|
Hvad er din historie? - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Hvad er din historie? (/showthread.php?tid=70938) Sider:
1
2
|
Re: Hvad er din historie? - jacob jensen - 29-01-2009 Faktisk i samme bog og artikel jeg også rigtig fattede interesse for ORIS første gang ud fra noget af det samme som du nævner Re: Hvad er din historie? - Mads Gjødesen - 29-01-2009 Jeg har også altid haft interessen og fulgt lidt med. Som 15 årig købte jeg et Seiko Kronograf til ca. 1.500 kr. Det var nedsat med 50 % og et total scoop Siden har jeg så haft lidt af hvert og idag har jeg ca. 20 ure bestående af fortrinsvis vintage Rolex, Audemars Piguet, Patek samt Panerai. Desuden nogle Speedmasters som jeg også har en svaghed for. Specielt de gl. pre-moon. Min urinteresse ligger i det historiske samt værkerne. Det skal være noget specielt samleværdigt eller horologisk lækkert for at det er noget jeg finder interessant til den permanente samling. /Mads Re: Hvad er din historie? - TioMalo - 29-01-2009 Far samlede ikke ure og begrebet "vintageur" var ikke opfundet endu på 1950´ene, men han havde en del Zeniths og Omegas. Dvs., jeg blev født miljøskadet. Mit første "rigtige" ur var en Omega med manuelt urværk og med sub sec´s og den fik jeg når jeg begyndte i folkeskolen. For barmitzvah (noget konfirmationsaktigt bland jøder I 1972 købte jeg min første egen Rolex, en 5512 fra AD´en på Kalverstraat i Amsterdam. Og det ur har jeg ligeledes stadigvæg - med papirer og hele Schweinerei. Selve urtosseri er nok startet her først i primo 80´ene - trofast for familietraditionen; ikke nogen ursamling, men en solid håndfuld ure jeg godt kan lide (derfor, Baun, er jeg ikke interesseret at "vise" dem frem; de er jo ikke "ursamling", kun mine ejendele, jeg dog har en stor interesse for). Cheers - John Re: Hvad er din historie? - hannover_dk - 29-01-2009 Tio Malo Skrev:(derfor, Baun, er jeg ikke interesseret at "vise" dem frem; de er jo ikke "ursamling", kun mine ejendele, jeg dog har en stor interesse for). Cheers - JohnDer tager du fejl - det er ens "private parts" man ikke går og viser frem vh Re: Hvad er din historie? - Speedy - 29-01-2009 Tio Malo Skrev:Far samlede ikke ure og begrebet "vintageur" var ikke opfundet endu på 1950´ene, men han havde en del Zeniths og Omegas. Dvs., jeg blev født miljøskadet. God historie, man må sige at interessen ligger i generne på dig. (derfor, Baun, er jeg ikke interesseret at "vise" dem frem; de er jo ikke "ursamling", kun mine ejendele, jeg dog har en stor interesse for) Men det kunne nu alligevel være overordentlig spændende at se billeder af den 5512, nu vi har fået historien Re: Hvad er din historie? - baun - 30-01-2009 Jammen lad os se tilbage på "ursamleriet" Da jeg var ca 7 år (det var i 64) tog min far mig og min storebror med ind til en urmager. Det var lidt som første gang man kom til herrefrisøren - noget særligt! Med FAR! ikke mor! Nå, men vi skulle jo have et ur - og min far, som kendte urmageren sagde "Drengene skal have et ordentligt ur hver, det skal kunne holde til de skal komfirmeres" - og vi fik et fint skoleur hver. Jeg husker ikke mærket, men jeg husker at jeg var stolt som en pave. I familien var det tradition, at vi fik et ur af farmor og farfar i komfirmationsgave og jeg fik et Certina, manuel med blå two tone skive og rød sekundviser. Der er der slidt mange sorte læderremme sammen med det! Så var der nogle år hvor jeg ikke brugte ur. Det var moderne at være lidt "ustruktureret" og revolutionær - og et ur signalerede det modsatte! Nå, det gik over og i 1980 havde jeg tjent en ekstra skilling - og ville have et ordentligt ur - et quartsur selvfølgelig. Det var jo meget mere præcist! Det blev et smukt Seiko - med batteri til 2 år (meget