|
Paypal igen igen - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Paypal igen igen (/showthread.php?tid=74707) |
Re: Paypal igen igen - hannover_dk - 24-09-2010 blue Skrev:Jeg TROR der er en forskel på, om Paypal er knyttet til ens bankkonto (som godt kan ha et visa kort det har ikke med sagen at gøre) og paypal trækker betalingen på den konto når man benytter dem, og så situationen hvor man via visa indbetaler på sin paypal konto - så beløbet står der til træk - men sikker er jeg ikke.Magnum Skrev:Hvis han har betalt med paypal via sit visa, så behøver han slet ikke blande paypal ind i det. Han skal bare kontakte kortudstederen, og så kører de sagen.Mener du Visa eller bankerne? Under alle omstændigheder vil jeg tillade mig at sige at det ikke er korrekt - har man benyttet Paypal skal en evt. tvist gå gennem dem. Bankerne vil ikke tilbageføre penge, hvor Paypal har været inde over. De er i hvert fald ikke forpligtet til det. @Magnum - tidligere var det nemt at køre rundt med dem, men jeg mener faktisk sikkerheden er øget for begge sider hos dem ganske væsentligt vh vh Re: Paypal igen igen - Magnum - 24-09-2010 Jeg har prøvet det for ca. et halvt år siden. Jeg har købt og solgt rigtigt meget (ca. 500) via paypal, så har rimeligt styr på hvordan de kører det. Paypal fungerer ikke kun som bank med fysiske digitale penge, man kan godt betale med kreditkort også (visa, mastercard etc.). Når man får en betaling, så kan man ikkealtid se hvordan der er blevet betalt, kort eller penge på kontoen. Jeg havde en amerikansk køber som betalte mig 200$ via paypal, som han betalte med sit visa. (fandt jeg ud af senere, det kunne jeg ikke se ud fra betalingen) Denne køber påstod så at varen aldrig kom, på trods af at jeg havde et tracking der sagde anderledes. Han sagde bare til visa at det ikke var modtaget. Visa førte pengene tilbage, hvilket gjorde at paypal hævede 200$ på min konto. Jeg klagede og alt muligt, men fordi det var visa som havde fat i den lange ende, så var der ikke noget at gøre. I mit tilfælde var det heldigvis ikke så stort et beløb, så erfaringen var ikke alt for dyrt købt. Jeg betragter paypal som en slags nødvendigt onde, da de fleste vil bruge dem. Jeg har prøvet deres buyer protection nogen gange, både som sælger og køber, og de har ikke styr på en skid (undskyld sproget). I f.eks. den ene sag fik jeg et Rolex med en smadret lænke (virkeligt smadret, lige til skraldespanden) selvom uret var beskrevet som i drømme tilstand osv. Sælger ville ikke vedkendes noget, så lavede en "not as described" sag, og gjorde krav på en ny lænke til 800$. Det tog 1½ måned før jeg fik medhold, og i den tid fik jeg nok 10-15 modstridende emails fra paypal. Jeg fik medhold på de 800$, så skulle uret returneres, så skulle lænken returneres, så skulle det ene og det andet og det tredje og lidt det fjerde. Til sidst endte det med at jeg fik ført igennem at det hele skulle returneres. Virkeligt meget bøvl for noget så simpelt. 90% af mine erfaringer med paypal er gode, men når det går galt, så er det ikke paypal man ønsker at danse med. Jeg er også nået til det punkt, at jeg betaler kun større ting via paypal med mit visa, for er der noget, så er det kun banken/visa jeg skal have kontakt til. Bankerne vil gerne have med visa der er betalt med paypal, jeg har 2 gange fået penge tilbage på den måde.Det er bare paypal der prøver at holde det inde for deres eget regi(me). Jeg kan kun anbefale bankoverførsel når det er dyre ting, og ukendte købere. Langt de fleste sælgere accepterer også kun bankoverførsel, der er for mange fuskere i den store verden. Re: Paypal igen igen - KlausM - 24-09-2010 Tak for input gutter. Beskeden er givet videre til køber...wire transfer. Jeg tror ikke der kommer noget ud af denne handel men hellere safe than sorry! Mvh Klaus Re: Paypal igen igen - blue - 24-09-2010 Jeg tror du har en meget forstående bank, men jeg mener ikke den er et udtryk for retstilstanden og det er jo problemet, når folk udtaler sig på baggrund af egne erfaringer... Med mindre der er kommet en højesteretsdom, som jeg ikke har hørt om, er tingene som beskrevet i dette link: http://www.dinepenge.dk/bank/artikel/banker-vil-ikke-garantere-paypal-betalinger Re: Paypal igen igen - olof - 24-09-2010 hannover_dk Skrev:... Det er havd jeg mente - lad Dig betale med paypal, så få det overfoert fra paypal til dit bank konto, før Du sender varen ud. Hvis paypal så mener at de skal have pengene tilbage, kan de jo prøve hvordan... eller hvad? Re: Paypal igen igen - Magnum - 24-09-2010 l Re: Paypal igen igen - Magnum - 24-09-2010 Magnum Skrev:olof Skrev:Det