Urdebatten / Urforum
Sea-Dweller/Submariner - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Rolex og Tudor (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=68)
+--- Tråd: Sea-Dweller/Submariner (/showthread.php?tid=68833)

Sider: 1 2 3 4 5 6 7

- hannover_dk - 09-05-2008

Tukjær Skrev:
Larzovic Skrev:@Tukjær

Hej,

Jeg må indrømme at jeg ikke helt forstår din måde at samle på. Hvorfor præcis er det du gerne vil købe 6-7 middelmådige ure til ca. 70K, istedet for at købe et enkelt eller to luxus ure?

Du kan fandme få mange spændende dykkerure til 70K, her iblandt nogle meget spændende vintage Rolex dykkere som ville pryde enhver samling(5513, 5512, 1680, 1665).

ps. dette er ikke ment som en kritik og skal snarere ses som en indikation om, at jeg formentlig har den fuldstændig modsatte tilgang ur-gamet end dig Icon_e_biggrin

Jeg er da lidt ked af at du kalder mine ure for middelmådige og egentligt også lidt uforstående over for det?

Kan man kalde et Omega Seamaster 2254.50.00 for middelmådigt? Mener nu heller ikke Breitling SuperOcean er middelmådigt......

Men ja, vi er jo alle forskellige og har forskellige vinkler på det at samle. Og så er jo ikke så meget for Vintage Icon_e_wink
Måske skal ordet middelmådigt bytes ud med det mindre følelsesladede MIDDEL bare - Sandt er jo, at de fleste af dine ure høre med i et af de lavere klasse segmenter (nej ikke den der Omega og givet andre Icon_e_smile ) men du kender jo selv Bulova, osv. Du virker til at ha mange af den slags og det er dem som nogen af os prøver at advare mod at gøre til en "samling"

Kommunikation er en vanskelig sag Icon_e_smile
vh

- Seamus_phpbb3_import15747 - 10-05-2008

Hmm jeg synes også at tonen er lidt mærkelig vedr. middelmådige ure Icon_rolleyes

Lad os lige slå en ting fast, et ur behøver ikke at være middelmådigt bare fordi det ikke lige koste 70K, det er ganske simpelt noget vrøvl.

Dernæst så er det jo helt op til den enkelte hvad han/hun vil samle på og hvor mange ure vedkommende ønsker, det kan da godt være at der er enkelte som kun vil have en 3-4 ure i samlingen til over 70K stykket, men det bliver samlingen jo ikke bedre af for andre end ejeren.

Jeg er enig i at ens smag for ure ændrer sig med tiden, men det betyder jo ikke at det man køber i dag, nyt eller gammelt er noget junk, man køber det jo med forventningen om at man vil kunne lide det i sin samling.

Thomas

- Larzovic - 10-05-2008

Rolig nu drenge, det var ikke ment negativt, det mente jeg iøvrigt også jeg skrev i mit indlæg.

Men skift gerne middelmådig ud med middel, for lets face it, de ønsker du har til fremtidige køb tilhører middelklassen, lige bortset fra Breitlingen vel. Så langt er vi vel enige??

Mit spørgsmål gik på hvorfor du samler som du gør, og udfra dit svar kan jeg jo så gætte mig til, at du går efter at have en stor samling med lidt af hvert, istedet for en mindre samling med mere eftertragtede samlerobjekter. Og det er jo cool nok. Men igen, hæng jer nu ikke i ordvalget, der var måske for meget københavner jargon over det, men det var ikke min mening at nedgøre nogen eller noget Icon_e_smile

- Peter - 10-05-2008

Hej

Jeg samler også både på Rolex Omega Breitling Panerai og jeg synes også at det er sjovt med Seikoure i min samling, især de gamle divers.

MVH Peter Icon_e_biggrin

- DonWerner - 10-05-2008

Hmmm...Jeg forstår godt at Tukjær er lidt på barrikaderne. Det må være utrolig belastende hele tiden og skulle forsvare sin samling, fordi man han en anden tilgang til det at samle end flertallet herinde. Han får konstant smidt i hovedet at hans samling ikke er en samling, at den er middelmådig og utilsvarende. Manden er ikke til vintage og fred være med det! Det er muligt I mener han med tiden bliver klogere, men lad ham dog selv gøre sig den erfaring. Det er jo også en del af glæden ved og samle, at man fra tid til anden skifter lidt ud i samlingen og "modnes".

Må indrømme, jeg synes tonen har taget en uheldig drejning i debatten om nyt vs. vintage. Forestil jer at eksempelvis Bauns samling af vintage Omega'er blev gjort til genstand for en diskussion om, hvor vidt det rent faktisk er en samling han har? Det er i mine øjne ligeså absurd og usagligt som når det bliver skrevet om Tukjær's samling. Jeg synes man skal passe enddog meget på med at komme med den slags udsagn, uanset om det så er sagt med et glimt i øjet eller ej...

- Seamus_phpbb3_import15747 - 10-05-2008

DonWerner Skrev:Hmmm...Jeg forstår godt at Tukjær er lidt på barrikaderne. Det må være utrolig belastende hele tiden og skulle forsvare sin samling, fordi man han en anden tilgang til det at samle end flertallet herinde. Han får konstant smidt i hovedet at hans samling ikke er en samling, at den er middelmådig og utilsvarende. Manden er ikke til vintage og fred være med det! Det er muligt I mener han med tiden bliver klogere, men lad ham dog selv gøre sig den erfaring. Det er jo også en del af glæden ved og samle, at man fra tid til anden skifter lidt ud i samlingen og "modnes".

