Urdebatten / Urforum
PayPal - samlede omkostninger? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: PayPal - samlede omkostninger? (/showthread.php?tid=58167)

Sider: 1 2 3


PayPal - samlede omkostninger? - Sociologen - 07-09-2012

Er det nogen, der kan oplyse mig om, hvad de samlede omkostninger ved betaling med PayPal er?

Foruden gebyret bruger PayPal vist en relativt dårlig kurs, hvorved urets omkostninger (som samlet pakke) stiger.

Jeg mener at have læst, at man skal addere ca 3 pct til uret pris, før man lander på det endelige beløb, når man betaler via PayPal. Kan I bekræfte eller korrigere dette? Tak.


Re: PayPal - samlede omkostninger? - Seamus - 07-09-2012

Paypal tjener penge på at den kursforskel der er mellem den dig giver dig og den som de selv handler til, dertil kan de evt. opkræve et gebyr hos sælger.

Fordelen er jo at det går hurtigt.

Alternativet er din egen bank hvor du også kan komme ud for et gebyr for at overføre evt. et større gebyr for en hasteoverførsel.

Banken vil næsten altid være billigere, men også langsommere end paypal.

Thomas


Re: PayPal - samlede omkostninger? - Sociologen - 07-09-2012

Tak for jeres svar.

Kalle Skrev:Men jeg tror nu nok at gebyrer som sådan lægges på sælger, så det skal jeg ikke betale noget af (udover den høje valutakurs).
Jeg har erfaret, at sælger så beder køber betale dette begyr, da de vil have det beløb "i hånden", som de forlanger for en given vare.

Seamus Skrev:Paypal tjener penge på at den kursforskel der er mellem den dig giver dig og den som de selv handler til, dertil kan de evt. opkræve et gebyr hos sælger.

Fordelen er jo at det går hurtigt.

Alternativet er din egen bank hvor du også kan komme ud for et gebyr for at overføre evt. et større gebyr for en hasteoverførsel.

Banken vil næsten altid være billigere, men også langsommere end paypal.

Thomas
Jeg vil helst ikke anvende bankoverførsler, da ens sikkerhed så helt forsvinder. Hastigheden bekymrer jeg mig nu ikke så meget om. Et par dage eller en uge er underordnet.

Det er procentsatsen, jeg er interesseret i - eller kroner og ører ved et køb på ca. 50k - da denne hurtigt kan blive til relativt meget, hvis man taler dyrere ure, hvorved fordelen ved at købe i udlandet - fremfor hos dansk AD - potentielt reduceres til et niveau, hvor det ikke længere er interessant...


Re: PayPal - samlede omkostninger? - Stensbjerg - 07-09-2012

Hvorfor forsvinder din sikkerhed hvis du bruger bankoverførelser Icon_question
ved hjælp af IBAN og SWIFT coder skulle det da være sikkert nok Icon_question


Re: PayPal - samlede omkostninger? - Seamus - 07-09-2012

Ja det er typisk 3% som sælger skal betale til paypal for at få lov at overføre pengene fra paypal til sin bankkonto.

Det med at skulle lægge 3% oven i salgsprisen er vel i de tilfælde at det er en sælger i udlandet som normalt ville få en bankoverførsel hvis han solgte i sit hjemland.

Hvis der så melder sig en køber fra udlandet kan paypal være en bedre løsning for begge parter, men sælger vil så have de 3% dækket af køber.

Jeg mener dog ikke at man som sælger må skrive og kræve at køber betaler de 3%, men alternativet er jo at sælger kan afvise at modtage betaling via paypal og bede om en bankoverførsel.

Thomas


Re: PayPal - samlede omkostninger? - Stensbjerg - 07-09-2012

I en overførelse mellem 2 seriøs banker kan pengene aldrig forsvinde op i den blå luft,
men selvfølgelig er der altid en risiko ved at handle med en du ikke kender i et fremmed land.

