Urdebatten / Urforum
- - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Alt det andet (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=78)
+--- Forum: Off topic (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=81)
+--- Tråd: - (/showthread.php?tid=58731)

Sider: 1 2

Re: Pulsmåling/afstands/rutemåling til intervalgang mm. - KimT - 27-01-2013

Både min hustru og jeg har brugt Garmin Forerunner 305 igennem lang tid og både GPS og pulsmåler virker upåklageligt.
Jeg har været en del omkring også i skove med høje træer og der har aldrig været udfald i signaler, hverken på GPS eller i forbindelsen til pulsbæltet.

Re: Pulsmåling/afstands/rutemåling til intervalgang mm. - Black Seal - 27-01-2013

Kære Kalle

Jeg har de sidste 10 år udelukkende brugt Garmin Forerunner til sport, herunder primært løb og cykling.

Mine erfaringer er, at alt GPS udstyr bliver påvirket at f.eks. gadebelysning. En af de største fejl der laves med et GPS ur er, at brugeren tager det på og afventer at GPS'en er på plads. Dette er ikke korrekt og man skal i stedet lade uret ligge stille og lade det finde GPS'erne. Dette kan være svært inde i byen, da den påvirkes af gadelys m.m. Det er her også vigtigt at man venter med at løbe, til den er nede på en nøjagtighed på omkring 15, da der ellers vil være for stort udslag på de tider den måler. Jeg kan f.eks. kæmpe med at få den til at opfange signal uden for min gadedør, men går jeg ind i min gård fanger den med det samme.

Alt dette har dog ikke nogen effekt på selve pulsmålingen og jeg har aldrig oplevet at den har målt forkert. Jeg fugter selv måleenheden på pulsbæltet, så jeg er sikker på at den har forbindelse med min krop.

Jeg har godt styr på mine tider og hvis mit ur har lavet en fejl, kan det jo ses på kurverne i Garmin Connect, hvilket jo så giver muligheden for lige at trække lidt fra sine tider.

Så jeg tror ikke du finder et bedre produkt end Garmin og skal du være sikker, må du ud med målebånd og opmåle en rute, hvor du så tager tid med et stopur og selv omregner dine tider.

Bare min subjektive erfaring med næsten daglig brug af et Garmin Forerunner.........

Torben

Re: Pulsmåling/afstands/rutemåling til intervalgang mm. - Black Seal - 27-01-2013

Så må du nok lede videre.....

Garmin og Kalle er ikke et godt match åbenbart.

Du kunne prøve Polar.

Alle dem jeg møder i min træning, bruger alle Garmin uden problemer, så sælg og find noget andet som ikke irriterer dig, det er livet for kort til.

Torben

Pulsmåling/afstands/rutemåling til intervalgang mm. - Black Seal - 01-02-2013

Hi hi, men det med at fugte havde jeg fortalt dig.

Re: Pulsmåling/afstands/rutemåling til intervalgang mm. - Thor86 - 01-02-2013

Varmer du op inden du går interval gang, eller går du ud af døren, går 1-2 minutter og så starter træningen? Prøv skriv dine intervaller. Hvor lang tid du går, og hvor lang tid du så holder pause.

Re: Pulsmåling/afstands/rutemåling til intervalgang mm. - Thor86 - 01-02-2013

Ud fra det du skriver, er jeg lidt i tvivl om du har mælkesyrer i benene, er øm, eller måske har skinnebens betændelse.

Men først: Hvis du ikke varmer op, så kan du ikke gå ligeså godt, stærkt og smertefrit som du ellers gerne ville. Der er en grund til fodboldspillere, cykelryttere etc varmer op. Når kroppen er varm, så er den forberedt på det man skal ud og lave, hjertet pumper hurtigere og kroppen er indstillet på der sker noget.

Derudover forebygger opvarmning skader, idet opvarmning gør musklerne mere smidige. De er mere modtagelige overfor pludselig ryk / bevægelser.

Derfor kan jeg kun anbefale dig lave opvarmning. Nu kender jeg ikke så meget til at gå intervaller, jeg løber nemlig.

Men skal jeg varme op til interval så løber jeg gerne i et jævnt tempo, som ikke er hårdt, men bare får pulsen lidt op. 10-15 minutter. I slutningen af de 10-15 minutter indlægger du noget hurtig gågang. Det skal ikke være i det tempo dine intervaller lægger i, lidt under. Læg hurtig gang i 10 sekunder, gå normalt 10/20 sekunder, dette gør du omkring 6 gange. Sørg for gå normalt i et minuts tid efterfølgende så kroppen lige kommer ned i puls igen.

Så er din krop varmet op, og du burde kunne forebygge mælkesyren i en bedre grad.

Når mælkesyren kommer er det fordi det bliver skabt for hurtigt, i forhold til hvor hurtigt du kommer af med det - det burde opvarmning forebygge.

Men hvis du går i flere dage og har ondt i benene, så tyder det ikke umiddelbart på mælkesyre. Vær dog opmærksom på om det føles som generel ømhed, om det gør ondt - og så hvor det gør ondt.

Re: Pulsmåling/afstands/rutemåling til intervalgang mm. - Thor86 - 02-02-2013

Jeg læser skam med Kalle, og det lyder rigtig godt at du endelig fik en god succes oplevelse. Icon_e_biggrin1

Et godt råd mht udstrækning også: Der er intet galt i at strække kort ud inden man laver noget, dog skal det ikke være fuld udstrækning. Efterfølgende kan man så strække ordentligt ud. Når en muskel er varm, er den også lettere at strække. (Hvilket jo er helt logisk, idet den er varmet op og derved mere elastisk.)

