|
Er Rolexure i en bobble? - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77) +--- Forum: Rolex og Tudor (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=68) +--- Tråd: Er Rolexure i en bobble? (/showthread.php?tid=80862) |
RE: Er Rolexure i en bobble? - stenstrupigen - 11-02-2016 (11-02-2016, 11:59 AM)ultoman Skrev: Om Rolex ure er i en bobble? Når jeg ser 50 år ud i tiden er vi, for en stor dels vedkommende, nok døde og borte (med blæsten). RE: Er Rolexure i en bobble? - jacobzimmer - 11-02-2016 (11-02-2016, 09:43 PM)ultoman Skrev: Nu går den tråd på om Rolex er i en bobble, og en stor grund til at jeg mener Rolex befinder sig i den bobble skyldes den såkaldte pøblen, så den kan vi ikke rigtig undlade, bare fordi, vi, et par bedrevidende snobber men anderledes Er Rolexure i en bobble? - Kristofferj - 11-02-2016 Bestemt! Men det gør dem stadig ikke high end. Rolex er god value i mellemklassen, men ikke mere end det. RE: Er Rolexure i en bobble? - P.N. - 11-02-2016 Om Rolex eksisterer i en boble ved jeg såmænd ikke, om Rolex entusiaster lever i en boble tør jeg ikke udtale mig om P.N. RE: Er Rolexure i en bobble? - maclerche - 12-02-2016 (11-02-2016, 08:16 PM)ultoman Skrev: Tror at langt størstedelen af befolkningen ville nævne Rolex hvis de skulle nævne toppen af poppen når det kommer til ure, hvilket vel gør det til high-end. (derudover kan noget godt være high-end uden at være det bedste af det bedste, jeg ville fx kalde en Porsche for en high end bil) Rolex er nok mere at betragte som en folkevogn (VW). De snyder dog næppe for at nå den rette ydelse... RE: Er Rolexure i en bobble? - ultoman - 12-02-2016 (12-02-2016, 06:47 AM)maclerche Skrev:(11-02-2016, 08:16 PM)ultoman Skrev: Tror at langt størstedelen af befolkningen ville nævne Rolex hvis de skulle nævne toppen af poppen når det kommer til ure, hvilket vel gør det til high-end. (derudover kan noget godt være high-end uden at være det bedste af det bedste, jeg ville fx kalde en Porsche for en high end bil) Det tror jeg meget få vil være enige med dig i (jeg er dog), udover andre urtosser, og da vi udgør så lille en del af befolkningen, så ender det bare med ikke at være sandt. Jo flere der siger Rolex er high-end jo mere high-end bliver det, og pt er der ganske mange der siger det er high-end, ergo Rolex er high-end. Hvis ikke du/I allerede har, så prøv at teste udtrykket Rolex er VW, jeg fremkom selv med selv samme postulat til et selskab (var dog venlig og kaldte Rolex for en passat), og det fik ingen gang på jord. Ligesom min frue heller ikke vil mene at Gucci, Channel mv er high-end, hvilket jeg derimod tror mange af os herinde vil mene, inkl undertegnet. Det som jeg prøver at sige er. Hvis vi herinde skulle rate de forskellige urmærker, så er jeg helt enig i at Rolex er en VW. I denne tråd er emnet dog om Rolex er inde i en bobble, og i den sammenhæng så mener jeg det er meget relevant at se på hvordan størstedelen af Rolex kunder ser på Rolex, og her vil jeg mene at det er som et high-end mærke. Tvivl på at os urtosser udgøre en særlig stor del af Rolex afsætning af ure, hvilket gør vores mening om hvorhenne Rolex ligger, og om det er high end eller ej irrelevant. RE: Er Rolexure i en bobble? - TioMalo - 12-02-2016 (12-02-2016, 09:12 AM)ultoman Skrev:(12-02-2016, 06:47 AM)maclerche Skrev:(11-02-2016, 08:16 PM)ultoman Skrev: Tror at langt størstedelen af befolkningen ville nævne Rolex hvis de skulle nævne toppen af poppen når det kommer til ure, hvilket vel gør det til high-end. (derudover kan noget godt være high-end uden at være det bedste af det bedste, jeg