|
Vintage Rolex med eller uden papirer? - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77) +--- Forum: Rolex og Tudor (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=68) +--- Tråd: Vintage Rolex med eller uden papirer? (/showthread.php?tid=58783) Sider:
1
2
|
Vintage Rolex med eller uden papirer? - TimeToWatch.dk - 08-02-2013 Nu har jeg handlet en del vintage Rolex gennem tiden, og alle snakker om hvor eftertragtede de komplette sæt er, og at man skal gå efter disse, da det er den bedste investering osv. MEN når det så er sagt er mine erfaringer, at stort set ingen vil (eller kan?) betale de 20-30 % ekstra et sådan koster. Hverken i DK eller internationalt, hvor markedet af potentielle købere nok er 1/10 størrelse kontra noget uden tilbehør. Det er jo ikke tilbehøret man går med er manges argument, og de 10-30 k prioriterer de fleste at bruge på et andet ur frem for et komplet sæt. Er komplette sæt overpriced eller hvad gør, at de er så svære at sælge i forhold til ure uden, når vi taler vintage Rolex? /Mads Re: Vintage Rolex med eller uden papirer? - baun - 08-02-2013 Der er nok relativt få købere til vintage ure med box og papir. Man skal være "meget samler" for at ville betale meget ekstra, for at få "hele sættet". Men det er jo også derfor det er lidt sport at finde og købe disse sæt. Det er liebhaveri. Men netop det der er svært at finde idag og derfor også er sat til "overpris" og derfor tager tid at sælge - tror jeg det er den bedste investering. Det svarer til en ejendons beliggenhed. Du kommer til at betale en overpris, men historien viser at det ofte - især i et opgående marked bliver den bedste investering. Og der er måske endda en tendens til at det også holder prisen i et nedadgående marked. Jeg betalte ca 10 K for et Constellation med box og papir. Havde uret være alene ville 7 K formentlig have være en ok pris. Når vi taler Rolex er det andre summer, men mekanismen er vel den samme. Måske er der dog en forskel. Det er meget let at finde Vintage Omegaer... der er bunkevis. Det er svært at finden dem i super stand. Det er sværere at finde dem med original box og i fin stand - og det er sjældent at finde dem med box og papir - og derfor atråværdigt for en samler At folk som intereserer sig for nye ure går så meget op i box og papir undrer mig - for det er jo meget let at finde = ikke noget særligt eller specielt. Jeg tror det stammer fra at vintage ur samlere går op i det - og så har det smittet af. vh Baun Re: Vintage Rolex med eller uden papirer? - gmt-geek - 08-02-2013 TimeToWatch.dk Skrev:Nu har jeg handlet en del vintage Rolex gennem tiden, og alle snakker om hvor eftertragtede de komplette sæt er, og at man skal gå efter disse, da det er den bedste investering osv. MEN når det så er sagt er mine erfaringer, at stort set ingen vil (eller kan?) betale de 20-30 % ekstra et sådan koster. Hverken i DK eller internationalt, hvor markedet af potentielle købere nok er 1/10 størrelse kontra noget uden tilbehør. Det er jo ikke tilbehøret man går med er manges argument, og de 10-30 k prioriterer de fleste at bruge på et andet ur frem for et komplet sæt. Hej Mads Min mening er de 20-30 % ekstra et fuldt sæt koster er total over priced og jeg ville aldrig personligt give det ekstra! For Rolex - Så hellere gå gennem helvede og ofre et AD service til ml. nu 4900-7575kr og så bruge dette papir som ægtheds bevis! Generelt tror jeg virkeligheden er præcis som du selv foreslår nemlig at: Køberne hellere opgraderer købet til er ur der alt andet er lige er dyrere end man ellers normalt vil/kan ofre fremfor brænde pengene af på det fulde sæt..... Vh. Jon Re: Vintage Rolex med eller uden papirer? - baun - 08-02-2013 Men det er da overhovedet ikke for at have et ægthedsbevis jeg vil have papirer - det er rent samlermani vh baun Re: Vintage Rolex med eller uden papirer? - KlausM - 08-02-2013 Man skal vidst være hard core samler for at kunne se gevinsten i det komplete sæt. Her tænker jeg kun vintage Rolex. For mig ville det være for at få det sjældne og unikke. Jeg har det dog sådan at 95% af glæden ligger i uret så de ekstra kroner der ligger i box, papirer etc. giver ikke den store mer-glædes værdi hos mig. Heller 3 fede ure end 2 fede med b/p. Mvh Klaus Re: Vintage Rolex med eller uden