|
Pingo med nyt gummi - og med en god ende ! ;-) - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77) +--- Forum: Japanske mærker og micromærker (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=71) +--- Tråd: Pingo med nyt gummi - og med en god ende ! ;-) (/showthread.php?tid=57290) |
Pingo med nyt gummi - og med en god ende ! ;-) - pbr - 20-02-2012 I en tråd fornylig i "Off Topic" på urforum.dk, hvor et medlem efterlyste inspiration til et arbejdsur med alarm, der kunne tåle tæsk, foreslog jeg vedkommende, at købe en Citizen JP2000-8E "Pingo". Som en afstikker i denne tråd, beklagede jeg mig over, at den originale gummirem, der medfulgte uret, var alt for stiv og ubehagelig at gå med i mine øjne - jeg havde derfor prøvet alle mulige andre muligheder, mesh-lænke, kevlar rem og NATO rem. Vi kom også ind på tricket med at koge gummiremme for at gøre dem mere bløde og smidige og der var lidt debat omkring hvor længe de skulle koge - spilkoge i 2-3 minutter eller blot dyppes i vand, der ikke spilkogte i en 20-30 sekunder. Jeg havde kun prøvet den sidste tilgang, der ikke gav mig et tilfredsstillende resultat. Derfor gik jeg ikke med den originale gummirem, selvom jeg indrømmet synes, at den ser bedst ud til uret !! John aka Tio Malo foreslog så følgende: Tio Malo Skrev:@ Peter - prøv en billigt aftermarketremme - den er noget mere blød. Da jeg så prisen - omkring 100 DKR incl forsendelse til DK - tænkte jeg, at det kunne der ikke ske noget ved at prøve og bestilte straks en rem hjem. Jeg lovede John ved samme lejlighed, at når jeg fik remmen ville jeg give en melding på, hvordan den var. Her følger så en "lille" billedsekvens, der skal illustrere forskellen ............ og til slut en, måske for nogen, overraskende konklusion: Pingo med den originale gummirem monteret ![]() Pingo stadig med den originale rem monteret og med den indkøbte aftermarket rem lagt frem ved siden af. Kvaliteten af aftermarketremmen er i øvrigt forbavsende god, når man tænker på prisen - eneste umiddelbare indtryk er, at remmen er noget mere skinnende i materialet end den originale. Derudover er holderne til remenden af gummi i stedet for de metalholdere, der er på den originale og som altid har irriteret mig, idet det i realiteten bare er bukkede stykker metal (minder lidt for meget overdimensionerede hæfteklammer !!) ![]() Begge remmene lagt op ved siden af hinanden således at de ses fra siden. Som man vil se, er aftermarketremmen en smule tyndere i materialet hvor gummiet ikke er "foldet". Samtidig er spændet knapt så gennemført, som det originale, dog uden at man kan sige, at det er af dårlig kvalitet. Remenden den lange remdel på aftermarket remmen er en smule længere end på den originale, hvilket medfører at aftermarketremmen måske passer større håndled bedre. Den originale er dog ikke ligefrem kort. ![]() De korte remdele lagt op ved siden af hinanden, så forskellene på spænderne ses. Som man vil se, er der tillige på den originale rem en slags "overgang" fra den glatte del af remmen og til den foldede, hvilket giver et mere gennemført indtryk, men som til gengæld også bidrager til dens stivhed. ![]() De lange remdele lagt op ved siden af hinanden til sammenligning: ![]() ![]() Pingo med aftermarketremmen monteret. Som man kan se, er det relativt tydeligt, at der er tale om en rem i en billigere kvalitet. Men i betragtning af prisen, synes jeg dog at kvaliteten er forbavsende god. Den er mere blød end den originale og føles mere behagelig på armen. Gummiets skinnende kvalitet trækker dog æstetisk ned, synes jeg. ![]() Her er den originale rem så lagt op ved siden af uret med aftermarketremmen monteret, så man kan sammenligne kvaliteten. ![]() _____________________________________________ Og nu til konklusionen ! Den billige aftermarketrem er umiskendeligt lavet af billigere materiale og er knapt så veludført. Samtidig trækker det ned, at materialet fremstår skinnende, i stedet for den kraftige matte gummikvalitet