Urdebatten / Urforum
Kassematerialer? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Kassematerialer? (/showthread.php?tid=79999)

Sider: 1 2 3

RE: Kassematerialer? - BadHamster - 25-05-2015

(25-05-2015, 05:22 PM)McAllan Skrev:
(24-05-2015, 09:16 PM)BadHamster Skrev: Jeg har et enkelt messing ur i kassen og det har begyndt at udvikle lidt patina:
İmage

Med mindre de specifikt siger det er messing, så vil jeg vove at påstå det mere ligner bronze. Begge dele er legeringer af kobber, men der er forskel i andelen af kobber og hvilke metaller kobberet legeres med. Vil sige at messing i sin reneste form (dvs. kobber og zink) er langt ringere materiale til urkasser end bronze i sin reneste form (kobber og tin). Messing anløber på en anden og værre måde end bronze og jeg synes da også det ur i anløbningen ligner mere bronze end messing. Men brugte messing i gamle dage til forgyldte urkasser og det var noget forfærdeligt hø.
Uret er købt som et messingur, men om Helson har snydt mig, det skal jeg ikke kunne sige Icon_smil Uret er kun et par måneder gammelt, så "mængden af patina" er ikke så voldsom endnu.

RE: Kassematerialer? - Miwes - 25-05-2015

Der findes sikkert flere forskellige legeringer, hvilket vil forklare farveforskellen.

RE: Kassematerialer? - brauer - 25-05-2015

Man kan også gøre ligesom Romain Jerome og lsve det af titanic.... Er dog ikke helt sikker på om det er kassen der er lavet af materialer derfra

Kassematerialer? - jacobzimmer - 25-05-2015

İmage

Ja der er det voldsommere patina ..

RE: Kassematerialer? - willy - 25-05-2015

(25-05-2015, 08:05 PM)jacobzimmer Skrev: İmage

Ja der er det voldsommere patina ..
It looks like it went down with the Titanic Icon_smil

(25-05-2015, 08:04 PM)brauer Skrev: Man kan også gøre ligesom Romain Jerome og lsve det af titanic.... Er dog ikke helt sikker på om det er kassen der er lavet af materialer derfra
I think it is the dial.Thomas Chrono has one for sale.

RE: Kassematerialer? - McAllan - 26-05-2015

(25-05-2015, 06:18 PM)BadHamster Skrev: Uret er købt som et messingur, men om Helson har snydt mig, det skal jeg ikke kunne sige Icon_smil Uret er kun et par måneder gammelt, så "mængden af patina" er ikke så voldsom endnu.

Kan se rent faktisk sælger nogle som "brass" uden dog de gider oplyse legeringen, så I stand corrected.
Men tænker om ikke også de har puttet andet i en kobber og zink i. Vil stadig påstå at "ren" messing er uegnet til (i hvert fald ubelagt) urkasse da det vil anløbe meget og hurtigt pga. syren huden afgiver. Messing anløber mere i dybden hvor bronze er mere i overfladen. Lidt som der er himmelvid forskel på stål-legeringer. F.eks. findes der typer, der kun ruster i overfladen. Der er noget i legeringen der gør at rusten ikke skalder ikke af og de ting fremstillet af den type (typisk master til strøm til togene, f.eks. Kystbanen, og inddæmning af jord) holder praktisk talt evigt på trods af de ser ræverøde rustne ud og er ubehandlede. Havde man brugt den type stål man lavede biler af ville rusten skalle af og de ville blive gennemhullede i løbet af ingen tid.
Så spørgsmålet er om ikke det i virkeligheden mere er en art gul bronze end messing i teknisk forstand (og måske derfor er tilbageholdende med at oplyse legeringen på deres messing - bronzen oplyser de da). Se f.eks. 10 og 20 kronerne, de er nok messingfarvede, men er faktisk aluminiumsbronze og de anløber ikke på samme måde som messing.

(og for sjov skyld, har et maritimt "messing"skilt "whisky time aboard daily..." lavet i Indien. Jo ja, det er da gult, men en neodymmagnet hænger fast i skiltet og det er heller ikke blevet anløbent som jeg forventer ren messing vil blive)

RE: Kassematerialer? - Stensbjerg - 26-05-2015

Jeg har kun gode erfaringer med behandlet titanium,
Har erfaringer med Seiko Shogun , Sinn U1 og Citizen Promaster,
Det er ganske enkel vildt hvad de tåler uden at det efterlader "ar"  Icon_cool