Urdebatten / Urforum
"Man skal aldrig gå tilbage til en fuser" - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: "Man skal aldrig gå tilbage til en fuser" (/showthread.php?tid=71128)

Sider: 1 2 3

Re: "Man skal aldrig gå tilbage til en fuser" - baun - 18-02-2009

Det er jo meget naturligt at man søger nye veje - nye udfordringer.

Om det behøver at være finere og dyrere ved jeg ikke. For mig har det været tilstrækkeligt at det er vanskeligere, interesantere og mere spændende at finde!

Tendensen er vel at urene også bliver dyrere, men jeg tror man må betragte det som en uheldig bivirkning snarere end som et mål!

vh Baun

Re: "Man skal aldrig gå tilbage til en fuser" - Larzovic - 18-02-2009

Jeg synes at Mads G er inde på den helt rigtige bane. Hvis du løbende smider nogle få tusinde mere i "projektet" er det ikke noget der mærkes i budgettet på samme måde. Jeg startede med at have et ur til 7K, nå løber det samlet op i en ca. 100K. Og det er ikke noget jeg har kunnet mærke synderligt meget, da udviklingen er sket over en periode på 2,5 år. Så Mads har ret, så må acceptere at du skal hæve loftet en smule, og pludselig vil du opleve at du har opgraderet din samling betydeligt Icon_e_biggrin

Re: "Man skal aldrig gå tilbage til en fuser" - jacob jensen - 18-02-2009

Hps mig kommer dig ikke flere penge til ure,eller super tilbud på ure
bare ved at vente.

At gå fra have have 7k i ure til 100k på 30mdr ville min økonomi godt kunne
mærke,det eneste der kommer af sig selv er nullermænd i navlen. Icon_e_wink

Men det viser bare at vi har hver vores indgang til urene og det er jo fint nok Icon_cool

Re: "Man skal aldrig gå tilbage til en fuser" - makita - 18-02-2009

Der er vel ikke meget at sige til, at jo mere penge man har til rådighed, jo mere lækkeri er der at vælge imellem. Når det så er sagt, så kender jeg mange som har en "brændende" kærlighed til et bestemt ur og bærer dette ur gennem tykt og tyndt livet igennem, også selv om de har andre horologisk kønnere og dyrere ure. Disse ure har gjort lykken for ejeren, og jeg tror ikke et sekund på at blot fordi du smider mere penge i puljen at du nødvendigvis bliver gladere for uret, hvis uret i sidste ende så at sige er valgt for dig af andre. Du har haft mange, rigtigt mange ure gennem samlingen, men som jeg fornemmer det er der ikke mange som har kunne gøre det for dig. Måske med undtagelse af Breitling, som jeg efter at have læst mange af dine indlæg, har fået den klare opfattelse at du har en forkærlighed for. Dog er det som om du "skammer" dig over dem. Hvorfor nu det?? Af alle de "klodser" du har haft i boksen er dine Breitlingure klart de mest selvstændige og definerbare i design. Personligt synes jeg at de er mere markante og stilsikre end det IWC du havde. Men du løb jo nærmest ind i et stormvejr af uforståenhed da du havde solgt det, jeg havde gjort nøjagtig som du. IWC er et kvalitetsur ingen tvivl derom, men når det så er sagt, så synes jeg ikke det hverken var nyskabende, selvstændigt eller for så vidt kønt i designet. Savnede dog at du dengang meldte lidt klarere ud, hvorfor du handlede som du gjorde. Hvorfor sagde du ikke: " Jeg synes at mine Breitlingure er kønnere, federe og siger mig noget, anerkender at IWC´en var af fantastisk kvalitet, men det tændte bare aldrig noget i mig!!". Som den mest søgende jeg endnu har set på forumet, så synes jeg at der mangler lidt standhaftighed i din tilgang til urene. Begreber som "value for money", specifikke mål i mm, så de passer i "samlingen", idet hele taget fikseringen på eksempelvis klasser, - divers i dit tilfælde, "har jeg nu en samling???" o.a. har været alt for prægende i dine valg. Og mange af disse begrænsniger synes afledt af hvad andre mener og tror. Synes at du nævnte noget om gennemsnitligt tab på din indkøbspolitik: ind ad døren - fotosession - ud af døren igen, så hvor meget value for money er vel tvivlsomt. Er du i det hele taget sikker på at divere nødvendigvis er den eneste hylde for dig? Er du sikker på at størrelsen egentlig er så afgørende for dig, som du har gået og bildt dig ind? Er du sikker på at din higen efter at beundre 6-8 ure på engang ikke har frarøvet eller sløret glæden ved det enkelte ur??
Synes det er på tide at du rusker lidt op i dig selv og siger følgende: "det rager mig en høstblomst hvad andre mener og tror, jeg følger mit eget hjerte og køber uret jeg selv vil have"

jacob jensen Skrev:Hps mig kommer dig ikke flere penge til ure,eller super tilbud på ure
bare ved at vente.

At gå fra have have 7k i ure til 100k på 30mdr ville min økonomi godt kunne
mærke,det eneste der kommer af sig selv er nullermænd i navlen. Icon_e_wink

Men det viser bare at vi har hver vores indgang til urene og det er jo fint nok Icon_cool

Enig - at rive 3,5 K - efter skat, ud til ure om måneden, vil de fleste selvfølgelig kunne mærke, så det vil selvfølgelig kræve både at man har råd og at man prioriterer!

