Urdebatten / Urforum
Hvad er Gilt dial? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Rolex og Tudor (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=68)
+--- Tråd: Hvad er Gilt dial? (/showthread.php?tid=73834)

Sider: 1 2

Re: Hvad er Gilt dial? - gufle - 02-05-2010

Jeg har flere billede eksempler på 6542 og 1675 PCG fra lige omking 1959 med exclamation pot og underlined lakskiver (blanke) med sølv skrift på hele skiven.

Da der ikke guld skrift på skiven er det ikke gilt dials og da teksten ikke er hvid virker det ikke som service dials. Hvis det ikke er en af de to hvad skal vi så kalde disse typer af skiver?

Hilsen

Danny

Re: Hvad er Gilt dial? - KlausM - 02-05-2010

Hej Danny.
Vedr. 6542:
SWISS burde kun vaere gilt.
T < 25 kan vaere gilt, hvid eller soelv (alle replacement).
Men med Rolex ...
Mvh Klaus

Re: Hvad er Gilt dial? - Henrik H - 02-05-2010

Gufle Skrev:Jeg har flere billede eksempler på 6542 og 1675 PCG fra lige omking 1959 med exclamation pot og underlined lakskiver (blanke) med sølv skrift på hele skiven.

Da der ikke guld skrift på skiven er det ikke gilt dials og da teksten ikke er hvid virker det ikke som service dials. Hvis det ikke er en af de to hvad skal vi så kalde disse typer af skiver?

Hilsen

Danny

Billeder snyder Danny.

/Henrik

Henrik H Skrev:
Gufle Skrev:Jeg har flere billede eksempler på 6542 og 1675 PCG fra lige omking 1959 med exclamation pot og underlined lakskiver (blanke) med sølv skrift på hele skiven.

Hilsen

Danny

Billeder snyder Danny.

/Henrik

Hej Henrik

Det har du helt sikkert ret i. Prøv dog at vurderer billederne selv og skriv hvad dine tanker er omkring dem.

Første billede en 6542 med et skive layout der burde passe til en tidlig 1675. Men som jeg ved det passer en 1675 skive ikke over på 6542. Skive er ifølge næste billede sølvskrift som bogen også nævner. Hvad siger du? er det en tilpasset 1675 skive eller er det igen en af de ting der gør Vintage Rolex samleriet sjovt?

İmage

İmage

Næste billede er en 1675 lakskive med underline fra 1959 ligeledes med sølv skrift

İmage

Den sidste er en 5512 fra 1962 Swiss lakblad med hvid skrift. Er der lavet service dial´s fra Rolex med Swiss på skiven?

İmage

Om forklaringen er at billederne snyder, eller som ofte er tilfældet, at den gyldne skrift fremstår som sølv på grund af tidens tand, skal jeg lade være usagt. Der er dog en generel tendens til at ure fra efter 1960 - 1961 er lysere i den gyldne skrift, og det kunne jo forklare dine tre eksempler.

Med hensyn til det første billede: Alle originale 6542 skiver er “officially certified chronometer”. Derfor er den viste skive med “superlative chronometer officially certified” fra en 1675. Om man har tilpasset den til en 6542 kasse, eller om det er en 1675 hvor man har slebet hornene af kan jeg af gode grunde ikke fortælle dig. Men det er ikke en korrekt 6542.

Jeg er uenig med Mondani i at der findes 6542 skiver der er født med sølv layout, hvis du spurgte på VRF eller lignende ved jeg at du ville få samme svar.

Den anden 1675 med underline er tidligere diskuteret på nettet, og der var bred enighed om, at skiven var udskiftet. Skivevarianten er fra ca. 1963, og Mondani opgiver uret til at have serienummer fra ca. 1959-1960.

Synes at billedet af den 5512 ser meget fotoshoppet ud. Nej, det er ikke en serviceskive, men hvis du leder lidt på nettet vil du med sikkerhed kunne finde samme skive og se, at skriften ikke er hvid.

Mvh Henrik

Hvad vil du kalde den Skive på 1675 som der var enighed om var skiftet og fra 1963.

Det er jo stadig en lakskive men med sølv skrift i stedet for guld skrift. Så kan det jo ikke være en giltdial men den kan vel heller ikke betegnes som en service dial, eller kan den?

Hilsen

Danny

Nu er jeg måske ikke helt enig med dig i at skriften er sølv. Men lige meget hvad, så ville man fremhæve det som en "underline" skive.

/Henrik

Henrik H Skrev:Nu er jeg måske ikke helt enig med dig i at skriften er sølv. Men lige meget hvad, så ville man fremhæve det som en "underline" skive.

/Henrik

Hej Henrik

Mener du at gilt dials findes med så lys skrift som på 1675 skiven

Skriften på min 5508 er ogå meget lys, men stadig mørkere end på
den viste 1675

Danny,

Du har taget et billede af et billede i en bog, som jeg bagefter får op på min skærm - det spørgsmål hverken kan eller vil jeg svare på Icon_rolleyes Men ligesom at nogle hvide skiver forbliver hvide og andre bliver cremede. Nogle skiver er sorte og andre med tiden er blevet brune, så kan nogle gyldne bogstaver altså også blive mørkere eller lysere med tiden. Icon_e_wink

/Henrik