg i mine spæde år indenfor horologiens verden, aldrig forestille mig at skulle eje et Rolex...Idag kan jeg næsten ikke forestille mig at eje andet.... For mig er Rolex det ultimative og jeg må bare erkende at jeg ikke sætter helt så meget pris på den ekstra finish der ligger i et virkelig high-end urmærke som AP eller Patek, til at jeg gider at betale prisen for det. Det hænger nok sammen med at kvaliteten her ligger i den håndværksmæssige finishering af værker, kasse og lænke, og ikke så meget i driftsikkerhed og holdbarhed. For mig er et ur som den Sea-Dweller Mads G fik ind for nylig, det perfekte eksempel på hvorfor jeg syntes det er så fedt.... Det er simpelthen bare ekstremt velkostrueret fra ende til anden.

Når det så er sagt så har jeg også rykket mig mht kasse og skive design. Jeg har altid svoret til det klassiske, men mærker som Linde Werdelin, Cvstos og Richard Mille har gjort mig opmærksom på facetslibninger, udfræsninger og tonneau formede kasser, skelletterede skiver etc..... Om jeg nogensinde rykker på det må tiden vise. Jeg har da for nylig haft fat i en Juveler i Amsterdam, hvor jeg skal ned til maj, og han har da lidt forskelligt Cvstos liggende - Som han gerne vil sælge til fornuftige priser Icon_cool

Re: Hvor har du rykket dig? - baun - 04-03-2013

Min urinteresse startede i 2003.

Det var, som idag, Vintageurene der tiltrak sig mest opmærksomhed.

Efter en turbulent start hvor jeg købte Omega, Tissot, Certina oa. besluttede jeg at Omega skulle være mit mærke. Ikke fordi andre ikke var dejlige men mere for at fokusere både økonomi og viden. Jeg havde en ide om at en samling på ca 25 Vintage Omegaer skulle dække mit behov - og når jeg kom over det skulle der sælges noget så jeg kunne holde meg på dettte antal.

Det viste sig ikke at holde. Jeg har godt nok solgt mange - mere end 100, men jeg har jo købt mere end 200, så samlingen er ca 3-4 gange det planlagte.

Og så er der jo kommet flere krav til box, papir, lænke/rem, spænde og også til at der helst skel være et eller andet der gør hvert enkelt ur et "lille samlerur".

Jeg bredte mig op i 70'erne - og arbejder nu på at komme væk fra disse ure igen.

Og jeg har startet IKON samlingen

Mål:

At have 50 Vintage Omegaer som alle er Små (eller store) samlerure
Og at have 10 IKONER

dvs. der skal sælger 30 Vintage Omegaer og købes 3-4 IKONER

Men det haster ikke - og det gør ikke noget at der går 10 år mere før jeg rammer de 50 Vintage Omegaer.

Indtil nu har det været en berigende hobby med gode sociale oplevelser, fordybelse og en ret fornuftig investering også.

vh baun

Re: Hvor har du rykket dig? - Amehlbye - 04-03-2013

For mig er det Rolex - da min interesse startede og tog fart, var Rolex alt for main-stream til mig.

Men - følelsen, kvaliteten og komforten, helhedsintrykket har flyttet mig, så Rolex idag også er et mærke jeg overvejer fra tid til anden sammen med Panerai.

Re: Hvor har du rykket dig? - Sociologen - 04-03-2013

Interessant emne.

Jeg har særligt rykket mig i forhold til prisen. Da jeg i 2008 begyndte at interessere mig for ure, var 5.000 kr for et ur ufatteligt meget. Jeg endte dog med at købe et spritnyt Oris TT1 til mere end 7.000 kr, hvilket var helt uhyrligt IMO. Uret blev solgt (uden 1 kr tab), og jeg købte et nyt Planet Ocean. Disse to ure måler 47 mm og 45 mm, så store ure er klart mig. Mit senere ur, PAM305, ligger med 47 mm også i denne boldgade, prisen er dog markant højere. Jeg har stadig ikke helt besluttet mig for, om jeg er til ure i denne prisklasse (alene pga prisen), men nu har jeg ét, og det er superfedt :D

Min anden "rykken" går på - som flere andre - Panerai. Da jeg først så PAM-ure, kunne jeg ikke lide dem. Så faldt jeg for historic-modellerne og købte et nyt PAM177. Jeg kunne stadig ikke lide Submersibles, men efter at have kigget meget på dem, endte jeg med at sælge mit 177 og købe et nyt 305. Foruden Panerais æstetiske fremtræden, størrelse og historie, holder jeg af, at mærket ikke er genkendeligt som fx Rolex og ikke sender samme signaler. Når det er sagt, kunne jeg godt finde på at købe er Rolex engang, hvis de får en "ordentlig" kassestørrelse - og en lænke, der passer dertil ;)

(Som det fremgår har jeg hele tiden foretrukket at købe nye ure :))

Re: Hvor har du rykket dig? - Bentzen - 04-03-2013

Jeg har rykket mig på 2 punkter
1 : jeg var sikker på at jeg ikke skulle have en submariner , det har jeg nu , (der kom så også en større model)
2 : jeg var sikker på jeg skulle handle privat ,helt sikkert i udlandet , jeg handlede ved AD i Danmark (da jeg ikke ville risikere noget )

Re: Hvor har du rykket dig? - Len - 04-03-2013

Jeg har kun rykket mig fra store ure (44 mm) til Rolex 40 mm sports ure, og det er stadig de ure jeg bedst kan lide udfra et samlet synspunkt omkring design-pris-kvalitet-historie - gensalgs priser m.m.

Undervejs er jeg dog blevet endnu mere lun på vintage Rolex pga den ekstra charme de udstråler.