Urdebatten / Urforum
Bedste Speedmaster-køb - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80)
+--- Tråd: Bedste Speedmaster-køb (/showthread.php?tid=71604)

Sider: 1 2 3

Re: Bedste Speedmaster-køb - Magnum - 18-04-2009

hannover_dk Skrev:Vi siger man køber den år 1 for 12.000 kr og sælger den år 10 for 10.000 kr

12.000 kr år et - med ca 2% gennemsnitsinflation = ca 14.500 kr 10 år senere. Får man så 10.000 kr så har man vel tabt/brugt 30% af værdien på uret i de 10 år

Selv hvis man fik 12.000 kr ind igen i år 10 så vil inflationen på 2.200 kr vel i alle tilfælde være tabt (ca 20%).

Jeg er enig i at ud over aktier og huse (ingen provokation ment - se det over gennemsnits 10 års perioder - selv nu er aktierne (og husene) jo ikke bombet 10 år tilbage), er der ikke ret meget man kan tabe så lidt på som sådan et ur, men lidt koster det. Lad os dog bare være helt enige i at en speedmaster pro nok er et af de mere værdifaste ure man kan købe.

Kun helt specielle modeller kan give gevinst, og det kræver mere end held og special viden - igen set over mange 10 års perioder, før det bliver sikkert at man ikke behøver have nogen omk ved at eje dem

vh

Hvis vi skal tage inflation ind i regnestykket, så kan man også vende den om:

Uret koster efter 10 år 19.500kr. i vejl. udsalg.
Det svarer til en stigning på godt 5% pr. år, dvs ca. 3% mere end inflationen på ca. 2%.
Urets værdi (ikke brugtværdi) blev større end inflationen.

Det var et godt køb til 12.000kr, da den "burde" kun have kostet 14.500kr 10 år efter i "inflations-penge"

Så kan man vende den om igen, og sige at når man købte den til 19.500kr, så tabte man 5.000kr.

Personligt går jeg ikke op i at mine ure skal stige.
Jeg køber det jeg kan lide, går med det, og når jeg en dag evt. skal sælge det igen, og der er tab, så er jeg glad hvis tabet er mindre end 20% af det jeg gav.
Alt koster, det er bare et spørgsmål om hvor meget.

Re: Bedste Speedmaster-køb - KlausM - 18-04-2009

Selvfølgelig skal inflationen tages med i regnestykket for ellers er det to forskellige værdier man sammenligner (æbler og bananer). Ligeledes er nyprisen i dag irelevant. Det er brugtprisen i dag der skal sammenlignes med (igen denne med æbler og bananer).
Mvh
Klaus

Man skal da tage højde for urets vejl. udsalg, da den er med til at fastsætte brugtprisen.

Et ur har 2 værdier:
-Den reelle værdi (vejl. udsalg)
-Brugt værdi.

Dett gælder jo også for f.eks. biler.

Begge værdier er vigtige, da ved f.eks. erstatning fra forsikring, så går man ud fra genanskaffelses værdien, dvs den reelle.

Så er det jo bare hvordan man anskuer vinklen.

Jeg tager personligt ikke inflationen med, når værdien ikke er højere, da det er småpenge.
Det er noget andet når vi kommer på den anden side af 50k.

Re: Bedste Speedmaster-køb - KlausM - 18-04-2009

Et ur har kun én værdi som så mange andre ting og det er markedsprisen på et givet tidspunkt. Hvis du skal vurdere om der skal købes nyt eller brugt er der tale om to forskellige ure til to forskellige værdier.
Mvh
Klaus

KlausM Skrev:Hvis du skal vurdere om der skal købes nyt eller brugt er der tale om to forskellige ure til to forskellige værdier.
Mvh
Klaus

Enig, så har et ur jo også 2 værdier: Den reelle og brugt.

Re: Bedste Speedmaster-køb - KlausM - 19-04-2009

Vi er ikke enige Magnum.
Har du købt ur for x år siden og skal i dag vurdere om du har tabt eller tjent på den handel er nyprisen i dag egentlig ligegyldig. Der skal sammenlignes med markedsprisen altså hvad du kan få for uret på brugtmarkedet. Nyprisen kan som meget andet være medvirkende til at påvirke brugtpriserne men for et brugt ur er der kun én pris der tæller i ovenstående vurdering og det er den pris du kan få på markdet her og nu. Derfor vil inflationen æde for meget ind på en eventuel fastholdelse af den oprindelige værdi. Dertil komme så tab pga. brug og slid på uret.
Generelt er det utopi at tro man kan smide sine sparepenge i et Omega ur og ti år efter gøre regnestykket op og tro man har skabt værdi på sin investering. Man vil altid tabe når det gøres op i kroner og ører.
Det er muligt det for nogen er småpenge der tabes men at tabe 25-40% er en særdeles ringe investering. Så Magnum du får ikke ca. det samme for dit ur om ti år.
Mvh
Klaus

Re: Bedste Speedmaster-køb - Magnum - 19-04-2009

Når du taler værdi, så taler du kun ved salg.
Det er forkert, hvis nu man ikke kun har til måls at sælge.
Vi er for så vidt nogenlunde enige om den ene værdi, men jeg taler om at der findes 2 værdier.