papirer? - Dam - 08-02-2013 Hvis jeg på et tidspunkt vil købe et vintage rolex, og det gør jeg nok....har siddet og fulgt lidt på en redsub. Så vil jeg personligt købe en hvor hele pakken er, og i øjeblikket er der jo nogle stykker og prisen svinger ca 30 % og det er ikke nødvendigvis at de dyreste er komplette ej hellere dem hvor standen er bedst, vel at mærke ud fra billeder, og de kan jo snyde lidt. Men helt klart for mig gælder det om at have hele historien med på et vintage ur, hvis det prismæssigt ligger omkring 60-75k og hvis det var noget i prisklassen 18k så kunne jeg godt købe et ældre datejust uden at det var komplet. Jeg ville prøve at sikre mine penge når vi var oppe på ca 60-75k uden at det overhovedet er nogen garanti. Re: Vintage Rolex med eller uden papirer? - baun - 08-02-2013 KlausM Skrev:Man skal vidst være hard core samler for at kunne se gevinsten i det komplete sæt. Her tænker jeg kun vintage Rolex. For mig ville det være for at få det sjældne og unikke. Jeg har det dog sådan at 95% af glæden ligger i uret så de ekstra kroner der ligger i box, papirer etc. giver ikke den store mer-glædes værdi hos mig. Heller 3 fede ure end 2 fede med b/p. Ingen tvivl om det stort set kun er samlere med mere fokus på samlingen end den daglige brug der er villige til at betale for box og papir. Prisen afspejler vel efterspørgslen som altid - eller? Personligt ville jeg hellere have en perfekt vintage sub fra 60'erne med box og papir end en red sub. Men priserne viser jo at de fleste Vintage Rolex købere hellere vil have en red sub end en med box og papir. VH Baun Re: Vintage Rolex med eller uden papirer? - MortenKN - 08-02-2013 Jeg tror det er en blanding af flere ting. Vintage Rolex har altid været i høj kurs og samtidig har priserne på Rolex (nye som gamle) i de senere år været voldsomt stigende. Det har efter min overbevisning gjort at vintage Rolex uden papir er nået op i et urealistisk prisleje, og priserne på eksemplarer med papir er simpelthen røget op i et niveau hvor de færreste kan/vil være med helt grundlæggende. Til prisen er der bare for mange andre spændende alternativer. Som med så mange andre ting er det jo således at en sælger sagtens kan sætte sit komplette eksemplar til salg til 100K fordi vedkommende mener det er det værd, men det er jo kun den pris værd hvis der faktisk findes en køber til det til prisen..... Min holdning er at jeg gerne betaler en merpris for B&P, så længe det ikke er en urealistisk merpris. Ser vi på røde Subs, så kan et fornuftigt eksemplar erhverves for rundt regnet 55-60K... Personligt ville JEG ikke betale mere end 5-10K mere for B&P, men at finde et komplet eksemplar til 65-70K er mere end almindeligt svært. Generelt starter de vel ved 80K....Og der syntes jeg personligt at 20-25.000 for en cigaræske og et stykke papir er hul i hovedet. Min komplette Røde Sub havde jeg som bekendt til salg til 75K, som jeg selv syntes var en god pris..... Og selv til den pris var det svært og den blev derfor byttet væk til noget nyere i stedet. Re: Vintage Rolex med eller uden papirer? - Dam - 09-02-2013 Jeg har set en red sub komplet til 65k, men jeg giver dig ret Mortenkn,prisen eller , priserne afspejler vel et marked, ellers var prisen vel knap så høj på visse modeller Grunden til at jeg vil vælge et komplet sæt, skal ses i lyset af jeg har en del stående i aktier, og jeg bruger også penge i ny og næ på godt møbel design, og at jeg selvfølgelig er begyndt at have ure for mit vedkommende en betragtelig sum, og hvis jeg skulle købe eksempelvis en red sub, så vil jeg være sikker på at mine penge ikke er tabt helt, forstået således at, jeg ved ikke 100% om jeg er til vintage, men den model er jeg pjattet med, og jeg vil alt andet end lige have en komplet end en hvor der mangler enten, det ene eller andet.... eller alt, men det er min personlige holdning til det. Re: Vintage Rolex med eller uden papirer? - hannover_dk - 09-02-2013 et par % måske i glædesværdi - og jeg er i princip helt kold overfor papirer og boxe - så et par % ville jeg måske gi. For mig er det heller ikke et spørgsmål om sikkerhed for ægthed. Kan man fake et ur kan man fake papirer, så JO lidt sjovt med et par procent Har det ikke i nogle år bare været hypet en del op og nu fundet sit leje? vh |