er havd jeg mente - lad Dig betale med paypal, så få det overfoert fra paypal til dit bank konto, før Du sender varen ud. Hvis paypal så mener at de skal have pengene tilbage, kan de jo prøve hvordan... eller hvad? Du blander æbler og bananer. Linket omhandler dette: Jeg har en forstående bank, men ikke mere end alle andre.Det link du har, omhandler en anden type transaktion. Man kan godt overføre penge til sin paypal konto med sit visa, f.eks. 500$. De 500$ står så som saldo på din paypal. Lidt ligesom at overføre penge imellem 2 konti. Visa´s transaktion består i at overføre til paypal- thats it. Dvs at du har fået leveret varen, da de 500$ står på paypal. Hvad du så bruger de 500$ til, er ikke en visa transaktion, da de kun står for at de 500$ kommer ind på kontoen. Her er dommen klar, tydelig og forventet, da det gi´r sig selv. Her er et par eksempler på hvor du kan få pengene retur via visa: Hvis din paypal konto står i nul, og du køber en vare på f.eks. ebay, så trækker de for varen via det visakort der er tilknyttet din paypal konto. Dvs. at her står visa så for selve transaktionen af købet af varen, da det er varen der bliver trukket for. Her kan bankerne/visa godt trække pengene retur, og det vil og kan de godt. Hvis du har penge på din paypal i f.eks dollars, og køber en vare der skal betales i euro, så betaler man ikke med sine dollars, men paypal trækker hele euro beløbet på dit visa. Her kan banke/visa godt trække pengene tilbage, da visa transaktionen står for varekøbet. Paypal tilbyder at man kan veksle sine dollars til euro, men det er dyrt og kan ikke betale sig Jeg ved rent faktisk hvad jeg taler om, hvilket er ret tydeligt du ikke gør. Jeg har brugt paypal/ebay i henved 8-9 år nu, og har prøvet en del med dem, både godt og skidt. Re: Paypal igen igen - olof - 25-09-2010 Magnum Skrev:olof Skrev:Det er havd jeg mente - lad Dig betale med paypal, så få det overfoert fra paypal til dit bank konto, før Du sender varen ud. Hvis paypal så mener at de skal have pengene tilbage, kan de jo prøve hvordan... eller hvad? Det er jeg klar over. Men i en sag er det jo ikke deres regler, som er afgørende, men danske (eller for mig tyske) love. Hvis man ikke får det overført i tide, er det bare væk, og så er det ikke paypal, men dig selv som skal køre sagen, og ikke i Danmark, men i Luxemburg måske. Man kan se på det som man vil - jeg kan godt lide dem for at betale ting, men ikke omvendt. For virkelig store beløb er det en nogo. Re: Paypal igen igen - blue - 25-09-2010 Magnum Skrev:Du blander æbler og bananer.Inden du kommer for godt i gang med, hvad jeg blander sammen og ikke ved, synes jeg du skal læse hele "Paypal-dommen". http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Sager-og-praksis/Retssager/Civile-retssager/epenge Re: Paypal igen igen - Magnum - 25-09-2010 blue Skrev:Magnum Skrev:Du blander æbler og bananer.Inden du kommer for godt i gang med, hvad jeg blander sammen og ikke ved, synes jeg du skal læse hele "Paypal-dommen". Det du råder mig til, kan jeg kun råde dig til. Tag og læs afgørelsen ordentligt. Sagen omhandler e-penge. Kunden havde en kassekredit hos paypal som blev benyttet ved købet, hvilket gør denne sag anderledes end de fleste danske paypal brugere, da de fleste ikke har en kassekredit. Hvis man ikke har noget på kontoen, og ikke har en kassekredit, så trækker paypal pengene direkte på dit visa, og du kan derved klage og få pengene tilbage. Har du en kassekredit, så lægger paypal i princippet ud for købet, og trækker på dit visa for de e-penge som de har lagt ud for dig (kassekredit) Som der står i afgørelsen: "Hver enkelt overførsel til betalingsformidleren PayPal på grundlag af VISA/Dankortet er efterfølgende autoriseret af klageren og korrekt gennemført" Det er e-pengene det drejer sig om. Det er ret tydeligt du ikke er vant til at bruge paypal på alle de forskellige måder man kan. Der er flere måder at betale på. Hvis du ikke har en kassekredit, og hele varen betales med visa, så trækkes pengene som hvis du køber en vare på en internet side. Har du en kassekredit, så trækker de pengene på dit visa, men på din paypal konto der fungerer betalingen ved at de overfører pengene som e-penge, dvs sætter pengene ind på din paypal konto, og trækker derefter e-pengene for den vare du købte. Denne indsætten og trækken penge er det der er hele forskellen. Ved ikke at have kassekrediten, så har du ikke denne indsætte/trækken på din paypal konto, din betaling fremgår som en almindelig betaling, og er derved ikke e-penge. Det var så det sidste jeg gad skrive om paypal i denne omgang, god weekend til alle |