|
Kaffe ? - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Alt det andet (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=78) +--- Forum: Off topic (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=81) +--- Tråd: Kaffe ? (/showthread.php?tid=70337) |
- Mif - 18-01-2009 men hvis vandet skal være 95 grader - men hvis det står 8 min efter det er kogt så er det vel blevet koldere end 95 Mif Det er når det rammer kaffen... - Submersible - 18-01-2009 Her skal det være omkring 95 grader. Så trække i 4 minutter til smagen er kommet ud. - Mif - 18-01-2009 ok nu fes den ind - tak - hannover_dk - 18-01-2009 Mif Skrev:ok nu fes den ind - takDet må være tyrkisk kaffe, med den gamle læresætning Ganske få af tyrkerne sad med hat, de fleste fes/z vh - Elbæk - 18-01-2009 Mmmmm. Kaffe..... Jeg elsker kaffe. Min daglige kaffe er Peter Larsens økologiske, hele bønner, som jeg selv kværner. Det er en glimrende kaffe til en udemærket pris. Men, det hænder da også at jeg smutter forbi en af de mange gode kaffepushere i Aarhus og tager lidt særligt med hjem. Jeg har to "kaffebrygnings-setups": Det moderne: Elektrisk kaffekværn og thermo-stempekande fra Ikea (en overraskende god stempelkande, prisen taget i betragtning). Vintage: Manuel kaffekværn og en vintage Madam Creme (samme som Madam Blå, men cremefarvet med grønne kanter) emaljekande med posefilter. Det er utroligt at opleve hvordan de to forskellgie bryggemetoder får noget vidt forskellige ud af samme kaffe. Billeder senere Mvh. Jakob Re: Et par svar. - baun - 18-01-2009 Submersible Skrev:Du kan købe OK kaffe i Føtex i Nyborg. Alternativt kan de bestilles og sendes fra Risteriet i København, eller fra Amokka. Jeg må vist snart se at komme over i næste fase - indkøbsfasen - og få noget gjort ved det. Jeg gik ikke udfra at man kunne købe friskristede bønner i Nyborg, men det kan man godt? Kan man se på det hvornår det er ristet? datomærkning? Du er meget velkommen - og jeg skal gøre hvad jeg kan for at severe en kop god kaffe..... og ellers må du jo bære over med mig! vh baun Friske eller ej. - Submersible - 18-01-2009 De har forskellige slags i Føtex. Ikke friske, men god kaffe - det gør også noget. Selvfølgelig er det bedre med frisk ristet god kaffe, men mindre kan også gøre det. Larsen kaffe har en grøn pose med økologiske bønner. Den er rigtig god. Koster omkring 37 kr. for 500 gr. hele bønner. Første gang kan du teste hvordan smagen aftager efter åbning. Der går ikke mange dage før du kan smage en forskel. Du skal også tænke lidt at prisen på kaffen gør en forskel. Det jeg bruger fra Risteriet til stempelkande koster langt over 100 kr. for 500 gr. hele bønner. Men det er ligesom med ure, der er forskel på smag. Mine forældre hader min kaffe - vil kun have Ali kaffe fra Fakta. Det har de anvendt i mange år. En kaffe uden smag eller dybde, men den er lige dem. Jeg har prøvet lidt forskelligt og har derigennem fundet mine favoriter - som med ure. Her også den omtalte Larsen kaffe. Og ja vil da gerne kigge forbi når næsen igen kommer til Nyborg - skal så nok medbringe lidt kaffe til dig fra Risteriet...... - Elbæk - 18-01-2009 Så er der billeder af mit vintage setup, det moderne er i og for sig ikke så interessant: ![]() Og lidt legen med effekter mm: ![]() Mvh. Jakob - baun - 18-01-2009 Jeg må ud og købe ind til en kop god kaffe! Elbæk - det er super billeder, med et herligt udtryk - især det sidste. Kaffekværnen er vist ikke helt autentisk? vh Baun - Elbæk - 18-01-2009 Takker Nej, kværnen er moderne. Det er svært at finde en vintage kaffekværn i brugbar stand, ofte er de enten for rustne til at kunne reddes eller også er selve kværnen slidt op. Men på et eller andet tidspunkt finder jeg den vægmonterede porcelænskværn fra 50'erne som jeg drømmer om. Mvh. Jakob |