Du køber en ny bil til 250.000kr.
I det du kører ud over kantstenen, så har bilen mistet 50.000kr. i værdi, hvis du skal sælge den, men bilen har stadig en værdi af 250.000kr.
Hvis du totalskader bilen 100 meter nede af vejen, får du jo ikke dækket 200.000kr af forsikringen, nej du får de 250.000kr., da det er bilens reeelle værdi.

Det samme gælder for ure, så derfor er vejl. udsalg vigtig for den ene værdi, og knap så meget for den anden værdi.

Når man skal forsikre sine ure, så går man jo også ud fra genanskaffelses-værdien (den reelle, typisk vejl. udsalg), og ikke hvad man kan få for urene på brugtmarkedet.

Re: Bedste Speedmaster-køb - KlausM - 19-04-2009

Enig. Dit udgangspunkt var dog en pris efter 10år og det er slagsprisen.
Mvh
Klaus

Re: Bedste Speedmaster-køb - TioMalo - 19-04-2009

Citat:Ja! – ofte er jeg lidt forundret over, at den pekuniære interesse i så høj grad overskygger:
# Begejstringen og entusiasmen for uret
# Fryden over den sirlige og omhyggelige finishering
# Glæden ved dets smukke, trendsættende(?) eller overraskende formgivning
# Interessen for dets historie og udvikling.
# Engagementet i den gedigne, innovative, ædle, smukke eller elegante kaliber.

Personligt glæder jeg mig over, at mine ure er det værd, som jeg har givet for dem.
Skulle en eventuel (meget usandsynlig) realisering medføre en fortjeneste, ville jeg betragte denne som et kuriosum.

Så alt i alt vil jeg sige, værdien er naturligvis interessant.
Men værdi spekulationerne ville måske være mere naturlige på et investerings forum, som jeg af og til har vanskeligt ved at skelne fra vort urforum.
My man, Geodoc, my man...
Fra den anden side - jeg betragter den her snak om den investeringsmæssige som en crossower til en anden hobby: (at drømme om) investeringer.
Jeg tror nu at man skal være født med penge før man kan uforstyrret koncentrere sig for de æstetiske og kvalitetsmæssige samlerglæder, du taler om.
Alle vi forhenværende fattigrøve som på den ene eller anden måde har skudt hver vores papegøje eller måske bare har vores på den tørre idag, kan sikkert ikke lade være at spekulere i baghovedet "betaler det sig". Lige meget hvad vi foretager os... Icon_e_wink
Men ret har du, Geodoc: Det at kun interesse sig i den æstetiske, kvalitetsmæssige og historiske er en slags rent Zen sammenlignet med den hersende holdning at det altid skal betale sig.
Kom lige at tænke på ludomaner / ivrige camblere... de påstår jo også altid at vinde (på trods af at virkeligheden er ganske diametralt modsat). Måske er det lidt på samme måde med os urnørdter; vi husker kun den fantastiske handel og glemmer alle dem, hvor vi tabte penge...
Hey ! Vi skal udendørs, solen skinner ! Det er usundt at sidde sammensynket foran tastaturen !
Cheers - John

Re: Bedste Speedmaster-køb - hannover_dk - 19-04-2009

Jo jeg kan godt følge at forsikringsværdi ofte er noget andet end den pris man kan få for uret - specielt for ure/smykker, medens den så vidt jeg ved for meget andet sættes ganske meget ned, så meget at man dårligt kan genanskaffe, men det er jo en forsikringsdiskution.

Jeg tror det som de fleste taler om, når snakken går på at man kan købe ure og ikke tabe i værdi på dem, er om man kan få pengene hjem igen ved et salg 1 eller 10 år efter, også med inflation - og den går generelt ikke, og slet ikke med nye ure.

Derimod kan man givet, hvis man er dygtig og heldig, købe et brugt ur så billigt at man, hvis man passer på det og tilmed forbedrer det ved pudsning, kan få pengene hjem og mere til - men det er en anden sag.

Ofte bliver diskutionen til ure kontra aktier, og der synes jeg det bliver lidt akademisk. Forestill dig en familie som har 400.000 kr netto i løn om året (ikke højt 16.666 ud for mand og samme for konen pr måned)

De får ca 70 - 100.000 netto ud fra folkepensionen (afhængigt af skat) og kan så mangle 300.000 om året for at holde levestandard når de er 65/67. De kan gå lidt ned, men de faste udgifter til ex hus og sommerhus er de samme, så sig de mangler i alle fald 200.000 kr pr år. Hvis de lever i 20 år efter de går på pension, så skal de nu have ure for 200.000 kr om året i 20 år de kan sælge, og det er jo ikke helt så let som en ratepension - også selv om aktierne lige nu er bombet nogle år tilbage.

Ure er sjove som hobby, og behøver ikke give tab hvis man køber brugt og dygtigt, men nye ure, har kantstens afskrivning helt generelt og taber i pris,og over tid giver de service omkostninger. Det ændrer ikke ved at det er en dejlig hobby Icon_e_biggrin

vh