Urdebatten / Urforum
Er vi for konservative i vores urvalg? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Er vi for konservative i vores urvalg? (/showthread.php?tid=59945)

Sider: 1 2 3 4 5

Re: Er vi for konservative i vores urvalg? - Mr. Tick - 22-09-2013

baun Skrev:
jk Skrev:Efter min opfattelse af en samling, det være sig frimærker, mønter eller ure m.m., så stopper nyanskaffelserne først, når samlingen er komplet. Icon_e_wink Derfor forventer jeg heller ikke at miste min interesse for bl.a. IWC-ure. Det at være samler fortsætter nemlig til den bitre ende, som heldigvis aldrig nås. Icon_e_biggrin1

Enig. Er man passioneret samler er det svært at stoppe. Naturligvis kan finanserne tørre ud eller der kan i perioder være andre interesser der overskygger, men helt stopper det ikke før man er lovligt forhindret eller samlingen er komplet, hvilket vist ikke bliver aktuelt for mig.

En tredje årsag kan formentligt være manglende 'stimulans', idet en samler sandsynligvis har oplevet det meste, hvorfor vedkommende anlægger en konservativ fremgangsmåde og venter til at noget spændende ser dagens lys. Icon_e_smile

Vi kan vel kalde den type for en 'passiv' samler?

mojohe Skrev:Eneste ærgelige er at jeg fx stadig venter på en fin chronograph fra VC, en fin World Timer fra PP........ Kommer nok til at vente, vente, vente.....før det dukker op i DK.

Du kommer sandsynligvis til at vente længe, eftersom Danmark ikke er det rette segment for den type af ure. Icon_e_smile

Ja, der findes 'urtosser', men det er uden tvivl en minoritetsgruppe.

Re: Er vi for konservative i vores urvalg? - mojohe67 - 23-09-2013

For at vende tilbage til Mads indlæg finder jeg det personligt ærgerligt at ikke flere mærker og modeller er i spil i Danmark. Jeg er som udgangspunkt til brugte ure og som jeg skrev tidligere rammer problemet mest mig i forhold til det lille udvalg af ikke kendte ure/modeller i Danmark. Jeg finder det personligt ok at uret jeg køber er brugt ( og at jeg dermed sparer op til 50-60-65 % af nyprisen på ure fra sidste årti ) derfor er jeg ikke den rette, når der skal findes "løsninger". Hvordan lokker man kunder til at købe ure, hvor de ved at afskrivningen er fx. 50% på 1 år, frem for en Rolex Sub hvor afskrivningen er 10-20%? De skal godt nok holde af uret ( og klar til noget afskrivning ) eller vide at det er en keeper. Tror ikke at der findes en løsning! Punktum! Vi brugtryttere skal bare glæde os over at der så en gang imellem dukker noget spændende op hvor der er value for money. Jeg købte i januar en AP Jules Small Seconds med AP 3090 værk i Rødguld fra 2008 af Mads. Listepris 108.000 kr. Pris hos Mads 38.000 kr. Havde sikkert stået noget tid(?), derfor den gode pris. Hvorfor så billig? Den er 36 mm = for lille i de flestes øjne. Og det er jo ikke en AP RO(O) som vel er det eneste AP der kan sælges i Danmark. Hvis den skal sælges/byttes på et tidspunkt skal den nok til Tyskland - er ikke sikker på at den overhovedet kan sælges igen i Danmark.
Mojohe

Re: Er vi for konservative i vores urvalg? - TimeToWatch.dk - 24-09-2013

Jeg ville gerne hive flere spændende sager hjem, men det er umuligt at sælge i DK, og her er det en hårfin balance at drive forretning samtidig med at handle de ure jeg personligt finder spændende Icon_mad Set med kyniske forretningsmæssige øjne, er det dumt at handle andet end de kendte og klassiske modeller i 10-40 k klassen, da det er det der sælger i DK og dermed lang lagertid. Hvis der så kommer et AP Jules Audemars eller lignende ind som kan sælges til små 40 k, er det nu også en ok deal. Det var hurtigt solgt, og der var faktisk rift om uret. Men vi skal ned i ca. 1/3 af nyprisen på den slags før det er interessant. Samme gælder VC Overseas modellerne jeg også har solgt nogen af. Priserne skal være super gode og ofte skal man tage en masse andre ure i bytte som man ikke kan lave penge på.

Personligt ville jeg da hellere være high-end dealer, men så ville der ikke være meget omsætning/profit i biksen desværre Icon_mad

/Mads

Re: Er vi for konservative i vores urvalg? - baun - 24-09-2013

Jeg ved ikke om hele diskussionen er en smule "overdreven".

