Urdebatten / Urforum
Har I et ur som næste generation skal arve? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Har I et ur som næste generation skal arve? (/showthread.php?tid=69602)

Sider: 1 2 3 4 5 6 7

- Mads Gjødesen - 26-08-2008

Ha ha Baun det er da også unfair at beløbet ikke følger den naturlige prisudvikling. Hvis bare vi kunne praktisere det samme mht. urene og købe til priser som var gældende for 12-15 år siden Icon_e_wink

Jeg tror nu meget godt på Johns teori om at i sidste ende passer pengene selv om beløbene er skævt fordelt nu og da. Jeg har en bror der er 5 år yngre end mig og vel en "efternøler". Ingen tvivl om at han har fået flere "tilskud" gennem teenageårene af mine forældre end mig. Men jeg har aldrig følt jeg har manglet noget og det er vel det vigtigste. Jeg er kun lidt træt af at min far ikke fik købt det Daytona på min fødselsdato Icon_e_wink

/Mads

Der jo også en talemåde her... - baun - 26-08-2008

For at behandle folk ens... Skal de behandles forskelligt!

Og så plejer jeg at modsige mennesker der siger: Man skal behandle folk, som man gerne selv vil behandles..... det skal man ikke: Man skal behandle folk som de gerne vil behandles!

Hvad jeg prøver på at sige er, at der godt kan og må være forskel, men mennesker er forskellige og nogen har svært ved at tage, hvis de bliver forfordelt (eller tror de bliver det).

Og da det ofte er mennesker, der i forvejen ikke har det absolut højeste selvværd, kunne man som forældre / bedsteforældre gøre alle en tjeneste ved ikke at gøre meget forskel på sine børn.

Der er jo ikke nogen grund til ligefrem at skabe problemer - og alle erfaringen viser vist nok at arv - er lidt som spiritus - når det går ind - går forstanden ud!

Selv i rigtig velfungerende familier med rigtig gode relationer og sammenhold ser man ganske meget bøvl, hvis forældrene efterlader børnene meget forskellige arvevilkår.

Desværre tror jeg, at vi alle er mere ømskindede her end man gerne vil være bekendt.

Husk på at ofte er det jo ikke "kun" selve pengeværdien - men mere budskabet om - at når det kom til stykket var Peter altså fars foretrukne.

Det kan være umådeligt hårdt for nogen og skabe dybe skel - og det er helt unødvendigt at efterlade sig den slags problemer!

Så jeg stemmer for lodtrkæning om hvem der skal vælge først - interessant kun det så være at se om der vælges efter penge eller affektionsværdi - eller bare smag! Men det får man jo formentlig ikke svar på!

vh Baun

- Fumle - 26-08-2008

hannover_dk Skrev:Kan du give et billede? Er det tyndt - kunne det være en Eterna 3000 som er en af mine favoritter - værket er det som danner basis for alle denne verdens ETA 2892-2 (ETernA) - i deres in-house version i jeres ur

vh
Tror faktisk det er en Eterna 3000 ja, men jeg snupper lige et digi cam med til min far og knipser et par stykker.

Ja det er MEGET tyndt omkring tykkelsen på en tyv´er mønt eller noget i den stil.

Re: Der jo også en talemåde her... - hannover_dk - 26-08-2008

Baun Skrev:For at behandle folk ens... Skal de behandles forskelligt!

Og så plejer jeg at modsige mennesker der siger: Man skal behandle folk, som man gerne selv vil behandles..... det skal man ikke: Man skal behandle folk som de gerne vil behandles!

vh Baun
Ved arv har jeg bestemt tænk mig de skal dele helt lige værdimæssigt - men i levende live vil jeg give ting / rejser / tilskud til ?? efterhånden som behov opstår - og begge knægte - nu 28 og 31 - har altid syntes det var perfekt - har snarere prøvet at få mig op i klasse hvis den ældste skulle have en Martin Guitar - så var der altid lige en model med speciel rosentræs neck som den yngste søgte sig frem til og lokkede mig til osv. - så jeg kan ærligt sige at de aldrig har haft misundelse overfor hinanden og nu som voksne er de hinandens nærmeste venner (ja ja deres kærester kommer først men Venner med stor V)

Da den første flyttede var det ham der havde behov - Fjernsyn - tæpper - maskiner til køkken og hvad ved jeg - og et par år senere den yngste -sådan er livet jo.

Og de får stadigt forskelligt - sikkert udlignet over tid - men forskelligt fra gang til gang

vh

Re: Om at gøre forskel - Petr Mac - 26-08-2008

Synes bestemt det er en smuk tanke, og hvis jeg en dag får børn skal de da sikkert også have noget arve-ur af en slags, med gravering osv, om det blir mit nuværende sub lv, som er min daglige beater, eller noget andet det vil tiden vise sig.

Nu er jeg godt nok kun 19 år, og har ingen børn, eller planer herom. Så der er LAAANG tid til.. Icon_e_wink
Men til min konfirmation, fik jeg et guld lomme ur, som er gået i videre fra generation til generation. Og må sige, jeg ALDRIG kunne nænne at bruge det, som jeg har det nu. Men det er helt specielt sådan noget.
Og det skal self. gives videre til min knægt til hans konfirmation, som det har tradition for....

- Peter - 27-08-2008

Hej

Jeg har fået foræret et Rolex Datejust af en gammel mand uret er fra 1961, og han har båret det på ture rundt i verden, det synes jeg er sjovere at eje end det helt nye han købte istedet for, på grund af det gamle har historie. Icon_e_biggrin

MVH Peter

- jacob jensen - 27-08-2008

ENIG peter Icon_exclaim

I mine øjne er det også et sjovere ur end hvis han havde købt
et ROLEX og lagt det i boxen,og så var gået op og kiggede på det
hver gang han var hjemme.

Tænke hvis det ur kunne genfortælle hvad det havde oplevet Icon_cool

- Guth - 27-08-2008

Jeg modtog uret i mandags af min far, som har fået det af sin far. Min farfar fik det i 70'erne af min farmor, da min storesøster blev født. Det var et ur blandt flere han var utrolig glad for, nok fordi det mindede ham om at han var blevet farfar.
8 år senere arver min far det. Han har brugt det meget, dog har han behandlet det med respekt og værdighed.
Jeg har håbet der ville kommer en dag, hvor min far tog uret frem og sagde at det skulle videre i familien. Den dag kom i mandags...

İmage

İmage

İmage

- hannover_dk - 27-08-2008

Smuk historie bag udpræget smukt ur.
Skulle jeg overveje noget var det at få en af de gode vintage urmagere Krognos - Mølbak - Halse eller sikkert en del andre - til at give viserne lidt fyld med tysmasse - gerne lidt indfarvet så de ikke ser helt nye ud - men jeg er kender det er en smagssag, om man vil forbedre noget.

De har haft fyldning, så jeg ville gøre det - sammen med en nænsom pudsning - men i alle fald tillykke - jeg ville gerne ha sådan et lover jeg
vh

- Peter - 29-08-2008

Hej

Flot ur, men viserne trænger til lidt ny lysmasse, og man kan desværre ikke give den korrekte lysmasse for urets alder, og kronen tror jeg har været guldbelagt fra ny af, den er nok skiftet ved service på et tidspunkt, men dog stadig en original Rolex krone, men utrolig spændede at få noget der har været i sin egen familie fra ny af det har da historie og affektionsværdi, og noget man aldrig går af med. Icon_e_biggrin

MVH Peter