på den originale. Derudover mangler aftermarketremmen den påtrykte "dekompressionstabel", som er på den originale og som i mine øjne er en sjov gimmick, der giver remmen karakter. Endvidere, så mangler aftermarketremmen de små "stålrør", der er indsat i hullerne til stifterne på den originale og som er med til at gøre remmen mere holdbar i området omkring stifterne - dette er i mine øjne noget, der skiller den originale rem kraftigt ud, i forhold til kvalitet og gennemførelse. Når det er sagt, så vil jeg dog alligevel sige, at kvaliteten på den billige aftermarketrem er forbløffende god til prisen. Derudover er den meget mere behagelig og blød at have på end den originale. Så konklusionen er, at den billige aftermarketrem i mine øjne, er et reelt og billigt alternativ til den originale, hvis man kan se bort fra, at den er lidt mere skinnende. Så langt så godt !! Hvis altså ikke det lige var fordi, at da jeg nu vidste, at der var en ny rem på vej til mit ur, så var jeg blevet fandenivoldsk nok til at forsøge mig med at smide den originale gummirem i spilkogende vand og lade den koge i samfulde 3 minutter .......... hvad f´aen - den var jo alligevel ikke til at gå med, og nu var der jo en ny på vej !! :D Resultatet blev, at den originale rem blev mærkbart blødere og mere behagelig at have omkring håndleddet - ja, faktisk rigtig rar at gå med og ligeså behagelig som den billige aftermarketrem (men uden den irriterende skinnende finish og med et bedre spænde) !!! Så nu var det eneste, der irriterede mig ved den, de i mine øjne trælse metal-remholdere. Konsekvensen blev, at jeg simpelthen flyttede gummi-remholderne fra aftermarketremmen over på den originale og monterede den på uret igen - og nu er den originale rem ligeså blød og behagelig at gå med, som jeg altid havde ønsket mig. Og samtidig har jeg en billig reserverem, som er et OK alternativ, såfremt den originale skulle gå i stykker ! Her følger så til sidst et par billeder af det færdige resultat på håndleddet !! ![]() ![]() ![]() Så engang imellem skal man turde tage en chance - og når enden er god, er alting godt !!! Re: Pingo med nyt gummi - og med en god ende ! ;-) - KimT - 20-02-2012 Interesant og spændende indlæg. Altid fedt med konkrete erfaringer. Re: Pingo med nyt gummi - og med en god ende ! ;-) - Kristofferj - 20-02-2012 Jeg glæder mig ikke til den dag jeg bliver så gammel at jeg får pels på armene Mega fedt ur, er det ikke også dig der har en mesh lænke til den? Syntes helt klart den gamle ser bedre ud, og man skal da næsten have den der dykkeroversigt med:D En af mine venner har faktisk en liggende han ikke bruger, det mangler bare nye batterier, det kunne være jeg måtte arve det. Re: Pingo med nyt gummi - og med en god ende ! ;-) - pbr - 20-02-2012 Kristofferj Skrev:Jeg glæder mig ikke til den dag jeg bliver så gammel at jeg får pels på armene Når man bliver ældre (jeg nægter at bruge ordet "gammel"), så bliver man også kuldskær ............. og så er pels altså en rar ting !! Jo, jeg har også en mesh lænke, der passer til den og den er også rigtig fed til uret - men en gang imellem har man bare lyst til at gå "back to basic" og uret er tilpas råt til, at når "push comes to shove", så er det altså den originale gummirem, der ser bedst ud til uret. Men jeg har også haft NATO rem + en "kevlar" rem på uret, så det er egentlig ret alsidigt, idet jeg synes, at det ser godt ud med dem alle på ! Hvis du kan "arve" din kammerats Pingo, så skal du helt sikkert slå til - det er et suverænt ur !! Men sørg for at gå til en "rigtig" urmager og få skiftet batteri - det er ikke helt ligegyldigt, hvilket batteri, der lægges i og så er det vigtigt, at være omhyggeligt med urets pakninger, for at det bliver ordentligt vandtæt ! Her kommer så et par billeder mere !! ![]() ![]()
Re: Pingo med nyt gummi - og med en god ende ! ;-) - duun - 18-06-2012 Hej, Hvor køber man en urerem med lænke og den med kevler? Jeg søger nye rem. Håber du kan hjælpe. |