Urdebatten / Urforum
Service af ur? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Service af ur? (/showthread.php?tid=78897)

Sider: 1 2 3


Re: Service af ur? - pbr - 10-01-2014

Lars, det er måske lidt nemmere at søge på nettet for informationer vedr. ure, værker, gangreserve osv. for os, der har "roteret" rundt herinde i længere tid og derfor ved, hvad man skal søge efter Icon_e_wink

Men Mads, hvis du googler navnet på dit ur, "Fortis B-42 Marinemaster" sammen med ordet "caliber", som er det man i urverdenen kalder urværker, så vil du se, at det er et ETA caliber 2836-2.

Når du så har fundet det, så kan man slå op på det vi herinde kender som "Ranfft" databasen på det link, som Lars angav i sin post - Ranfft´s hjemmeside er dog ikke særlig nem at finde rundt i, hvis ikke man lige ved, hvor man skal lede.

Dette er det link, der fører dig direkte ind på Ranffts værksdatabase, hvor man kan se billeder og data på "næsten" alle urværker i verden Icon_e_wink

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2&2uswk

Hvis du så slår op på ETA 2836-2 vil du se følgende informationer om det værk, der sidder i dit ur:

İmage

Det fremgår bl.a., at det værk som sidder i dit ur, har en gangreserve ("power reserve") på 40 timer, så de 39 timer som dit ur ved din måling har klaret, er superfint !! Icon_smil

Så medmindre dit ur viser andre tegn på, at det kræver service eller et besøg hos en urmager (holder ikke tiden indenfor en rimelig margin (+/- 5-10 sekunder i døgnet f.eks. eller går ofte i stå uden logisk forklaring), så ville jeg ikke være bekymret Icon_smil

Men generelt så anbefaler de fleste urfabrikanter, at man lader sine ure servicere hvert 5-7 år. Men det er der også forskellige opfattelser af blandt folk herinde - mange holder sig til anbefalingerne, mens andre ikke mener at man bør lade sit ur servicere, medmindre det viser tegn på ikke at gå regelmæssigt jfr. ovenfor.

I øvrigt synes jeg, at dit B-42 Marinemaster er et flot ur og værket er et ganske fint ETA standardværk, som er en god og stabil arbejdshest og som bliver brugt i mange ure fra mange forskellige mærker Icon_smil

Men jeg vil da tilslutte mig Lars´s opfordring - du vil bl.a. kunne finde rigtig mange interessante ting om ure, hvis du f.eks. kigger nogle af både de nyere og ældre tråde igennem herinde. Urforum´s styrke, foruden medlemmernes viden og hjælpsomhed, ligger i den kæmpe vidensdatabase, der er repræsenteret i alle de gamle tråde Icon_smil


Re: Service af ur? - MadsM - 10-01-2014

pbr Skrev:Men jeg vil da tilslutte mig Lars´s opfordring - du vil bl.a. kunne finde rigtig mange interessante ting om ure, hvis du f.eks. kigger nogle af både de nyere og ældre tråde igennem herinde. Urforum´s styrke, foruden medlemmernes viden og hjælpsomhed, ligger i den kæmpe vidensdatabase, der er repræsenteret i alle de gamle tråde Icon_smil

Tak for et yderst fornemt svar. Når jeg nu ved lidt mere om hvad jeg skal kigge efter (og hvor), så vil jeg da gå i gang med at søge lidt flere informationer 'på egen hånd'.


Mht uret, så er jeg nok kommet til den erkendelse at jeg simpelthen aldrig rigtig har haft det trukket HELT OP når jeg feks. ikke har haft det på i 1 eller 2 dage...

Endnu engang tak for hjælpsomheden - og ha' en fremragende dag!

İmage
picture uploading


Re: Service af ur? - MadsM - 02-07-2014

Tillader mig at komme med en lille update.

Jeg valgte at sende uret til service hos Sct. Mathias Ure. Efter at have testet og kigget uret igennem finder de ud af at der er en fjeder der skal skiftes og det altså er derfor at jeg har oplevet problemet med det automatiske optræk.

Får en pris på 1200kr for fuld service, skift af fjeder og tryktest. Er det en ok pris?


Jeg har nu fået uret hjem igen og bemærker med det samme at det er en hel anden 'følelse' når man trækker uret op, det går ligesom mere 'smooth' Icon_smil

Under alle omstændigheder er jeg nu igen en glad mand med mit elskede Fortis på håndleddet Icon_e_biggrin


Re: Service af ur? - TioMalo - 02-07-2014

Citat:Får en pris på 1200kr for fuld service, skift af fjeder og tryktest. Er det en ok pris?

Yes, absolut hvis vi taler her om eftersyn og reparation, dvs. adskillelse + rensnig + smørning af værket og reparationen; skift af res. delen + tryktest.


Re: Service af ur? - MadsM - 02-07-2014

Tio Malo Skrev:
Citat:Får en pris på 1200kr for fuld service, skift af fjeder og tryktest. Er det en ok pris?

Yes, absolut hvis vi taler her om eftersyn og reparation, dvs. adskillelse + rensnig + smørning af værket og reparationen; skift af res. delen + tryktest.

Det er hvad der står på min kvittering ja.

I princippet er det vel mange penge ift at uret kun koster omkring 6000kr, men når man tænker over at der er en uddannet urmager der må formodes at have rodet med det i et par timer, så synes prisen jo ganske fair.


Re: Service af ur? - hannover_dk - 02-07-2014

helt fair pris og masser af gode år fremover så OK pris for fuld service og det skifte


Re: Service af ur? - Stenstrup - 02-07-2014

Jeg har været ved Sct. Mathias ure i Århus og vi var i den billige ende med service. Men der bliver heller ikke gjort mere end det aller mest nødvendige.


Re: Service af ur? - MadsM - 03-07-2014

Stenstrup Skrev:Jeg har været ved Sct. Mathias ure i Århus og vi var i den billige ende med service. Men der bliver heller ikke gjort mere end det aller mest nødvendige.

Hvordan kan man vide hvor meget der 'bliver gjort' når man sender uret til service?

- Er det ikke bare et spørgsmål om tillid?


Re: Service af ur? - Lars - 03-07-2014

Hej Mads
JO, det er et spørgsmål om tillid, men bare det at der kun bliver gjort det mest nødvendige er grund til at der skal man ikke gå hen, ALT skal laves, selv bagateller, så som tappe der er blevet matte i poleringen, ved den mest nødvendige reparation, tør jeg vædde på at der kigger de ikke engang tappene efter for om de er slidte, næ, i rensemaskinen og så bare sæt "lortet"sammen, penge i kassen og kunden ud af døren. De historier har vi jo hørt masser af.... Og jeg har set hvad der sker med matte tappe der ikke bliver poleret op...... Icon_evil


Re: Service af ur? - Stenstrup - 03-07-2014

Jeg vil så sige at vi kun lavede det da var meget tiltrængt. Dele som kunne gå, men var halvslidte lod vi være for at spare omkostninger. Og sådan er det ofte med de superbillige services. Desværre fik vi da også et par ure tilbage inden for 14 dage, hvor lidt mere skulle gøres.
Når nogen urmager giver 2 års garanti på service er meget jo også skiftet ud for at være så sikker på at uret går problemfrit i mindst 2 år og helst 5 år.

Går men kun med uret nogle gange er billig service jo nok, men personligt hvis jeg gik hver dag med et ur skulle ting også skiftes som var halvt slidt.
Nu er der jo ikke så meget at servicere lige ved omtalte model. Dele som er skiftet ud bør være i en pose til ,kudnen synes jeg Icon_e_biggrin