|
Et generationsur? - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Et generationsur? (/showthread.php?tid=60022) |
Re: Et generationsur? - Kristofferj - 07-10-2013 Min morfar har så længe jeg kan huske gået med et S/S datejust med sort skive til hverdag, og en guld Patek calatrava til festlige begivenheder. Kunne være sjovt om de to ure blev i familien. Min far har altid været Breitling mand, og jeg glæder mig da til en dag at arve hans mega ridsede ur, der har været med ham verden rund på alle syv kontinenter. baun Skrev:Jeg tror det er lidt vanskeligt med disse konstruerede "affektionsværdi" ure 8og andre ting). Enig, det er da meget sjovere med et ur der er blevet brugt, end et der har ligget i en bankboks, så kan man jo ligeså godt købe et nyt når tiden er inde. Re: Et generationsur? - PeterGustav - 07-10-2013 Tak for alle svarene, selvom ikke alle svarer direkte på det jeg havde tiltænkt. Jeg synes det er rigtig sjovt at høre alle de forskellige holdninger til emnet, det overrasker mig en smule Min tanke med generationsuret var, at det skulle være et specielt ur for mig, der afspejler sig i mit nuværende liv. Jeg har ikke 100.000 kr. at bruge nu her, men derfor mener jeg godt jeg kan finde et ur, som f.eks. et Tudor Black Bay,som jeg er helt vild med, hvilket fint kunne afspejle mine muligheder nu og samtidig være et lækkert og tidsløst ur, der sikkert også være fedt om mange år. Samtidigt synes at kvaliteten er god nok til være et generationsur Om det er en sentimental tanke, ja,det er det nok. Jeg synes det er en rigtig dejlig tanke, at jeg kan give noget der har betydet noget for mig, videre til min søn, om han så arver min store interesse eller ej, så tror jeg han ville synes om tanken og synes det ville være sjovt at få sådan et ur. Hvis dette ikke skulle være tilfældet, så fred med det, så beholder jeg et ur, som jeg allerede er super glad for Jeg synes bare det var sjovt at høre om andre havde tanker i samme retning, havde sjove tanker om hvilke ure der kunne være interessante i overvejelser osv. Det er rigtig sjovt at læse alle svarene og håber der flere gode kommentarer og forslag Re: Et generationsur? - Mr. Tick - 08-10-2013 issing Skrev:Hvis uret skal overføres til din søn når han er gammel nok, så køb da et ur fra nyt, hvor du og din søn (og måske dit barnebarn) ender som de eneste ejere. Det er da fedt for din søn at overtage et ur som hans far har købt fra nyt, mit dit ur på kvitteringen osv. Så kan det godt være at der er penge at spare nu og her, men over de næste mange år, udligner det vist sig selv. Jeg er helt enig med dig, Issing. Der er visse ting man ikke bør spare på i livet og det her er klart et af dem. Et barns fødsel er en særlig begivenhed. Re: Et generationsur? - TimeToWatch.dk - 08-10-2013 Faurschou Skrev:issing Skrev:Hvis uret skal overføres til din søn når han er gammel nok, så køb da et ur fra nyt, hvor du og din søn (og måske dit barnebarn) ender som de eneste ejere. Det er da fedt for din søn at overtage et ur som hans far har købt fra nyt, mit dit ur på kvitteringen osv. Så kan det godt være at der er penge at spare nu og her, men over de næste mange år, udligner det vist sig selv. Tja både og vil jeg sige. Jeg havde ikke de ca. 130 k et PP Nautilus kostede fra nyt da jeg købte mit. Det var ret og slet ikke en option at købe nyt. Jeg kunne have brugt de ca. 85 k jeg gav for et brugt PP, på et nyt ur af anden fabrikat dengang. Men det var ikke det JEG drømte om, og det skulle være et full size PP jeg selv kunne bruge ved særlige begivenheder og selv fulde historie på. De 4-5 års ejerskab af en anden person gør ingen forskel for mig på den lange bane, hvis vi holder fast