|
T- skiver - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77) +--- Forum: Rolex og Tudor (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=68) +--- Tråd: T- skiver (/showthread.php?tid=73846) |
Re: T- skiver - gufle - 06-05-2010 Hej Hannover Ja, exclamation dot = Tritium. Men jeg tror det er før t < 25 blev vedtaget ved lov, så det kan godt være at denne type tritium har været meget kraftigere. Hilsen Danny Re: T- skiver - hannover_dk - 06-05-2010 Gufle Skrev:Hej HannoverSe lige denne:http://www.vintage-watches-international.com/epages/61874895.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/61874895/Products/%225508%20488807%22 Som du ved er jeg absolut ikke kyndig på Rolex, og sælger her kan også være i skoven - men har skriver om exclamation dot som RADIUM? Du kan også spare linket og se lidt af det her: Citat:Rolex Submariner 5508 Chapter Ring Gilt Silver/Gold Exclamation 1959OG HER VAR DER JO EN MERE: som siger at de havde helt usædvanlig stærk stråling - så det hænger nok sådan sammen? http://rolex.watchprosite.com/show-nblog.post/ti-584151/logon-yes/x-y/ De taler om tritium på 1,30 og deromkring - hvor de jo senere i 60erne var under 0,25 og det er jo så en forskel der vil noget. Selv 50 år efter - med 12,5 års halvering, skulle den jo være over de 0,25 vh Re: T- skiver - gufle - 06-05-2010 Hej Hannover Sjovt du lige har fundet annoncen på mit 5508 som jeg netop købte hos ham. Men exclamation dot betyder altså at den ikke er Radium men Tritium. Som jeg også skrev har jeg ligeledes læst noget ligende om at de tidlige udgaver af tritium skiverne var noget kraftigere end i dag. Hilsen Danny Re: T- skiver - hannover_dk - 06-05-2010 Gufle Skrev:Hej HannoverDet må man sige hvis det var 1,3 mod de senere 0,25. Jeg vil fastholde, at >25 tritium skiver som omfatter i princippet alt efter - skal vi sige 1965 - næppe vil give længe (over 5 min) selvstændigt lys hvis de er over 25 år gamle (1965-1985 1,3 vil jo være mere end 5 gange så meget, så det er ikke så mystisk i så fald. (Nå vi ved jo ikke om det med 133 og over det stemmer, det var bare det ene sted.) SIGER vi 133 i 1962 og halverer os frem, så skulle der være 10 tilbage - og du kan lige præcis klare at se det om natten - og det lyder jo sandsynligt også, for TAGER vi et 25 tritium som er generelt (og lov) efter 1964 i alle fald - så vil dit ur lyse som sådan et nyere idag ville gøre, hvis det var ca 16 år gammelt - og det stemmer jo pænt vh vh Re: T- skiver - Peter - 07-05-2010 Hej Hannover Jeg tror at du har ret angående mit Navitimer, jeg har nemlig kun tjekket om det kan lyse i mørke, men ikke hvor lang tid at det kan det. MVH Peter Re: T- skiver - bjorn_e58 - 07-05-2010 Hannover m.fl. Jeg lavede et helt uvidenskabeligt forsøg i går aftes med min "T<25" 16718 fra 91/92 idet jeg lagde det med glasset nedad på mit natbord i god tid før jeg gik i seng. Og så tog jeg det først frem noget tid efter lyset var slukket. Der kommer en smule lys ind gennem vinduet og jeg har også en radio (med ur!) stående, der giver en smule dæmpet lys, så mit sovekammer er ikke helt mørkt. Under de betingelser kunne jeg netop se, at der kommer lys fra uret (altså Rolex'en); men det var i praksis ikke nok til på afstand at aflæse klokken. Når jeg tog det helt op til ansigtet eller tog dynen over hovedet, så den lille smule omgivende lys blev udelukket, kunne jeg netop aflæse uret. Så jeg er ikke i tvivl om, at mit T<25 ur fra omkring 1991 stadig har en smule tilbage. Men du sætter jo altså også grænsen ved 1985... /Bjørn. PS: Halveringstiden for Radium er 1602 år - tjek Wikipedia artiklen jeg linkede til ovenfor. Re: T- skiver - KlausM - 07-05-2010 Der er overhovedet ingen tvivl om at gamle Rolex tritium skiver (op til ca. 40 år) kan lyse i total mørke (hele natten skulle det være). Emnet er ofte bragt op i Rolex kredse fordi der her slås med gamle skiver der har fået luminova efterbehandling og de er ikke lige så eftertragtede som en original T<25. Efter min mening bør gamle lysende Rolex skiver (T<25) ikke kunne påvirkes synderligt hvis overhovedet af en ekstern lyskilde. Luminova derimod lyser op som et juletræ. Mvh Klaus Re: T- skiver - hannover_dk - 07-05-2010 bjorn_e58 Skrev:Hannover m.fl.Ja det forklarer jo hvorfor Radium holder lys meget bedre Der findes næppe ure fra den periode med langt stærkere tritium - men langt tidligere har der tydeligvis været i alle fald rolexer med 130 tritium, og de falder uden for systement Godt at få lidt praktiske eksempler vh Re: T- skiver - hannover_dk - 07-05-2010 KlausM Skrev:Der er overhovedet ingen tvivl om at gamle Rolex tritium skiver (op til ca. 40 år) kan lyse i total mørke (hele natten skulle det være). Emnet er ofte bragt op i Rolex kredse fordi der her slås med gamle skiver der har fået luminova efterbehandling og de er ikke lige så eftertragtede som en original T<25.Ja sådan må det jo være jvnf en del steder på nettet, hvor netop tidligt tresser rolex havde tritium på over 130 - og hvem ved, måske tilmed en god del over. Ved du hvornår Rolex gik over til max >25? Kender nogen andre fabrikker som efter 1960 (nok kort periode) har anvendt tritium i mængler LANGT over >25? vh Re: T- skiver - KlausM - 07-05-2010 Jeg husker ikke årstal præcist men tritium fra omkring 1960 og <25 fra omkring 1963-64. Skal prøve at checke dette op. Mvh Klaus |