ville fx kalde en Porsche for en high end bil) Uanset hvad, Rolex er ikke high end (sagt som et livsvarig Rolex aficionado, bruger og ejer). Og ja, kun en forsvindende lille procentdel af Rolex-ejere har styr på i hvilken kategori af de bedre ure deres klokke tilhører. De absolut fleste er også - vil jeg påstå - ligeglade. De ved at deres ur er meget dyrt og tilhører den bedre ende / 1. division. Og ja, ufattelig mange repræsentanter af den fornævnte pøbel vil påstå at "Rolex er verdens dyreste og bedste armbåndsur". Vi, som urnørdter, er dog lidt bundne til at bruge de korrekte definitioner, "noblesse oblige" Man kan fra Mads´ side, timetowatch.dk finde en meget fin og passende list af de 100 bedste urmærker og deling mellem diverse klasser. High-end (75-100): 95 Patek Philippe 93 Greubel Forsey 92 Richard Mille 92 A. Lange & Söhne 90 Audemars Piguet 88 Vacheron Constantin 88 J.P. Journe 87 Urwerk 83 Urban Jürgensen 82 Jaeger-LeCoultre 80 Breguet 80 Blancpain 78 Parmigiani 78 Glashütte Original 77 Girard-Perregaux Luksus (50-75): 74 Franck Muller 73 Gérald Genta 72 Daniel Roth 72 Chopard 69 Rolex 67 Zenith 65 Piaget 65 Officine Panerai 65 Jaquet Droz 65 IWC 63 Hublot 61 Ulysse Nardin 61 Omega 57 Concord 57 Alain Silberstein 55 Graham 55 Chronoswiss 55 Cartier 55 Bulgari 55 Breitling Middel (25-50): 48 Corum 48 Bell & Ross 45 Montblanc 44 Nomos 42 Porsche Design 42 Ebel 42 Azimuth 40 Dubey & Schaldenbrand 35 Tudor 35 Eterna 35 Eberhard & Co 32 Universal Geneve 32 Tag Heuer 30 Union 30 Sothis 30 Linde Werdelin Low-end (0-25): 23 Rado 23 Movado 23 Maurice Lacroix 22 Sinn 22 Mühle 22 Longines 22 Fortis 20 Revue Thommen 20 Baume & Mercier 19 Oris 18 Tutima 18 Hanhart 18 Certina 16 Tissot 15 Zeno 15 Du Bois 10 Victorinox Og så kan man være lidt fortørnet når ens eget ur / ure ikke ligger lige der hvor man selv har tænkt, og ellers være lidt uenig ang. nogle mærker men i det store hele passer listen. Og, apropos sammenligninger med køretøjer; mon ikke vi er i Mercedes klasse med Rollie ? Tænker på hvor meget urmærket og bilmærkerne er spredte bland forbrugere. VW = Breitling og Audi = Omega ? Mvh. John RE: Er Rolexure i en bobble? - P.N. - 12-02-2016 Så kan man forestille sig hvordan listen ville se ud hvis den var lavet af folkene på diverse serviceværksteder. Hvor meget tæller kvalitet-design og smag i placering på listen, der er så mange vinkler på betegnelserne at det i.m.h. ikke giver nogen mening at forholde sig til hvad andre mener er high end eller kvalitetsmærker. Den kan måske bruges som vejledning men ellers er der kun den lange vej med personligt at søge information og finde det produkt der opfylder ens krav og forventninger. P.N. Er Rolexure i en bobble? - KimT - 12-02-2016 Ja, der er rigtig mange meninger - fuldstændig som det skal være Uanset om man er enig med den liste Mads har lavet eller ej, så fortæller han lidt mere detaljeret om hans vurderinger og hvad han baserer dem på i denne artikel (hvor listen er fra og skrevet af ham). http://vintageure.dk/Nyheder-Blog?recordid2=6 RE: Er Rolexure i en bobble? - Stensbjerg - 12-02-2016 Mads liste bliver nævnt igen og igen heldigvis kan man jo bruge den til hvad man vil, At verdens 2 største producenter af ure slet ikke er nævnt på en liste om ure, Øger ikke funktionaliteten/seriøsiteten af den hos mig. Det er hans liste/generelle syn på mærkerne og fred med det. Som P.N er inde på kunne en kvalitets liste hvor man listede ure efter Ting som drift sikkerhed, robust konstruktion , service mentalitet være en sjov liste, Som jeg ikke tror ville ligne den anden ret meget. |