Vi kunne jo også sige at vi er en del af EU og har et stort marked. Hvorfor taler vi om at vi er konservative i Danmark? Skulle folk fra Slesvig så tale om at de er konservative i Slesvig? Altså der er jo lokalområder over alt. Hvis begrænsningen er hvor langt man vi køre for at se et ur er der vel ikke så stor forskel på om man bor i Danmark eller i Tyskland, men mere hvor stor by man bor i nærheden af.

Det er afgjort lettere at komme i kontakt med en køber til et GP hvis man bor tæt ved København end hvis man bor midt på "Lüneburger heide".

Og det er klart at der er mange større byer i Tyskland, men der er også meget land.... udkandts-Tyskland om man vil.

Jeg tror at med ure skal vi bare være glade for at markedet udvider sig i takt med at folk får mere og mere tillid til Pay pal og at handle i en virtuel verden.

Danskerne er ikke mere konservative end andre europæere, tror jeg. Det handler mest om hvor mange penge man har - og da velstanden måske er mere fordelt i Danmark end i Italien, gør det måske en forskel på hvad der kan sælges.

vh Baun

Re: Er vi for konservative i vores urvalg? - TimeToWatch.dk - 24-09-2013

Enig Baun. Men vi har vel også været omkring den at EU som marked selvfølgelig er langt større og derfor også giver flere interesserede. Mit indtryk er dog at vi i DK er lidt konservative mht. mærkerne. Besøg en hvilken som helst by i EU på +1,2 mio og bredden af mærker der er repræsenteret vil være bredere end Kbh.

/Mads

Re: Er vi for konservative i vores urvalg? - gmt-geek - 24-09-2013

Claus Tukjær Skrev:
Faurschou Skrev:a) Mange ure udgør i min verden +30. Icon_e_wink Baun, Peter og TDN er vist de eneste herinde, der kan bryste sig af en stor samling (positivt ment), medmindre jeg har overset en bruger.
Din verden er forbavsende lille hvis du kun kigger herinde Icon_e_biggrin1

Jeg har handlet med mindst 20 personer som har langt over 100 ure i samlingen og der findes mange af dem derude. Det er de færreste som bruger tid på et urforum.

Jeg ved der er flere på dette forum med 30 ure+ end de 3 nævnte og mange flere med samlinger langt over 30 ure hvis vi tager forum deltagere med fra det andet danske forum! Icon_cool

Vh. Jon

Re: Er vi for konservative i vores urvalg? - baun - 24-09-2013

Jeg mener så heller ikke det handler om antallet af ure. Er man fx kun samler af Omega Speedmaster kan 12 ure være en stor samling, med de mest historiske modeller, men stadig ikke komplet - og det bliver den nok heller aldrig Icon_e_surprised

Det kommer meget mere an på hvad man vil med sin samling end antallet af ure.

vh Baun

Re: Er vi for konservative i vores urvalg? - Mr. Tick - 25-09-2013

gmt-geek Skrev:
Claus Tukjær Skrev:
Faurschou Skrev:a) Mange ure udgør i min verden +30. Icon_e_wink Baun, Peter og TDN er vist de eneste herinde, der kan bryste sig af en stor samling (positivt ment), medmindre jeg har overset en bruger.
Din verden er forbavsende lille hvis du kun kigger herinde Icon_e_biggrin1

Jeg har handlet med mindst 20 personer som har langt over 100 ure i samlingen og der findes mange af dem derude. Det er de færreste som bruger tid på et urforum.

Jeg ved der er flere på dette forum med 30 ure+ end de 3 nævnte og mange flere med samlinger langt over 30 ure hvis vi tager forum deltagere med fra det andet danske forum! Icon_cool

Vh. Jon

Det er jo lidt svært at vide, når de personer ikke har vist alle deres ure frem. Icon_e_wink

Re: Er vi for konservative i vores urvalg? - gmt-geek - 25-09-2013

Faurschou Skrev:
gmt-geek Skrev:

Vh. Jon

Det er jo lidt svært at vide, når de personer ikke har vist alle deres ure frem. Icon_e_wink

Enig i det! Icon_e_wink

Men under alle omstændigheder er der langt fra at tælle dem der har lyst til at vise hele deres samling af ure frem og så antallet af dem der rent faktisk har en samling af ure! Icon_e_wink

Jeg er ret sikker på at vi her kan sammenligne med model "toppen af isbjerget".....

Vh. Jon

Re: Sv: Er vi for konservative i vores urvalg? - KimT - 25-09-2013

Der er mange flere urtosser der ikke deltager på onlinefora end der deltager. Det vi ser på fora er HELT sikkert kun en meget lille top af isbjerget (tror jeg)

Sendt via TapaTalk