Personlig ville jeg altid tage min bank indover og lade dem råde mig.


Re: PayPal - samlede omkostninger? - jk - 07-09-2012

Når man betaler med PayPal, kan man vælge, om beløbet skal trækkes på ens kreditkort i kroner eller den fremmede valuta, man køber i.

Hvis man vælger at betale i kroner, er det PayPal, der veksler. Deres kurs er normalt dårligere end kreditkortselskaberne. Beløbet trækkes i kroner fra det tilknyttede kreditkort.

Hvis man vælger at betale i udenlandsk valuta, bliver beløbet trukket fra kreditkortet i f.eks. Euro. Så er det kreditkortselskabet, der vekslet til kroner, når de trækker beløbet på din bankkonto.

Typisk er kursen fra kreditkortene lidt bedre end bankernes rejsevalutakurser.

Der er ingen gebyrer til PayPal, når du køber, så omkostningerne ligger i vekslekursen. Hvis du betaler i kroner, kan du umiddelbart se prisen i PayPal betalingsvinduet. Hvis du betaler i fremmed valuta, kan du først se den endelige kurs, når kreditkortfirmaet trækker fra din bankkonto. Regn med rejsevalutakursen, så er du normalt på den sikre side.
JK


Re: PayPal - samlede omkostninger? - Sociologen - 07-09-2012

Tak igen Icon_e_wink Jeg har modtaget mail fra sælger om, at han ønsker bankoverførsler. Skal lige tjekke lidt op på hans referencer, men umiddelbart er han, hvis jeg forstår tysk korrekt - han er tysker, og handler med ham omtales dermed på tyske ursites - en good guy med 15 års erfaringer som ursælger, og "Trusted seller since 2008" på Chrono24... ~50k er dog mange penge for mig, så jeg skal gerne være HELT sikker.


Re: PayPal - samlede omkostninger? - baun - 07-09-2012

Sociologen Skrev:Tak igen Icon_e_wink Jeg har modtaget mail fra sælger om, at han ønsker bankoverførsler. Skal lige tjekke lidt op på hans referencer, men umiddelbart er han, hvis jeg forstår tysk korrekt - han er tysker, og handler med ham omtales dermed på tyske ursites - en good guy med 15 års erfaringer som ursælger, og "Trusted seller since 2008" på Chrono24... ~50k er dog mange penge for mig, så jeg skal gerne være HELT sikker.



Over - eller omkring 50K - så tror jeg jeg ville ofre biletten og hente uret selv - og jeg ville i hvert fald aldrig lave en bankoverførsel til en jeg ikke kender på et beløb i den størrelsesorden.

Jeg har købt ure til op til 10 K og ført penge over på den måde, men ville tage nogen chancer med 50K

vh Baun


Det mest rationelle er nok at købe i Danmark - Sociologen - 07-09-2012

Jeg har tjekket flypriserne, og disse synes at "æde" rabatten op, hvorved incitamentet til at købe unden for Danmark forsvinder.

Jeg har regnet lidt på det og kan se, at der alt inklusiv vil være ~5.000,- (svarende til ~9 pct.) at spare, hvis jeg køber i Tyskland SAMT betaler via bankoverførsel (undgår PayPals dårlige kurs), hvad jeg ikke ønsker, fremfor hos dansk AD.

Umiddelbart synes det mest fornuftigt at købe hos Klarlund. Jeg har dog to punkter, jeg lige skal overvinde hos mig selv:
1) Uret købes uden nogen som helst form for rabat, hvilket jeg ikke er meget for, da jeg netop set rabat som et - af flere - udtryk for, at jeg har gjort en god handel.*
2) Uret sniger sig op over 50k, hvilket er en mental grænse for mig.

* Jeg synes, det forekommer utroligt, at Klarlund ikke er villig til at give nogen som helt form for rabat på køb i denne prisklasse - særligt i en krisetid - men det er selvfølgelig markedsmekanismerne, der bestemmer prisen... Men alligevel...