|
3 spørgsmål vedr. Seiko - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77) +--- Forum: Japanske mærker og micromærker (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=71) +--- Tråd: 3 spørgsmål vedr. Seiko (/showthread.php?tid=75045) |
Re: 3 spørgsmål vedr. Seiko - Enzaie - 30-12-2010 Flydende viser fordi det (for mig) ser mere roligt ud og fordi ingen andre har det.. Men hvad er det med at der er et 50000 bpm Seiko på vej ???? 50000 bpm lyder ret vildt.. Re: 3 spørgsmål vedr. Seiko - Joepete - 30-12-2010 Re: 3 spørgsmål vedr. Seiko - hannover_dk - 30-12-2010 Enzaie Skrev:Flydende viser fordi det (for mig) ser mere roligt ud og fordi ingen andre har det.. Du har da ret i at det ser mere roligt ud og at ingen andre har det. Stemmegaffel ure er så stadigt det tætteste du kommer det, mnen det nytter jo ikke hvis det skal være nyt. Alternativet kan være ure med lille sekundviser (subdial - som f.eks. Panerei) hvor man ikke ser hak på samme måde som på en stor sekundviser. 50000 bpm må være en slåfejl som skulle hedde 50.000 bph (per time og ikke minut) har jeg ikke hørt om. Jeg vil da ikke udelukke det, men man skal jo opveje fordele mod ulemper, og 50.000 bph vil jo givet kræve ganske specielle olier og være endnu vanskeligere at servicere, og det vil du måske heller ikke være så vild med. I princippet er det vel sådan, at ud over en mere flydende sekundviser, så giver den større hastighed inden for rimelige grænser, en større mulighed for præcision - men det er jo rent isoleret set, og meget andet spiller ind, det er dog hovedtanken bag den høje hastighed. Rolex Daytona indeholdt f.eks en Zenith HB (frem til 2000 mener jeg) - men Rolex droslede værket ned fra de 36000 til 28000 - og de har jo nok haft driftssikkerhed og vedligeholdelse i tankerne. Mine egne 36000 bph fra Zenith (4 stk) har jeg dog aldrig haft nogen som helst problemer med. vh Re: 3 spørgsmål vedr. Seiko - Joepete - 30-12-2010 John, tillad mig at ytre en lille uenighed: Seiko Springdrive er det nærmeste, som du kommer glidende sekundviser [url]"http://www.youtube.com/watch?v=Rnh8ISSujxk" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.youtube.com/watch?v=Rnh8ISSujxk[/url] Re: 3 spørgsmål vedr. Seiko - hannover_dk - 30-12-2010 Joepete Skrev:John, tillad mig at ytre en lille uenighed: Seiko Springdrive er det nærmeste, som du kommer glidende sekundviserDet kan besvares ret enkelt - DU HAR HELT RET VH Re: 3 spørgsmål vedr. Seiko - Joepete - 30-12-2010 I øvrigt, så er jeg faktisk ret fristet af en f300Hz Constellation - det er altså et smukt ur med en dejlig gang Re: 3 spørgsmål vedr. Seiko - Geodoc - 30-12-2010 hannover_dk Skrev:Kunne - teknologien med stemmegafler kommer i princip fra Bulova, hvis værker sidder i flere Schweizermærker, men også Omega f.eks havde deres egne stemmegafler, men det er HAVDE du skal bide mærke i.Enig Hannover - der skal helt korrekt anvendes datid. indtil Seiko Spring Drive, kunne (semi)glidende sekundviser kun opnås med stemmegaffel (og kaliber Beta21) Stemmegaffel teknologien stammer fra Max Hetzel's hånd for Bulova. På mange af Omega'erne står License by Bulova. - Det "ordnede" Omega "fikst og elegant", ved (nærmest) at købe Max Hetzel med "hud og hår". Hos Omega blev hans fornemste opgave at udvikle patenter, der omgik Bulova's (som han også havde lavet). Hans smukkeste "fingeraftryk" er Omega Megasonic på 720 Hz. - Der