Og det med skinnebens betændelse: Man kan hvile det væk, det er fandens svært at strække musklerne ud i det område. Til gengæld kan man købe forskellige massagepuder / bolde som man kan køre henover benet, jeg kan godt give et link hvis det skulle være.

Og det er altid vigtigt at lytte til sin krop. Hvis du kan mærke, den dag du skal ud og gå, at du ikke er helt på toppen, så kan man godt holde lidt igen. Jeg fornemmer dit mål er at tabe dig og få styr på din diabetes bl.a, derfor vil jeg ikke anbefale springe nogen ture over - også selvom motivationen den pågældende dag ikke er der. Tænk over hvordan du har det efter du har gået, hvilken fornemmelse du får og hvor glad du bliver for du har gjort det. Men kan du mærke kroppen har brug for en pause, så er det en god ide tage en pause eller bare gå en normal tur.

Og når du beslutter dig for at gå helt til stålet, så husk nu en god opvarmning. :-)

Re: Pulsmåling/afstands/rutemåling til intervalgang mm. - Thor86 - 03-02-2013

Udstrækning er en meget individuel sag. Jeg kan personligt godt lide at være lidt smidig (hvor lyder det bare forkert...), og kan tydeligvis mærke når der går en uge uden udstrækning. For tiden får jeg slet ikke lavet det, og burde gøre det grundigt minimum en gang om ugen.
Jeg tror heller ikke der rent faktisk er fysiologisk beviser på det virker. Mener kun det er det med musklerne bliver mere smidig, men det er i min verden med til forebygge en skade. En muskel der kan strækker sig lidt mere burde kunne holde til mere.

Hvis du på noget tidspunkt vil overveje købe noget restitution udstyr, så vil jeg anbefale performbetter.dk
De har mange forskellige ting, alle indehaverne er selv trænere og prøver hvert produkt inden de indhenter det i deres sortiment.
Dem kan du altid skrive en mail til.

Og fedt med vægttabet! :-) Så går det absolut den rigtige vej. Så du holder også relativt godt styr på din kost nu, hvad du skal spise og hvad du ikke skal spise?

Jeg tror sgu ikke rigtigt på det med være på kur, jeg tror på spise fornuftigt. Forskellen, i mit hovede, på en kur stopper man når man når det ønskede mål, men at spise fornuftigt er noget man skal fortsætte med gøre uanset hvad.

Re: Pulsmåling/afstands/rutemåling til intervalgang mm. - Kristofferj - 19-02-2013

Det er meget normalt, i starten sidder fedtet "løsere" på kroppen, og jo mere man taber jo sværere bliver det at smide. Tror bare du skal klø på med gåturende, og så spis mindre end du forbrænder.
Hvis du har mod på det kan det give godt, at droppe alt der hedder brød, pasta og kartofler. Altså alt hvidt stivelse, og sukker selfølgelig. Mine forældre har kørt den linie i over et år nu, og de er begge over 50 og slanke som ål.

Held og lykke!

Re: Pulsmåling/afstands/rutemåling til intervalgang mm. - KimT - 19-02-2013

Jeg har været overvægtig i mange år (190cm./120kg.) og tabt mig og taget på igen løbende.
Alle de gange jeg har tabt mig, har det været via alle de forkerte metoder, hvilket også hurtigt har resulteret i vægtforøgelse igen.

Nu er jeg så igang igen, dog ved hjælp af en lidt grundigere tilgang til tingene.
Først og fremmest har jeg allieret mig med en kostvejleder og følger slavisk hendes retningslinier.
Deruover er der ingen vej uden om træning. Det kan betyde forskellige ting for forskellige mennesker, men slippe udenom det, gør man ikke.

Jeg prøver at træne 1 times motionstræning minimum 5 gange om ugen og 1 times styrketræning minimum 4 gange om ugen.
Det var super svært i starten pga. det store tidsforbrug, men jo mere jeg kommer afsted, jo mere overskud får jeg i dagligdagen (føler jeg)
Efter de første 4 uger med denne livsstilsændring (forhåbentlig) gik mit vægttab dog også lidt i stå, hvorefter kostvejlederen ændrede nogle små ting i min kost, hvilket kickstartede det lidt igen (dog ikke lige så kraftigt)
Det vil selvfølgelig gå langsommere og langsommere og blive sværere og sværere, men så er det man skal holde ved.
Og ja, muskler vejer mere end fedt, men hvis man ikke får trænet bytter man jo ikke fedt ud med muskler.

Det er skidesvært, men det kan lade sig gøre, hvis man får mønstret viljestyrken og tro mig....jeg ved hvad jeg snakker om efter at have været overvægtig en stor del af mit "voksenliv"
Jeg er det stadig, men det er forbedret voldsomt de sidste 6 uger.

Mht. fedtmasse kontra muskelmasse, så findes der "vægte" som kan hjælpe dig med at se forholdet og om det ændrer sig i den rigtige retning.
Den kostvejleder jeg har allieret mig med, har en sådan og det er meget interessant at se alle de ting, den kan fortælle.

Ydermere er mit firma gået aktivt ind i kampen mod overvægten, således at vi er en hel grupper der hjælper hinanden.
Dette er virkelig noget der hjælper, så et godt råd vil være at alliere sig med andre i samme situation.
En anden faktor som også hjælper mig, er at hele denne gruppe er til fælles vejning hver 14 dag og det pres (konkurrencestemning) giver lige motivation til lidt ekstra Icon_e_biggrin1