Urdebatten / Urforum
Tissot Seastar 1000 eller...? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Tissot Seastar 1000 eller...? (/showthread.php?tid=80772)

Sider: 1 2 3

RE: Tissot Seastar 1000 eller...? - Gert - 01-01-2016

Citat:Ha ha, jeg tror den helt primære forskel er at Tissot ikke signalere lækkert luksus og dyrt. Omega, IWC, Breitling, Tudor og selvfølgelig især Rolex sender dissse signaler - ellers er der såmænd ikke den store forskel. Men man kan jo altid købe et ur med in house værk - eller stærkt modificeret værk, så kan man jo forklare prisforskellen med det, selvom vi nok er nogen der mener at Omega 8500 ikke kan koste mere end 2 K mere at lave end ETA værket i det Tissot du kigger på.

Jeg betaler selv glædeligt for navnet og det sus af lukssus der følger med, men bilder mig ikke ind at jeg får så meget mere end det, når jeg betaler merprisen for et Omega ifht et Certina. 

Skal jeg nævne en ting der tæller er det at man kun kan bære et ur, så livet er for kort til uinteressante ure på armen. Men jeg finder bunkercaf urectil under 5 K interessante.

Jeg tror også, at jeg efter lidt længere tid med mekaniske ure gerne vil betale for "suset" ved et dyrere ur.

Det skal så nok bare være en anden type ur end dykker-ur. Lige nu og her er det robustheden ved dykker-urene, der tiltaler mig. Jeg forbinder det ikke så meget med luksus.

Men hvis jeg ender med at have en lille samling af ure, så skal der da være mindst ET dykkerur i den Icon_study

(01-01-2016, 09:01 PM)KimT Skrev:
(01-01-2016, 08:43 PM)Miwes Skrev: Jeg roder altid rundt i lunette og drejekrans, men en lunette er vel den faste ramme rundt om glasset og drejekransen ser vi ofte på dykkerure, hvor den er i 60 eller 120 klik.

Drejekrans er et fordansket udtryk.

Lünette er ordet, også på dykkerure hvor den kan drejes Icon_e_wink

Men så har dykker-urene vel 2 lynetter. En til at holde på urglasset og en anden, drejelig, ovenpå?

Tissot Seastar 1000 eller...? - T.Hansen - 01-01-2016

Lunette er den franske betegnelse, og bezel er den engelske.

Faktisk bliver lunette og bezel oftest betegnet som én og samme del, nemlig den drejelige del på eks. dykkerure.

For en god ordens skyld retter jeg lige teksten nedenfor, sorry for misforståelser :-)

På fransk er den oprindelige betydning for lunette = indfatningen omkring glasset. Men bliver som oftest i daglig tale omtalt som drejekransen.

Lunette tournante er faktisk den korrekte franske udgave af drejekransen som er = rotating bezel på engelsk.

Anyway håber det giver mening :-)

Sendt fra min HTC One max med Tapatalk

RE: Tissot Seastar 1000 eller...? - KimT - 02-01-2016

(01-01-2016, 11:52 PM)T.Hansen Skrev: På fransk er den oprindelige betydning for lunette = glas/krystal glasset på ure. Men bliver som oftest i daglig tale omtalt som drejekransen.

Ordet lunette har aldrig været selve glasset, men derimod indfatningen (som kan være drejbar eller ej), eller tager jeg fejl?

Læs evt. denne side i en tråd hvor "Geodoc" så flot fortæller lidt om udtrykket "Lynette" og hvad det betyder (med hans sædvanlige grundighed) Icon_e_biggrin1

http://urdebatten.dk/showthread.php?tid=79073&pid=266297&highlight=l%C3%BCnette+geodoc#pid266297

Og ligegyldig hvor meget jeg googler kommer jeg frem til det samme som Geodoc og jeg kan ikke finde nogle steder det skulle betyde glasset, men jeg tager jævnligt fejl og lærer dagligt noget nyt, så fortæl endelig mere?

Tissot Seastar 1000 eller...? - T.Hansen - 02-01-2016

Kim forståeligt nok opstår der tvivl om lige præcis dette udtryk, kært barn mange navne, specielt på fransk.

I urverdenen er Lunette typisk den del som danner ramme om glasset = optique, så her er din antydning er korrekt. Som jeg nævnte omtales lunette og bezel som én og samme ting nemlig drejekransen på urene.

