|
Til revision - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Til revision (/showthread.php?tid=73867) Sider:
1
2
|
Re: Lille ny PAM- Advarsel: Indeholder sort kaffe og sorte sæler - alsendk - 07-05-2010 Tillykke med uret. Jeg er ved at få øjnene op for - hvor mange fine og specielle ure der findes. Dette er et udpræget smukt eksempar !! Allan Re: Lille ny PAM- Advarsel: Indeholder sort kaffe og sorte sæler - morten b - 07-05-2010 Et humoristisk indlæg med rigtig flotte billeder og masser af følelser omkring kvaliteten af uret!! SUPER! - Jeg smider lige spørgsmålet på bordet(jeg er for doven til Google lige nu), men det her keramiske materiale - er det >belægningen< eller blot >det nede under PVD-behandlingen< ??? Jeg spørge, fordi jeg ville vide, om den sorte belægning er væsentligt mere modstandsdygtig mht. ridser og småskrammer???? Eller får PVD'en patina i samme udstrækning som andre sortlakerede/behandlede ure?? - Morten Re: Lille ny PAM- Advarsel: Indeholder sort kaffe og sorte sæler - KimT - 07-05-2010 morten b Skrev:Et humoristisk indlæg med rigtig flotte billeder og masser af følelser omkring kvaliteten af uret!! SUPER!Det sorte materiale ER keramikken, som hele kassen er lavet af. Mht. holdbarhed, så har jeg endnu ikke hørt/læst om nogle dårlige erfaringer. Det eneste jeg har set på Paneristi.com er en der har fået lidt mærker (ikke ridser) men nærmere bittesmå trykmærker. Jeg fornemmer at den generelle erfaring/holdning til materialet er meget positiv. Der er dog nogle der har udtrykt bekymring for om kassen vil kunne splintre, men om det er en mulighed, aner jeg ikke. Kim Re: Lille ny PAM- Advarsel: Indeholder sort kaffe og sorte sæler - Stinger - 07-05-2010 Hej Morten Selvfølgelig skal du have svar. Som der er skrevet er HELE urkassen støbt i solid keramik hele vejen igennem. Det er fantastisk at se hvordan Panerai elegant får sten og safir til at møde hinanden i direkte kontant ved glassets kant. Det eneste som ikke er stentøj er kronen, bagkassen, skruer og horn til remmen. Disse er PVD belagt stål. Jeg tror det skyldes deres små størrelser og at de derfor simpelthen er for svære at lave i keramik. Hvis du ser billedet af kronen kan du godt ane farveforskellen. Keramikken er mat og koldt udseende, hvor PVD overfladen er lidt mere lak-agtigt og skinnende. Det er en fed kontrast. Vedr. holdbarhed så er det ståldelene som er mest udsat for slid. Da jeg for år tilbage talte med Angelo Bonati (CEO for Panerai) var han på italiensk manér ovenud begejstret for materialet og beskrev det som 10 X så holdbart som den stål de normalt bruger. Panerai støber det i modsætning til mange andre urfirmaer som også bruger keramik - dette skulle øge styrken. I manualen til uret står der dog kun 5 X men det er også rigeligt. Det er så godt som umuligt at ridse. Der opstod naturligvis en debat om det nu kunne splintres eller skades. Men i de sidste 3 år er der endnu ikke dukket nogle skadede modeller op. En af mine bekendte tabte sit 1,5m ned på et stengulv og gik i panik. Uret ramte direkte på hjørnet af urkassen! Bagefter kunne han med en klud fjerne lidt støvrester fra stengulvet på uret og det var som nyt! Så jo, det er ridse og slagstærkt. Pam292 var den første model Panerai introducerede i keramik og meget sigende er de nu begyndt at bruge det fast i deres absolutte luksusmodeller. Re: Lille ny PAM- Advarsel: Indeholder sort kaffe og sorte sæler - willy - 09-05-2010 Stinger Skrev:Hej Morten Citat:I have had a ceramic watch and PVD watch.Ceramic is as you say very strong and hardwearing but it will show its age after a few years because it can be marked by wear just like steel.I would never buy PVD it is rubbish and costs a fortune to repair.You can fuck up a PVD watch by falling into a hedge while under the influence of alcohol. Re: Lille ny PAM- Advarsel: Indeholder sort kaffe og sorte sæler - Stinger - 09-05-2010 willy Skrev:.Ceramic is as you say very strong and hardwearing but it will show its age after a few years because it can be marked by wear just like steel.I Enig i det med PVD. Har lige fundet ud af at også kronen på uret er af keramik. Lækkert. Dog siger du at keramik bliver slidt præcis som stål - uenig. Jeg har set keramikure (IWC) som er blevet brugt flere år som "beatere" og de så helt nye ud (ståldelene og lænken var selvfølgelig lidt slidte). Keramik er IKKE udødeligt men det er som sagt 5 gange mere slid- og ridsestærkt end stål. Derfor holder det sig pænt meget længere. Men jo - én tur i hækken og så kan hele uret være væk... En af mine bekendte mistede sit Sub efter en tur i byen for nogle måneder siden. Det var faldet af på dansegulvet - ligget blandt knuste glas og flasker og var blevet danset på af 200 mennesker. Han fandt det efter weekenden.... Re: Til revision - jacob jensen - 09-05-2010 Var det til at danse med igen eller skulle det lige omkring Klarlund Re: Til revision - Stinger - 09-05-2010 jacob jensen Skrev:Var det til at danse med igen eller skulle det lige omkring Klarlund Ny lænke, glas og polering. Det var trådt godt i stykker.. Re: Til revision - jacob jensen - 09-05-2010 OK en større omgang men stadigvæk bedre end at miste uret man siger at dele til Rolex ikke er dyre gælder det også deres lænker Re: Lille ny PAM- Advarsel: Indeholder sort kaffe og sorte sæler - willy - 10-05-2010 Stinger Skrev:willy Skrev:.Ceramic is as you say very strong and hardwearing but it will show its age after a few years because it can be marked by wear just like steel.I Citat:Sorry i did not mean it is not stronger than steel.But it will mark if you treat it hard. |