Mindre kan nok også gøre det - jeg har købt en del billigere ure henad vejen og så efter en tid solgt et eller to - lagt lidt penge oveni og fået råd til noget lidt dyrere!

Over ca 5 år har jeg vel brugt ca 200 K på ure - men jeg har også været i den situation at knægtene er flyttet hjemmefra og jeg har droslet lidt ned på jagtbudgettet - rejst lidt mindre og gået lidt mere med hundene (billigere)!

vh Baun

Enig baun mit indlæg (sorry tastefejl) er heller ikke skrevet ud fra misundelse
det virker bare forkert at sige tag 3,5k om mdr og læg til side til ur,det kan faktisk
ikke mærkes og så giv dig til at vente så kommer pengene og de gode tilbud af sig selv
(groft sagt).

Man skal lige huske på at vi alle ikke har overlæggeren samme,det er glæden ved urene
som vi deler.

Det er jo heller ikke sikkert at den opskrift der virker for nogle til at få fat i finere/dyrere
ure virker for andre,men skal jo spørge sig selv hvor mange penge vil jeg have stående
i ure,og hvad har jeg råd til.

Må sige jeg er meget enig i makitas måde at angribe det på,køb hvad der passer til en selv og så være kold over for hvad andre syntes,det har jeg selv ALTID gjort.

Re: "Man skal aldrig gå tilbage til en fuser" - Larzovic - 18-02-2009

Errh.. Nu sagde jeg ikke at det var piece of cake, at det var noget vi alle kunne gøre, og heller ej at det var det Claus skal gøre. Jeg støttede op omkring Mads' ide som jeg mener er en fornuftig tilgang, og fortalte blot hvordan det er gået i mit tilfælde.

Og jeg har iøvrigt heller ikke sagt at det ikke kan mærkes når man lægger penge til side hvert måned, blot at det ikke mærkes i budgettet på samme måde som hvis man fra den ene dag til den anden hev 100K ud af kontoen.

Læs og forstå..

Larzovic Skrev:Errh.. Nu sagde jeg ikke at det var piece of cake, at det var noget vi alle kunne gøre, og heller ej at det var det Claus skal gøre. Jeg støttede op omkring Mads' ide som jeg mener er en fornuftig tilgang, og fortalte blot hvordan det er gået i mit tilfælde.

Og jeg har iøvrigt heller ikke sagt at det ikke kan mærkes når man lægger penge til side hvert måned, blot at det ikke mærkes i budgettet på samme måde som hvis man fra den ene dag til den anden hev 100K ud af kontoen.

Læs og forstå..

Jeg havde nu heller ikke problemer med at læse og forstå - og er for så vidt også enig.

Egentlig er det jo heller ikke værre (snarere langt klogere) at gå i banken og låne 100 K til urindkøb end at låne 100 K til en bil... som jo efter 5 år har tabt 90% - mens urene, hvis man ser sig for, måske er det samme - eller endda mere værd!

Bare afskrivningen på en ny bil til fx 500 K er vel nemt 100 K på et par år! Men alt er jo afhængig af indkomst og prioritering.

vh Baun

Man kan slet ikke sammenligne med biler de er 100% en dårlig investering
(snakker alm. biler)

Mange af os har den/dem jo heller ikke som investering men fordi de er et nødvendigt
onde (for nogle)

Det er nok heller ikke de samme ure man ville købe hvis man skulle leve af at sælge dem
kontra samle på dem.

Jeg fik fat i hvad du skrev larzovic man skal bare lige huske på at for nogle er det umuligt
at bruge den slags penge der snakkes om her på ur/ure

Jeg mener bare at man skal være på det rene med at for at vælge ure kræver
det et fravalg af noget andet,så det er ikke noget der bare nærmest kommer af sig selv
uden man næsten mærker det.

Men det er som altid et spørgsmål om hvor og hvordan man vælger at bruge de penge man
har og hvor mange af dem der skal bruges på ur/ure

jacob jensen Skrev:Man kan slet ikke sammenligne med biler de er 100% en dårlig investering
(snakker alm. biler)

Mange af os har den/dem jo heller ikke som investering men fordi de er et nødvendigt
onde (for nogle)

Det er nok heller ikke de samme ure man ville købe hvis man skulle leve af at sælge dem
kontra samle på dem.

Jeg fik fat i hvad du skrev larzovic man skal bare lige huske på at for nogle er det umuligt
at bruge den slags penge der snakkes om her på ur/ure

Jeg mener bare at man skal være på det rene med at for at vælge ure kræver
det et fravalg af noget andet,så det er ikke noget der bare nærmest kommer af sig selv
uden man næsten mærker det.

Men det er som altid et spørgsmål om hvor og hvordan man vælger at bruge de penge man
har og hvor mange af dem der skal bruges på ur/ure

Selvfølgelig kan man da sammenligne med biler - det må man da selv om.

De første 3-40 K investerer man i en bil for at dække et basalt behov (transport) - resten for at dække væsentlig mindre basale behov - præcis som med ure. Her er det 200 kr for det basale behov og resten af andre grunde.

Og når man så sammenligner, må man konstatere, at ved fornuftig indkøb af såvel bil som ur til for fx. 200 K - er ure langt mere værdifast!

vh Baun