kan læses mere om Bulova her Før quartz urene begyndte at anvende "dead second" som standard, var dette en fornem mekanisk komplikation. Et kendt eksempel er Omegas: Synchro Beat, der er nøjere omtalt i svarene til tråden "Vaks til quartz?" De mekaniske ure har en systematisk og fysisk øvre grænse for, hvor "glidende" sekundviserens bevægelse kan blive. Som en øvre praktisk grænse er Zenith's 36.000 BPH værker legendariske. I sine bestræbelser på at gøre Omega kunsten efter med et smøringsfrit escapement, har AP testet sit nye "Single Impuls" escapement med op til 47.000 BPH. Man skal ikke forfalde til en klassisk horologisk bedømmelse af dette svingningstal, og umiddelbart slutte, at så er AP's løsning bedre end Omega / George Daniels CoAxiale escapement. Der er tale om to forskellige "filosofier", hvor George Daniels netop lægger vægt på symmetri, hvilket afviger afgørende fra single impuls. CoAxial teknologien har "a sweet spot" under 28.000 svingninger, hvor AP's nye teknik (fortsat) kan drage fordel af, at højt svingningstal forbedrer nøjagtigheden; men altså ikke med impuls symmetri. Det må altså konstateres, at Seiko Spring Drive er første værk med egentlig flydende sekundviser, og at tidligere teknikker "blot" har anvendt stedse mindre og mindre step for sekundviseren. ... en horologisk bedrift Seiko (som sædvanligt) høster mindre anerkendelse for, end de fortjener (suk). Med venlig hilsen - Geodoc Re: 3 spørgsmål vedr. Seiko - hannover_dk - 30-12-2010 Joepete Skrev:I øvrigt, så er jeg faktisk ret fristet af en f300Hz Constellation - det er altså et smukt ur med en dejlig gangEn god mand at ringe til er Jørgen Krognos - som er special lært i stemmegafler - han har i alle fald haft den model du kigger på - og andre - flere gange - pt ved jeg han har en bulova der er som ny. Her lige en sømoster i Omegas stemmegaffel som chronometer naturligvis ![]() ![]() Jeg er i øvrigt enig med Geodoc hele vejen i hans indlæg lig over dette vh Re: 3 spørgsmål vedr. Seiko - Enzaie - 30-12-2010 Joepete Skrev:Det med de 50000 bpH (og ikke M), er bare løse rygter, som jeg hørte uden for min lokale urbutik, da jeg for nogle dage siden, stod og så på Seiko ure, jeg hørte en gut sige, nej, jeg venter til de kommer med det der 50000 bph ur, men hvis du (jorpete) ikke har hørt om det så tvivler jeg altså på at det passer.. Re: 3 spørgsmål vedr. Seiko - Joepete - 30-12-2010 Der er såmænd masser af ting, som ryger min næse forbi, Enzaie, så der kan sagtens være nyheder, som jeg ikke kender det fjerneste til, før venlige sjæle, på bl.a. dette forum, gør mig bekendte med dem Jeg kan ikke se, hvorfor Seiko skulle arbejde på sådan et værk, da eneste to argumenter for at gøre det kunne være, (1.) at få sekundviserens gang til at være mere glidende, og så (2.) bevise, at man kan fremstille noget sådant. Ifht førstnævnte argument, så har Seiko jo Springdrive værket, som har en fuldstændig glidende sekundviser, så det argument kunne nok godt skydes ned. Ifht det andet argument, så har Seiko historisk set haft en meget "praktisk" tilgang til ur-fremstillingen, men det har ændret sig lidt, og med bl.a. Seiko Spacewalk har man skabt et prestigeprojekt, efter min mening, "blot" for at vise, at "man godt kan" Jeg har dog intet hørt på rygtebørsen, så jeg forbeholder mig retten til at være lidt skeptisk ifht rygtet - også selv om stillingen ser ud til at være uafgjort |