I daglig tale kan lunette betyde flere ting, eksempelvis betyder lunette arrière bagerste vindue osv....

RE: Tissot Seastar 1000 eller...? - Lars - 02-01-2016

(02-01-2016, 12:14 AM)KimT Skrev: ke , men jeg tager jævnligt fejl og lærer dagligt noget nyt, så fortæl endelig mere?

Hej Kim.
Nej du tager ikke fejl, på dansk hedder det drejekrans, når det er en lynette der kan drejes, og lynette når den ikke kan, men er løs (læs: kan afmonteres)....  Icon_smil
På mange dykkerure, kan der være en lynette under drejekransen, så hvis det ikke hedder det på dansk, ja så skal jeg nok få ørerne i maskinen..... Det er jo på mode lige for tiden..... Icon_lol Icon_lol Icon_lol Og så er det ikke første gang..... Icon_blink
Bare husk inden maskinen startes, brug lige en kilde der er til at stole på.... Icon_smil Icon_smil Icon_smil  
Så står jeg gerne for skud.... Icon_blink Icon_blink Icon_blink  
Mvh
Lars

Tissot Seastar 1000 eller...? - KimT - 02-01-2016

(02-01-2016, 12:43 AM)T.Hansen Skrev: Kim forståeligt nok opstår der tvivl om lige præcis dette udtryk, kært barn mange navne, specielt på fransk.

I urverdenen er Lunette typisk den del som danner ramme om glasset = optique, så her er din antydning er korrekt. Som jeg nævnte omtales lunette og bezel som én og samme ting nemlig drejekransen på urene.

I daglig tale kan lunette betyde flere ting, eksempelvis betyder lunette arrière bagerste vindue osv....

Jeg er helt med på at den engelske betegnelse er bezel og at der på dansk bruges krans/drejekrans. Jeg undrede mig bare over at du her skrev at det var selve glasset

(01-01-2016, 11:52 PM)T.Hansen Skrev: På fransk er den oprindelige betydning for lunette = glas/krystal glasset på ure.

og ikke indfatningen, men så er vi jo enige (i at det er indfatningen) Icon_e_wink

I øvrigt er det lunette på fransk og Lünette på tysk hvis jeg ikke tager fejl Icon_lol

Fortsat god aften Tom Icon_smil

(02-01-2016, 12:45 AM)Lars Skrev: ..........så hvis det ikke hedder det på dansk, ja så skal jeg nok få ørerne i maskinen.....

Geodoc er i hvert fald ikke glad for brugen af "krans" hvis du læser det indlæg fra ham jeg har linket til et par indlæg oppe Icon_e_biggrin1

Rigtig god aften.

RE: Tissot Seastar 1000 eller...? - T.Hansen - 02-01-2016

Forståeligt nok og ja vi er enige :-)

Bare som eksempel så er krystalglas = lunette cristal, lidt slang men puhaa det bliver forvirrende :-)

(02-01-2016, 12:54 AM)T.Hansen Skrev: Forståeligt nok og ja vi er enige :-)

Bare som eksempel så er krystalglas = lunette cristal, lidt slang men puhaa det bliver forvirrende :-)

Men alligevel lidt interessant - hvis man som mange af os er lidt skør.

Og undskyld til Gert for OT Icon_flov

RE: Tissot Seastar 1000 eller...? - Gert - 02-01-2016

Jeg havde ikke nogen oplevelse af at have en undskyldning til gode, og jeg ved faktisk ikke, hvad "OT" betyder.

Men prøv endelig ikke at forklare det! Mit hoved er stadig fuldt beskæftiget med at forstå hvad forskellige folk mener med de forskellige ord for kranse  Icon_head

Det logiske og fornuftige  -  ud fra bl.a. ordenes oprindelse  -  ville være at bruge "lynette" om den faste krans, der omklamrer ur-glasset og kun om den. Dykkerurenes drejelige krans er en helt anden ting med en helt anden funktion, og den burde derfor hedde noget helt andet. F.eks. "drejekrans".

Men sproget er en levende og udisciplineret ting, så logik og fornuft tæller ikke ret meget. Og efterhånden bliver det nok alligevel til, at vi alle bare accepterer det engelske "bezel", som tilsyneladende bruges i flæng om hvad som helst der ligger uden om noget.