i det faktum at jeg fik drømmeuret, dog lettere brugt, frem for et nyt jeg ikke syntes spillede max. At andre prioriterer anderledes er jo meget individuelt, men personligt ved jeg bare at jeg ikke ville være blevet glad for et "kompromis-ur" i dette tilfælde og det ville sikker være solgt den dag i dag /Mads Re: Et generationsur? - baun - 10-10-2013 TimeToWatch.dk Skrev:jeg selv kunne bruge ved særlige begivenheder og selv fulde historie på. Troede netop det var et ur du ikke brugte når du er ude og fulde dig vh Baun Re: Et generationsur? - TimeToWatch.dk - 10-10-2013 baun Skrev:TimeToWatch.dk Skrev:jeg selv kunne bruge ved særlige begivenheder og selv fulde historie på. Baun jeg havde uret på i Herning til det efterhånden legendariske GTG, så jeg tror det har bestået "sprit-prøven" /Mads Re: Et generationsur? - baun - 10-10-2013 Ja, det er også rigtigt. Du har en ret rå tilgang til at bruge ure når du laver cykel mv. selvom de er ret kostbare, husker jeg. Jeg er enig i at hvis man skal begive sig ud i noget med er "arveur" eller "generationsur" skal det først og fremmest være et drømmeur for en selv. og man skal bruge det. Så kan man være heldig at ens afkom en dag vil blive glad for uret også, men ellers har man da haft glæden ved at bruge det. Jeg havde den oplevelse, at da jeg en juleaften inviterede mine voksne sønner ind i urværelset, hvor jeg havde fundet ca. 10 ure frem, de kunne vælge imellem som julegave, var den ene søn i tvivl om han helst ville have det ur jeg i en periode brugte på jagt - lige på det tidspunkt hvor han også selv kom med på jagter - eller om han skulle nuppe mit Snowmaster, som han jo kunne huske fra herlige ture i sommerhuset, hvor jeg ofte har brugt netop det ur. Her er Jagturet ![]() og her er Snowmaster ![]() han valgte iøvrigt Snowmasteret. Den anden valgte JEDI, men har senere byttet det - han nænnede ikke at bruge det vh baun Re: Et generationsur? - TimeToWatch.dk - 10-10-2013 Baun du rammer netop min tanke med dit eksempel fra virkeligheden. Det kan være uret af en eller anden grund ikke rammer 100 % ind i sønnikes ønsker/planer, og så er det lidt synd hvis det har ligget i boksen i +20 år uden at blive brugt. Mht. at lave cykel med ur på, er det ikke så slemt som det lyder. Det er jo ikke en gl. jernhest med rustne møtrikker og indsmurt i olie, men derimod noget pinligt rent carbon halløj, hvor jeg faktisk tror cyklen tager mere skade end uret af nærkontakt /Mads Re: Et generationsur? - PeterGustav - 10-10-2013 Jeg synes faktisk også det er en rigtig god ide, at lade ham vælge et ur fra samlingen, så sikre man sig også bedre,at han får et han kan lide Men lige gyldigt hvordan man gør det, er jeg helt enig med at det skal være et ur man selv drømmer om og bruger indtil dagen, hvor det evt. gives videre. Re: Et generationsur? - KimT - 10-10-2013 baun Skrev:Jeg havde den oplevelse, at da jeg en juleaften inviterede mine voksne sønner ind i urværelset, hvor jeg havde fundet ca. 10 ure frem, de kunne vælge imellem som julegave, var den ene søn i tvivl om han helst ville have det ur jeg i en periode brugte på jagt - lige på det tidspunkt hvor han også selv kom med på jagter - eller om han skulle nuppe mit Snowmaster, som han jo kunne huske fra herlige ture i sommerhuset, hvor jeg ofte har brugt netop det ur.Præcis det du beskriver her, med at de valgte ure som relaterede til dig og oplevelser med dig synes jeg rammer det helt rigtige. Netop dette er hvad jeg forstiller mig mit AP 15400 skal gøre. Det er ikke sikkert at min søn til den tid gider det eller synes det er et flot ur, men det skulle gerne minde ham om hans far og han skulle gerne kunne huske at hans far bar det meget |