dengang) - og det hold 4-5 år.... Men senere opdagede jeg, at nogen faktisk holdt fast i de mekaniske ure. Min svigerfar fx. havde et smukt guldur - Automatisk - og min far talte med stor passion og følelse om sit Buren ur, som han havde efter min morfar - og som havde et helt ekstraordinært værk bla. fordi det havde en microrotor, som gjorde det muligt at lave et fladere værk/ur. 2002: Jeg måtte have et "ordentligt" ur.... og jeg begyndte at lede på internettet. Jeg blev hurtigt klar over at der skulle penge til. Jeg var bestemt duperet over "urtosser" der ikke talte om 500 kr og 1500 kr, som om det var noget! men 5K og 10K i vendinger, som om de havde milioner på kontoen! Jeg syntes at 5K måtte være max. - og det havde jeg ikke specielt let ved at forklare min kone Conni, at et ur godt kunne koste! Efter nogen research havde jeg besluttet mig til et Vintage Omega Automatic - det måtte jeg kunne finde til omkring 4K. Jeg bor i Nyborg, men var tit i København og afsatte en eftermiddag til at finde "uret" der. Det lykkeds også - men ud af Mads Lairs butik kom jeg med en næsten ny Seamaster 120 til ca 8K. Det var mit første "rigtige" ur. Nu var jeg blevet bidt af det - og måtte også have en Vintage i stål automatik - og en guld til festlige lejligheder og en 30 mm og..... Jeg har siden købt mere end 100 Omegaer .. og du kan se min samling her: Se mine Omegaer: <!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?p=59702#59702" onclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?p=59702#59702</a><!-- l --> <!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?p=59703#59703" onclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?p=59703#59703</a><!-- l --> <!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?p=59704#59704" onclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?p=59704#59704</a><!-- l --> <!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?p=59705#59705" onclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?p=59705#59705</a><!-- l --> vh Baun Re: Hvad er din historie? - martinissing - 30-01-2009 Hmm... den startede for lidt under ti år siden, hvor jeg som student fra handelsskolen knoklede en hel sommer for at få råd til mit første, spæde Omega Seamaster (WOW... hvor jeg følte mig som en helt Pierce Brosnan!) Det blev senere skiftet ud med adskellige Rolex Subs og SD's, hvorefter jeg til sidste faldte for Panerai (i deres spæde år, hvor Paneristi blot var en lille hård kerne af 50-60 stykker)... Siden da er det blevet til et par P-days i Tyskland, et Bachelor projekt om Panerai Viral Marketing (hvor jeg fik lov at fremlægge mine ideer og strategi for selveste Angelo Bonati) og møder med Paneristier over hele verden (senet i Tokyo!) Seneste skud på stammen er så at jeg har fået lov at kombinere min interesse for ure med min karriere, da jeg nu sidder som product manager hos danske Linde Werdelin - og har ansvaret for deres produktudvikling på ur-siden (vi laver jo også high end sportsinstrumenter!). Så jeg bruger altså min dag med at sidde og rode med DLC belægninger, guld, stål, karbon, titanium og alt muligt andet spændende... Ja... det var så min historie med urene... indtil videre! God weekend! Re: Hvad er din historie? - Michael B - 31-01-2009 Efter ca. 15 år med det samme Seiko quartz ur kunne jeg godt selv se, at jeg skulle have noget nyt (2006). Jeg havde altid gået med ur, men kun set det som et redskab til at se tiden på. I min søgen efter det nye ur blev jeg pludselig fanget af det. Mit planlagte budget til det nye ur ekspanderede måned for måned indtil jeg endelig besluttede mig (havde jeg ventet længere var det blevet alt for dyrt!). Det endte selvfølgelig med et mekanisk ur og nu er der "no turning back" /Michael |