|
Bryder du (også) våbenloven - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Alt det andet (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=78) +--- Forum: Off topic (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=81) +--- Tråd: Bryder du (også) våbenloven (/showthread.php?tid=79918) |
RE: Bryder du (også) våbenloven - P.N. - 22-05-2015 (22-05-2015, 07:03 AM)Black Seal Skrev: Men utrolig hvad lidt lovgivning kan give af problemer for helt alm mennesker :-) Og utroligt hvilke love der er nødvendige fordi mennesker opfører sig som idioter, udelukkende med fokus på egne behov. P.N. RE: Bryder du (også) våbenloven - willy - 22-05-2015 (21-05-2015, 10:31 PM)brauer Skrev: Retfærdighed er jo subjektivt og derfor kan egentlig retfærdighed ikke opnås men kun stræbes efter. Det man kan opnå er ensformighed og lighed mellem mennesker så de på forhånd ved hvad der i samfundet anses for rigtigt og forkert. Det du beskriver med ombudsmænd kan sammenlignes med common-law som er praktiseret i eks. usa og england. Her behander domstolene ikke kun ud fra loven men fra et retfærdighedsynspunkt. Det har resulteret i at loven skal ses som kanten af et puslespil som udfyldes af domme (brikkerne) problemer opstår når brikkerne bare ikke passer sammen! I særligt usa har man store juridiske problemer fordi der er så mange domme der modsiger hinanden og har skabt stor forvirringf or hvad der er ret og hvad der er retfærdighedNothing is black and white.And nothing will change while we blindly accept imperfect systems,because we lack the will or fantasy to change them.We live in a digital world,were people can vote with a nem ID.So if the law decides to send a very ill 8 year old child,back to her own country,without relatives because she did not meet the letter of the law.Then what is wrong with a moral vote on that? We cannot make a perfect system,but we can make a more humane one.People look at the forest,but they do not see the trees. RE: Bryder du (også) våbenloven - TioMalo - 25-05-2015 Hej Thomas og alle andre ! Jeg samler selv antikke japanske sværd, katanaer, wakizashier og hvad har vi. Smedet af japanske mestre for 5 - 600 år siden og med bladelængde fra ca. 50 til 95 cm. Jeg ejer naturligvis blankvåben samlertilladelsen. Dog hver af de få gange jeg skal flytte mine sværd (når vi her lige flyttede for eksempel) kør jeg bil med sværd pakket i bløde flyttetæppe, blankvåbentilladelsen i brystlommen og en lille bekymring og bevidsthed om at skulle noget gå galt og "den flinke betjent Anders" ville kigge i min bilens bagklappe, ville jeg muligvis ende i problemer. Jeg er dybt enig med Kenn, Black Seal og flere andre at man burde afvæbne nattelivet så effektivt man kan og sørge for at schleimoer ikke går med knive i lommen, men når det er sagt er vi der, vi har været så ofte: Loven bliver fulgt (efter bedste evner, så inkonsekvent og varierende er fortolkningerne af sagen i retsvæsen og hos politi) af normale mennesker. De som ville bruge en kniv som våben, er aldeles ligeglade med lovens bestemmelser og diverse fortolkninger. Jeg er konstant i kontakt med diverse samlere af japanske antik (og antikke våben) verden rund og mon ikke der findes stadigvæk nogle som nægter at tro om den om den danske blankvåben lovgivning og tror at jeg prøver at gøre mig morsomt eller er eller ude for at fortælle røverhistorier. Desværre kender jeg tilfæller hvor politi har brugt loven om blankvåbne som ren gummiparagraf (som det også er IMHO) for at chikanere personer som de for, absolut ikke pga. voldskriminalitet eller lignende, men for andre grunde "ikke kan lide". Nogle sager endte med en dom i byretten (som, så vidt jeg husker blev annulleret af landsretten), de fleste sager endte med at politi ikke videreførte sagerne velvidende at det ikke engang ville holde i byretten. Problemet ligger meget i lovens ord om hvordan den samme knivens "status" forandrer sig - alt beroende på hvis du er på jagt, fisketur eller på vej dertil, ditto ang. håndværkeraktiviteter. Men hva´. Vi bag ligusterhækken er nu relativt beskyttede men klarere og enklere blankvåbenlovgivning efterlyses når sagen nu desværre ikke kan skrottes mere. Hvorfor ikke erstatte den med en ny gummiparagraf ? Alt som kan defineres som våben og båret i natteliv skulle give umiddelbart et rap på nallerne ? Det tror jeg også politi ville være glæd af (?) pga. at fortolkningerne kunne få lov at versere, alt efter politibetjentenes fantasi og behov.... De europæiske land som ikke har blankvåbenlovgivning er nu ikke - så vidt jeg ved - plaget af antalsmæssigt mere knivstikkerier end Danmark ?? Mvh. John PS: @ Willy: Du siger at "And i would leave the decisions on who to prosecute for breaking these laws,up to the police.".... jeg tror ikke på mine egne øjne når jeg læste det. Normalt deler jeg dine holdninger ang. samfundet i store træk - ditto ang. dine tvivler og kritik. Jeg kender selv et par strissere som er absolut det, jeg vil kalde "mensch" og som er er retfærdige og gode mennesker og som jeg betragter som venner / kammerater (og mindst en af dem er faktisk med her på forum). Men angående din generelle tiltro til statens voldsmonopol, kom til Midt- og Vestjylland og piben har en anden lyd hos politi. Som om tiden var skruet 30 - 40 år tilbage. Desværre. Og husk at ikke have en lille VictorInox i lommen, lovlig eller ej... Cheers - John RE: Bryder du (også) våbenloven - khbk - 25-05-2015 Det er et fantastisk spændende emne, men jeg har svært ved at forstå hvad mange mener. De sidste indlæg har ikke gjort det lettere. Det er et af de emner, hvor jeg heller ikke ved, hvad jeg selv mener. Men jo flere sider af sagen som oplyses, og jo flere meninger, det luftes, des bedre. Måske det ender med, at jeg forstår mere? / Kristen Jeg har altid den lille Victorinox-kniv med saks på mig. (Classic SD). Er jeg på den forkerte side af loven? RE: Bryder du (også) våbenloven - willy - 25-05-2015 Sorry John RE: Bryder du (også) våbenloven - khbk - 25-05-2015 Den lov findes! Coke bliver da ikke lovlig, bare fordi man blander det med whiskey! / Kristen RE: Bryder du (også) våbenloven - willy - 25-05-2015 (25-05-2015, 05:46 PM)khbk Skrev: Den lov findes! Coke bliver da ikke lovlig, bare fordi man blander det med whiskey! |