Urdebatten / Urforum
Speedmaster reduced 3810.50 - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80)
+--- Tråd: Speedmaster reduced 3810.50 (/showthread.php?tid=58424)

Sider: 1 2

Speedmaster reduced 3810.50 - peterkaa - 19-11-2012

Hej gutter

Jeg går lidt og fifler med idéen om at skulle have mig et speedmaster, det skal bruges i rotation med andre ure og tjene som det primære dress ur når manchetterne skal være knappede.

Jeg kan se man får forholdsvis langt med lige under 10000 hvis man går efter et "reduced" jeg forstår værket er noget valjoux som vist skulle være ok.

Andre input?

Hvor meget vand kan det tåle? Er klar over det ikke er et dykkerur, men kan det tåle en tur i bruseren eller skal det holdes langt væk fra den mindste byge?

Hvad skal jeg regne med et service koster hvis det eller har fået ca. hvert 4. år?

Re: Speedmaster reduced 3810.50 - baun - 20-11-2012

Du skal nok være lidt mere præcis omkring hvad er "redused".

Der er forskellige værk i spil tror jeg - og også forskellige priser afh. af hvad du mener er "redused"

vh baun

Re: Speedmaster reduced 3810.50 - peterkaa - 20-11-2012

Helt præcist er det et 3810.50.01 fra 1998.

Det er ikke med en valjoux klon (knaststyret chronograf) men med et ETA baseret værk (omega caliber 1140) udbygget med et chronograf modul - en lagkage chronograf.

Den kan du søge info om på nettet:

[url]"http://www.ofrei.com/page624.html" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.ofrei.com/page624.html[/url]

vh Baun

Re: Speedmaster reduced 3810.50 - peterkaa - 20-11-2012

Så det er et modificeret eta værk, det går man vel aldrig galt i byen med ifht. Driftsikkerhed.

Nogle meninger om uret? Er klar over det ikke er den rigtige speedmaster, ved ikke om jeg fortryder det senere.

Re: Speedmaster reduced 3810.50 - KimT - 20-11-2012

Hej Peter

Et Speedmaster er altid et rigtigt fint ur, men skulle jeg have et igen ville det ikke være et "reduced" af flere årsager.

Størrelsen.
Det er mindre end den "rigtige" Speedmaster, hvilket gør det for lille til mig.

Historien.
For mig skal det være versionen med plexiglas og manuelt optræk, som har historien om månelandningen med sig.
Der finder mange lækre versioner som Broad Arrow m.m. men jeg vil vælge den "originale" hvis det var aktuelt.

Værket.
Lagkagekonstruktionen er som sådan fin nok og jeg har selv haft flere ure der var opbygget på denne måde.
Men det er stadig et modul der er monteret oven på selve værket, hvilket ikke er helt på niveau med et integreret kronografværk.
Der er også flere urmagere, som ikke er så glade for disse modulopbyggede værker, hvilket også er relevant for mig.
Retfærdighedsvis skal det dog siges at jeg aldrig har haft problemer med nogle af de ure jeg har haft som var konstrueret på denne måde.

Gensalg.

Ikke noget som man burde ligge for meget i, men da jeg ved at jeg som regel hurtigt keder mig og derfor sælger igen, betyder gensalgsværdien noget for mig.
Men igen, det er jo ikke dårlige ure på nogen måde, bare ikke noget som umiddelbart tiltaler mig, hvilket dog på ingen måde skal være ligge urene til last Icon_e_wink
Under alle omstændigheder må du have held og lykke med urjagten.

peterkaa Skrev:Så det er et modificeret eta værk, det går man vel aldrig galt i byen med ifht. Driftsikkerhed.

Nogle meninger om uret? Er klar over det ikke er den rigtige speedmaster, ved ikke om jeg fortryder det senere.

Jeg synes uret har en fin størrelse som faktisk passer rigtig godt til de fleste - og som, når uret bruges til dress, lettere glider op under skjorte manchetten. Mange mænd må jo være enige i dette da de er solgt i meget store antal.

Prisen skal dog være rigtig for som Kim siger de er ikke så lette at sælge som dem der er lidt større (men måske er det faktisk kun ur-tosser der synes de skal være større). Sammenligner man med hvad man ellers kan få i samme prisklasse klarer det sig rigtig godt.

Det kunne være sjovt at sætte 3 reduced Speedmastere til fx. 9K til salg samtidig med 3 Speedmaster prof. til fx 14K samtidig og se hvad der blev solgt først. jeg er ikke så overbevidst om at Profferne går først.

vh baun

Re: Speedmaster reduced 3810.50 - Kristofferj - 20-11-2012

Findes det ikke i en 42mm udgave med et automatisk værk? Eller skal man så op i det nye 44mm?

Re: Speedmaster reduced 3810.50 - KimT - 20-11-2012

baun Skrev:men måske er det faktisk kun ur-tosser der synes de skal være større
Jeg tror du har helt ret i at "almindelige" mennesker er fløjtende ligeglade med mange af de ting som vi går op i.
Og dermed bare køber det ur de synes ser flot ud idet de står i butikken.

Alt det jeg skrev i mit ovenstående indlæg (også det om størrelse) er udelukkende et udtryk for MIN mening Icon_e_wink

Kristofferj Skrev:Findes det ikke i en 42mm udgave med et automatisk værk? Eller skal man så op i det nye 44mm?

Der. Findes masser af Speedmastermodeller med automatiske værker og ca 42 mm kasse.

BA er fine eksempler

VH baun