|
Grøn i vinduet - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77) +--- Forum: Rolex og Tudor (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=68) +--- Tråd: Grøn i vinduet (/showthread.php?tid=67614) |
- hannover_dk - 30-11-2007 Morgan Jones Skrev:Historisk set er der masser af tilfælde på at urmarkedet er crashet. To gode eksempler er Bubbleback bølgen og Prince bølgen.Det med kvæg for mig til at tænke Muuuuhhhligivs - Ja og biler fik jo også en ordentlig tur for nogle år siden hvor alle troede man bare skulle sætte et par porcher i garagen og lade dem stå - så ville man leve af fortjenesten 5 år efter. Uha da da Yes kan man købe billigt nok er der penge at tjene på alt, man ved bare ikke altid hvad billigt nok er. Sandheden er vel, at det er lettere at sikre sine penge i papirer end i ret meget andet. Se på folks almindelige pension - den ligger de færreste jo søvnløs over, for der er "eksperter" som tager sig af at begå de fejl der skal begås - men også rette til så man faktisk kan have garanteret en eller anden stigning (typisk pt 4,5% mindst - men de fleste overgår jo så langt med bonus) Papirer - og hvis man vil leve længe - pensionsanbragte - er langt det letteste - men selvklart ikke nær så sjovt som ure. vh - Peter - 01-12-2007 Hej Det kan være svært at overbevise jer aktieeksperter, men da jeg ikke ved en pind om aktier holder jeg mig til urene, iøvrigt til stor fortrydelse for min bankrådgiver. MVH Peter Luksusure er et forbrugs gode! - baun - 01-12-2007 peter Skrev:Hej Det synes jeg er en rigtig god ide Peter - som du jo siger - Du har forstand på ure. Når jeg ofte oponerer i disse debatter, er det for at undgå, at den "mere almindelige" urkøber/urelseker, begynder at betragte urindkøb, som en investering. Det kan det være for nogle få meget vidende og meget interesserede samlere. De fleste almindelige urkøbere, vil opleve, at hvis man ser sig for og køber et "fornuftigt" ur til en "fornuftig" pris. Ja, så taber man ikke så meget! Mens folk der bare går ind i en urmagerforretning og finder et luksusur, som de falder for og køber til fx. 35 K, vil opleve at uret når det har forladt forretningen er faldet med 30% og efter 2 års brug er det halve værd (ifh. ny pris) i almindelig handel! Ure er generelt ikke en investering - men et forbrugs gode! Med aktier er det noget helt, helt andet. Det er sammenligningen og vildledningen (få folk i almindelighed til at tro at ure er en "inverstering") jeg ikke kan lide! vh Baun Jeg forstår ikke din argumentation Baun. - KlausM - 01-12-2007 Hvorfor skulle ure ikke være investeringsobjekter. Det er vel hvad man som udgangspunkt (når man lægger pengene) gør det til. Man kan da sagtens lave en investeringskalkule på et ur men en forventelig rente, afkast osv. Er det fordi du mener at en investering altid skal give et positivt afkast eller er for risiko betonet at du ikke mener det er en investering? Jeg kan ikke se der er noget som helt vildledende i dette. Mvh Klaus Re: Jeg forstår ikke din argumentation Baun. - baun - 01-12-2007 KlausM Skrev:Hvorfor skulle ure ikke være investeringsobjekter. Det er vel hvad man som udgangspunkt (når man lægger pengene) gør det til. Man kan da sagtens lave en investeringskalkule på et ur men en forventelig rente, afkast osv. Er det fordi du mener at en investering altid skal give et positivt afkast eller er for risiko betonet at du ikke mener det er en investering? Ja, jeg mener at for at noget kan betragtes som et investeringsobjekt, skal det være med fortjeneste for øje. vh Baun - KlausM - 01-12-2007 ...og netop derfor kan man jo sagtens investere i ure hvis man mener det kan give et positivt afkast når uret sælges igen. Mvh Klaus[/quote] - Mads Gjødesen - 01-12-2007 Jeg kan se det fra begge siden Klaus og bauns). Ikke alle kan gøre fornuftige investeringer i ure, men det kan alle da så sandeligt heller ikke i aktier. At man så ikke bør investere i ure hvis man ikke har en passion for dem er en anden snak. Men jeg mener så absolut ikke at det er penge ud af vinduet som så mange andre forbrugskøb. Fordelen ved urene er at der ikke er den store risiko. Jeg ved jeg har skrevet for et-to år siden at man skulle købe 5513, 1680, 16800 og 1675 fordi de med sikkerhed ville stige. Det har de også gjort med 50-100 % (komplette sæt) i den mellemliggende periode. Tendenserne i urverden går langsomme og man behøver ikke være super ekspert eller "hurtig på aftrækkeren" for at investere i ure uden at tabe penge. Her går det stærkere i aktieverden og selv de største eksperter taber nu og da. Men som Baun skrev tidligere bliver man ikke millionær af at investere i ure. Tvært imod får man investeret en masse penge i noget man ikke kan få sig selv til at sælge igen /Mads - hannover_dk - 01-12-2007 Jeg hælder klart mest til Baun om at det ville være naivt hvis alle os her i forumet mente vi kunne gøre investering i ure til vor pension. Det er der historisk belæg for at sige det er langt bedre at overlade til banken eller pensions selskabet eller egne investering. Omvendt så JA - selvfølgeligt kan man tjene på ure, og hvis ikke en urmager som Peter skulle kunne tjene penge på ure, så var den da gal. Mølbak og Krognos lægger vel heller ikke bare brugte ure i massevis i vinduet bare som en hobby. Folk som Mads og Morgan mistænker jeg også kan nok til at have en fortjeneste over tid - eller Bjarne My watch som jo også laver mange handler - og ikke bare køber til sig selv og så vil sælge igen om 20 år. Pointet er at vi almindelige ur hobbyister ikke skal bilde os ind vi laver investering som vil gøre os væsentligt rigere. Klaus skal selvfølgeligt ha ret i at pengene ikke er smidt ud af vinduet. En del kan komme igen - godt købt - så måske dem alle. Generelt tror jeg vi over tid taber lidt på vor hobby desværre. vh - Peter - 07-12-2007 Hej Det er før set at en bank har tabt en lille småsparers penge på aktier, så jeg holder mig stadig til urene. MVH Peter - Mads Gjødesen - 07-12-2007 Ja Peter jeg bliver også ved urene. Desuden er min far bankrådgiver og ansvarlig for økonomien. Han har forlængst indset at deres investeringsforeninger ikke kan følge med, med mht. afkast og sikkerhed /Mads |