Urdebatten / Urforum
Hvad gør et ur "fimset"? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Hvad gør et ur "fimset"? (/showthread.php?tid=71152)

Sider: 1 2 3

Re: Hvad gør et ur "fimset"? - baun - 21-02-2009

Ja der er jo både godt og skidt med disse ladede ord - ofte negativt ladede - og ofte forstår vi også noget forskelligt ved ordene, fordi de netop ikke er præcise.

Dykkerure er i min verden normalt aldrig fimsede. Er de for farverige er de Fætter BR agtige og er de for pyntede (guld, sten mv) er de Bling Bling - eller Pimpure!

Men igen upræcise og negativt ladede ord.

Finset er i min optik noget der er "morfaragtigt" på en skidt måde - altså for småt, for nusset, for lummert!

Der er også ure, som er for meget af andre ting. Fx. dressagtige ure hvor skiven er overfyldt og voldsomt dekoreret med uvedkommende pynt.

Vi kunne lave en lang række negativt ladede ord som vi typisk klistrer på ure vi ikke er så vilde med, men i grunden tror jeg vi ville få en bedre dialog, hvis vi brugte færre af den slagt or og mere beskriver hvad vi godt kan lide.

Jeg bryder mig generelt ikke om ure der er meget store og klodsede, høje, kantede og som dlasher særlig meget vha. farver, blanke flader og voldsomme kranse, men at begynde at finde på negativt ladede øgenavne ville være Demagogisk og egentlig ikke befordrende for en god debat!

Det kunne være interesant hvis vi kunne finde en begrebsverden til at beskrive ure - lige som man beskriver smag på vin osv. men det kræver altså "respekt" og evnen til ikke at bruge ord som automatisk er negativt ladede!

vh Baun

Re: Hvad gør et ur "fimset"? - makita - 21-02-2009

Baun pas nu på med at inddrage vin, det er vel også fimset i forhold til husholdningssprit. Om ure kan være fimsede er jeg ikke så sikker på. Et og samme ur kan ofte klæde/ikke klæde forskellige personer, det beror selvfølgelig på hvem der bærer. Mere relevant kunne det selvfølgelig være at kigge på bæreren af uret, de kan i hvertfald fremstå fimsede, specielt hvis de ikke selv magter at afgøre, hvad der klæder dem. Tror ikke at Eugene fra Grease-filmene havde ændret sin skæbne synderligt med et AP schwarzenegger-edition på håndleddet, snarere manifesteret den. Synes at have set billeder her på forum, hvor man tænker: "er det din kone der har modelleret eller hvad?", men enhver er jo salig i sin egen tro....

Re: Hvad gør et ur "fimset"? - Bjørn H._phpbb3_import15705 - 21-02-2009

"fimset" fesent er vel at overlæsse med "Features" - hvad enten det skal signalere bling, hi-tec, eller rangerjægerspecialopsfrømand - eller for meget text på skiven - -(endnu en god grund til at holde sig til go'e gamle Rolex sub med bonderøvsværket cal1520 - så blir man fri for "Superlative Chronometer bla-bla") Icon_e_biggrin
Jeg synes, kort sagt, at Ole Mathiesen sku' have haft nobelprisen for sit skive/urdesign
Derimod synes jeg ikke at størrelse og "Fimsethed" hænger sammen -ikke den vej rundt som der ellers er bred enighed om her - tjek det her Seiko - 36 mm & all muscles !!
İmage
De "Store Ure" 42mm +, giga værkring og et lillebitte værk (som regel 25-26 mmØ) må sgu da derimod kunne trække et overbærende grin når kølerhjelmen/bagkassen åbnes - - -Kan i huske en af de første "Azimuth" fliegerserier ? respektfuld hvisken om et NOS Fontainemelon kaliber ? - da det endelig blev tjekket viste det sig at være noget nær et dameursværk, der lå i en ordentlig donut af en værkring - -

Re: Hvad gør et ur "fimset"? - Seamus_phpbb3_import15747 - 21-02-2009

Hvis et ur er tilpas lille og pyntet til at det nærmest kunne være et dameur så er det hvad jeg vil beskrive som værende fimset.

Svarer vel lidt til at man godt kan få røde bukser til mænd, men jeg vil da også mene at det er fimset.

Muligvis er det et negativ ladet ord, men det gør for mig ikke noget da det jo hjælper til at folk kan få deres holdninger fortalt.

Thomas

Re: Hvad gør et ur "fimset"? - 3F - 21-02-2009

Det afhænger i høj grad af personen som bærer uret - ethvert ur som bæres af Klaus Bondam vil IMO være fimset

Re: Hvad gør et ur "fimset"? - baun - 22-02-2009

3F Skrev:Det afhænger i høj grad af personen som bærer uret - ethvert ur som bæres af Klaus Bondam vil IMO være fimset

I højere grad end man måske skulle tro virker det også omvendt....

Det er ikke for ingenting at Fx. Omega betaler formuer for at James Bond bærer Omega!

vh Baun

Re: Hvad gør et ur "fimset"? - Tukjær - 22-02-2009

Baun Skrev:
3F Skrev:Det afhænger i høj grad af personen som bærer uret - ethvert ur som bæres af Klaus Bondam vil IMO være fimset

I højere grad end man måske skulle tro virker det også omvendt....

Det er ikke for ingenting at Fx. Omega betaler formuer for at James Bond bærer Omega!

vh Baun

Virker ikke på alle. Tråden blev startet da der var en der ikke mente at Planet Ocean 45,5mm er et mande ur.....

Re: Hvad gør et ur "fimset"? - Stenbukken - 22-02-2009

PO og SW er overhovedet ikke fimset, og bliver det heller ikke i mine øjne

Re: Hvad gør et ur "fimset"? - baun - 22-02-2009

Stenbukken Skrev:PO og SW er overhovedet ikke fimset, og bliver det heller ikke i mine øjne

Selvfølgelig er de ikke fimsede -

Der vil selvfølgelig altid være en eller anden som ikke kan lide et eller andet ur, men mon ikke en overordentlig stor del af ur elskere anerkender at PO er et særdeles flot herreur der på ingen måde kan betragtes som fimset.

Jeg synes at tråden med al tydelighed viser, at vi forstår noget meget forskelligt ved det ord - og at det faktisk netop derfor ikke er særlig velegnet til at beskrive ure med. Hvis ikke læseren får det på nethinden, som forfatteren havde på sin - er det jo ligesom spildt kommunikation...

Som at blinke til en pige i mørke!

Nej, lad os få seriøse og ordentlige beskrivelser og præcis kommunikation.

vh Baun

Re: Hvad gør et ur "fimset"? - hannover_dk - 22-02-2009

Sikke en debat Icon_e_smile Da jeg var lille var en fims altså en fis - lugtede der i klassen lød spørgsmålet - hvem har fimset?

Nå - men OK jeg kender da også ordet som betegnelse for feminine træk ved mænds tøjvalg o.l. (hetero mænd, det andet har jeg ikke hørt og ville ikke bruge heller) - eller som jeg læste en gang, - erstattes en god whisky med lidt vand i med en Southern Comfort med Sprite sodavand - så er det for fimset Icon_e_smile
vh