Urdebatten / Urforum
Vis mig dit nye ur tråd - her må der ikke være gentagelser. - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Vis mig dit nye ur tråd - her må der ikke være gentagelser. (/showthread.php?tid=72552)

Re: Vis mig dit nye ur tråd - her må der ikke være gentagelser. - Geodoc - 17-12-2009

Joepete Skrev:Torben, hvordan/til hvad bruges skalaen ?
Chuck Maddox beskriver det således:
Description: The Telemetric scale is graduated to indicate the speed of sound in air. This allows the user to calculate the distance between the observer and a situation that is observable both visually and audibly.

Description of Operation:
On an optical signal, start the chronograph. When you hear the sound stop the chronograph. The number indicated at the distance in kilometers or miles (depending on scale).

Examples of Use:
At the flash of a bolt of lightning start the chronograph. Stopping the chronograph when you hear the thunder (in the case of the diagram at left at 5 Seconds) will indicate on the Telemetre ring 1.6km or 1600 meters away from the wearer of the watch. Sounds like a good time to take cover! =)

Med venlig hilsen - Geodoc
Med en venlig tanke til Omega Link Centralen Icon_e_wink

Re: Vis mig dit nye ur tråd - her må der ikke være gentagelser. - hannover_dk - 17-12-2009

Geodoc Skrev:@Stou (Jørn)
Skalaen er en "Telemetric scale".

Pinligt - ja selvfølgeligt er det det - den så bare anderledes ud, men himmel, langt de fleste af mine vintage har det jo.
Den viser forskel mellem lydens hastighed og lysets.
Se et lyn - start stop ur, vent til du hører det, stop stopur, og du ser ser hvor langt lynet er borte. (eller artelleri osv) Ca 3 sek er lyden om at gå sig en tur på en km i forskel fra lyset. Sjældent faktisk at et ur har den og ikke også har tachymeter til hastigheds målig over en km

İmage

vh

vh

Re: Vis mig dit nye ur tråd - her må der ikke være gentagelser. - hannover_dk - 17-12-2009

Du kom først men det må ha været splitsekunder Torben, for jeg fik ikke den der advarsel om at en anden svarede, så vi har været i luften i samme splitsekund - uden skala til at måle det
vh

Re: Vis mig dit nye ur tråd - her må der ikke være gentagelser. - Geodoc - 17-12-2009

hannover_dk Skrev:Du kom først men det må ha været splitsekunder Torben, for jeg fik ikke den der advarsel om at en anden svarede, så vi har været i luften i samme splitsekund - uden skala til at måle det
vh
Min X-33 målte det til 7/100 sek Icon_mrgreen

Re: Vis mig dit nye ur tråd - her må der ikke være gentagelser. - Joepete - 17-12-2009

Takker for forklaringen ... som jeg faktisk har fået før ... sorry ... Icon_redface

Re: Vis mig dit nye ur tråd - her må der ikke være gentagelser. - Stou - 17-12-2009

Geodoc Skrev:@Stou (Jørn)
Skalaen er en "Telemetric scale".

Takker Geodoc/Torben Icon_e_smile

Re: Vis mig dit nye ur tråd - her må der ikke være gentagelser. - Peter - 18-12-2009

Hej Jørn

Den Heli Raymond er godt nok flot, så nu har du to fra det mærke, så mon ikke der kommer flere. Icon_question

MVH Peter

Re: Vis mig dit nye ur tråd - her må der ikke være gentagelser. - ibrene - 05-01-2010

Har lige modtaget denne Panerai Pam000 her til formiddag Icon_e_biggrin

İmage

İmage

Mvh Peter....

Re: Vis mig dit nye ur tråd - her må der ikke være gentagelser. - Joepete - 05-01-2010

LÆKKERT, Peter ... intet mindre Icon_cool

Re: Vis mig dit nye ur tråd - her må der ikke være gentagelser. - Fumle - 05-01-2010

Min lille ny

İmage