Må indrømme, jeg synes tonen har taget en uheldig drejning i debatten om nyt vs. vintage. Forestil jer at eksempelvis Bauns samling af vintage Omega'er blev gjort til genstand for en diskussion om, hvor vidt det rent faktisk er en samling han har? Det er i mine øjne ligeså absurd og usagligt som når det bliver skrevet om Tukjær's samling. Jeg synes man skal passe enddog meget på med at komme med den slags udsagn, uanset om det så er sagt med et glimt i øjet eller ej...

100% enig.

Derudover synes jeg også at det er underligt at nogle føler behov for at advare andre mod at have bestemte mærker i deres samling, fordi det så i givet fald ikke kan kaldes for en samling Icon_rolleyes

Det er lidt lev og lad leve.

Alle har forskellig smag, men det gør ikke at jeg vil advare andre om ikke kun udelukkende at have vintage ure i deres samling.

Jeg er dog enig i at der er et element af jagt i denne samlermani, men det element får man altså også hvis man skal prøve at skaffe et nyere brugt ur til en god pris.

Thomas

- Larzovic - 10-05-2008

Prøv nu lige at læs hvad jeg rent faktisk skriver, jeg har ikke skrevet noget om Tukjærs samling, jeg aner ikke hvad han er indehaver af, og er sådan set ligeglad og har aldrig kommenteret hans samling. Jeg spurgte hvorfor han agtede at købe de 6-7 stks primært mellemklasseure(hvilket de jo er), istedet for at købe et enkelt eller to dyre ure fra luxus klassen. Simpelthen i ren nysgerrighed over at få at vide hvad hans forudsætninger er for at samle. Det fik jeg ikke svar på, istedet for blev det kørt helt op til noget det slet ikke er.

- Tukjær - 10-05-2008

Mads Gjødesen Skrev:Følg den udvikling der passer dig bedst. Men lur mig om ikke du langsomt opgraderer og holder dig omkring de 20 ure. Der er en tendens til at man beholder "guldet" og sælger ud fra den billige/knap så attraktive ende. Sådan her jeg det. Desuden har jeg det også med at forelske mig noget og så sælge noget af det man altid kan købe igen senere, for at finansiere gildet.

/Mads

Sådan kommer det nok til at gå......

- hannover_dk - 10-05-2008

peter Skrev:Hej

Jeg samler også både på Rolex Omega Breitling Panerai og jeg synes også at det er sjovt med Seikoure i min samling, især de gamle divers.

MVH Peter Icon_e_biggrin
Jo jo Peter. Men køber du også sprit nye ure til 3.500 kr for at ha dem i samlingen. Det er lidt det som nogle af os stiller spørgsmål ved. Ikke fordi de ikke er lækre, de er super value for money, men nogle af os tror at de som måske får smidt en masse penge i at ha mange af den type, kommer til at ærgre sig og tabe penge når de skal bytte dem ud med nogen mere specielt.

Jeg mistænker at du vil svare at du IKKE køber den slags ure fordi du er omgivet af dem, men vil så lige be dig tænke på om ikke hovedårsagen er, at du samler det lidt mere specielle, det som kræver en lille ekstra form for jagt - en lille ekstra kendskab til uret - frem for de som kan købes på alle gadehjørner og på nettet??
Mon ikke det Seiko du søger er et der ikke lige kan findes overalt i butikkerne?

Der er INTET pinligt ved Seiko eller billigere ure - jeg har da masser gamle ure der koster langt mindre end en sprit nyt Bulova diver. Når jeg bader har jeg Tauchmaster på armen du!!

Jeg tror bare vi er et par stykker som stiller spørgsmål til hvorfor man vælger det ene eller andet, og har en mening - thats all.

vh

- Tukjær - 10-05-2008

Larzovic Skrev:Prøv nu lige at læs hvad jeg rent faktisk skriver, jeg har ikke skrevet noget om Tukjærs samling, jeg aner ikke hvad han er indehaver af, og er sådan set ligeglad og har aldrig kommenteret hans samling. Jeg spurgte hvorfor han agtede at købe de 6-7 stks primært mellemklasseure(hvilket de jo er), istedet for at købe et enkelt eller to dyre ure fra luxus klassen. Simpelthen i ren nysgerrighed over at få at vide hvad hans forudsætninger er for at samle. Det fik jeg ikke svar på, istedet for blev det kørt helt op til noget det slet ikke er.

Min forudsætning for at samle er; jeg vil gerne have et bredt udvalg af Divers til fornuftige priser. Dermed ikke sagt at jeg ALDRIG køber et "luxus Ur", jeg tvivler bare på det da jeg gerne vil bruge mine ure til dagligt brug.

Jeg vil derfor hellere eje et Doxa Sharkhunter end et IWC Aquatimer.

Den ønskeliste jeg har sat på skrift tidligere er en naturlig fortsættelse på de ure jeg har nu.

Omega Seamaster 2254.50.00
Certina DS First
Accutron SW-200
Oris TT1 Titanium
Seiko Sumo
Tag Heuer Aquaracer
Breitling SuperOcean
Tutima DI 300

Accutron og Certina er sat til salg, de andre er keepers, intil videre....

Tvivler på at jeg ville blive mere glad for en samling der bestod af 3-4 Luxus Divers, men jeg er sikker på at andre ville......

"Mellemklasse" lyder også meget bedre end "middelmådig" Icon_e_wink

God pinse....