Urdebatten / Urforum
Håndlavet læderrem - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Håndlavet læderrem (/showthread.php?tid=79855)

Sider: 1 2 3 4 5 6 7

RE: Håndlavet læderrem - misiu - 16-06-2015

Det er super fedt at folk  laver såden nogle flotte ting. Men det høre vel så til nå man er urnørdt Icon_blink

RE: Håndlavet læderrem - brauer - 16-06-2015

@misiu ja især når man ikke som jeg har råd til at udskifte urene engang om måneden, så er det her en rigtig god måde at få lidt afveksling i hverdagen :) ligesom nogen maler tinsoldater og andre læserbøger, så har jeg fundet ud af at det er en rigtig god hobby for mig til at stresse af om aftenen.

@Miwes jeg har faktisk længe ledt efter en metode til at lave et stempel på. Hvor meget ligger der for af materialer i sådan et byggeri? Bor selv i lejlighed så alle materialer skulle jeg ud og anskaffe, da værkstedet fungerer som kontor i dagligdagen ;) hvis du har mulighed for at lave et stempel til mig så skriv endelig :D

RE: Håndlavet læderrem - Miwes - 16-06-2015

Du må ud på et værksted og finde lidt restaffald i form af lidt afklip og så koster det sikkert lidt til kaffen og indkøb af guldsmede sav, kan du tjekke over nettet. Lidt nålefile skal der også til og så er du kørende.

Jeg har fået en del forespørgsler på at lave disse "stempler", men det overlader jeg til jer at prøve, netop fordi det er så simpelt.

Et lille fif er at udprinte det motiv du vil bruge og lime det på pladen du vil save ud (brug en limstift) og så efterfølgende, kan du slibe pladen på et stykke smergellærred og husk nu at vende pladen spejlvendt inden du limer Icon_blink

Du kan i princippet lave sådan et stempel i mange forskellige materialer fra metal til plastik.

RE: Håndlavet læderrem - Kristofferj - 16-06-2015

Ville det ikke være en idé at få 3d printet et stempel? Det er jo ikke særlig dyrt længere.

Det koster stadig 500 kr. Og ville være i plastik, ikke metal

Et 3D print er ikke en dårlig ide og så få stemplet støbt....det koster en del, men på den anden side kan det jo være at det er starten på et nyt rem-firma Icon_blink

De plader jeg har lavet....hvis du kan nøjes med noget ligende, så taler vi ikke det store beløb.... Icon_Up

İmage

İmage

Brauer har du prøvet at lege med flere farve på en rem ?

Denne rem har jeg først farvet rød og så efter den var tørret op, tog jeg en pensel med stive børster og lidt sort narvsværte og kørte med tommelfingeren henover børsten, så der kom små sprøjt over den røde farve..det giver et fedt mønster, men det efterfølgende problem er så at stabiliserer farven....den har jeg ikke helt luret endnu, men søger lidt data på nettet omkring det.

İmage

İmage

İmage

Det er jo lidt vildt hvor meget sådan en efterbehandling gør ved en rem om man kan lide eller ej.

Jeg bruger også ved nogle lædertyper at "paute" læderet med forskellige værktøjer jeg har fra dengang jeg lavede knive og læderskeder

İmage

Når man pauter læderet så skubber man overhuden når læderet er fugtigt og det kan så få mange sjove mønstre, som du kan se på nedenstående rem

İmage

Du kan se værktøjet ligge her sammen med remmen, men det kan også laves af horn eller ben der poleres.

İmage

Jeg har ikke lige billeder, men jeg har som regel brugt en køkkensvamp på den grove side, og sørge for at ændre retnign på svampen løbende mens man dupper den. Ellers har jeg prøvet sandpapir, hvor jeg først farver lyst, mørkt og til sidst sort i MEGET tynde lag. Derefter sliber jeg meget forsigtigt med lidt sandpapir. Så kommer de underliggende farver stille og roligt frem, og man får en meget rustik følelse

Den teknik vil jeg da prøve, når jeg ellers jeg får gang i mine remme igen...jeg hygger mig med disse remme og laver primært til mig selv og familien og så længe er det sjovt, men kommer der først noget forretning indover, så dør det for mig og glæden er væk...sådan gik det også med mine knive i sin tid, hvor der lige pludselig kom et større salg og mange bestillinger på knive og skeder.

Du har det sikkert på samme måde og hygger med det og i ny og næ laver en rem til andre.

Denne sommerferie bliver hjemme da min datter giver mig et lille barnebarn her indenfor de næste uger, så her bliver der nok også tid til at gå i værkstedet og lave spænder eller remme igen.

Her lige et lille slideshow fra en sådan hygge dag i værkstedet...håber ikke du føler jeg spammer din tråd ?
https://picasaweb.google.com/113023085305334426561/HjemmelavetSpNde#slideshow/5752478837151641906

Du skal være så velkommen til at spørge så meget du orker omkring denne del af vores hobby, når bare du laver det selv Icon_lol

Slet ikke :D du spammer bare løs! Det er sjovt st se hvad andre får lavet af spændende remme ;) syntes din røde/sorte rem har et helt fantastisk udtryk. Ved ikke om jeg ville kalde det kønt, men det har ihvertfald sin charme! Jeg må prøve at pautere på et tidspunkt :) det er spændende ud, og har lidt gevir liggende som jeg kan bruge.

Og vildt at se at du selv laver spænderne :-D