Urdebatten / Urforum
Glæde ved uret? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Glæde ved uret? (/showthread.php?tid=70805)

Sider: 1 2


- baun - 17-01-2009

Chronometre er ofte anvendt på de gamle Constellarions frem til ca 58 - og det bruges derfor oftest på dem med hammerautomatic, men også lidt efter.

Den Constellation jeg viser er til salg på salgssiden og der har jeg gjort opmærksom på at værket er skiftet til et ikke COSC værk samt at skiven formentlig er renoveret for år tilbage.

Det ærgrer mig for jeg kan skide godt lide det ur.

dette er hvad jeg har noteret i kartoteket:

Beskrivelse:

Mærke og model: Omega Constellation med Two Tone skive
Årgang: 1961
Kasse: Rund, stål, i fin stand, bagside med observatorium
Højde: 12 mm
Diameter: 34 mm uden krone
Skive: Lys gylden i to toner i fin stand muligvis renoveret for år tilbage. Gyldne visere og index også i pæn stand. Redail?
Rem: Brun lækker læderrem
Caliber: 552 Automatic (ombytning)
Caliber nr.: 18260670
Ref. Nr.: 168.005



İmage
İmage
İmage
İmage

İmage





vh baun


- Mif - 17-01-2009

Chronometre Vs Chorometer - en tur i arkivet viser at Cal 505 og 551 Constellation normalt bære navnet Chorometer eller Chronometre og at der ikke er nogle logisk sammenhæng på hvornår det ene eller andet er anvendt.

Chronometre = Europæisk måde at stave det på
Chronometer = Amerikansk måde at stave det på

Pga. af en Copyright stridighed mellem omega og Lockheed fly fabrik blev det europæiske Chronometre brugt på alle Contellation i 300 serien så hvis man har en f.eks har en Constellation fra 1953 der bærer teksten " Chronometer - så er skiven Helt sikkert redail -
Det sammen ville jeg sige hvis stjernen sidder skævt - den ene spids på den 5 takket stjerne skal pege direkte på kl. 12
så jeg tror helt sikkert at der er tale om en redail Baun


- baun - 17-01-2009

Mif Skrev:Chronometre Vs Chorometer - en tur i arkivet viser at Cal 505 og 551 Constellation normalt bære navnet Chorometer eller Chronometre og at der ikke er nogle logisk sammenhæng på hvornår det ene eller andet er anvendt.

Chronometre = Europæisk måde at stave det på
Chronometer = Amerikansk måde at stave det på

Pga. af en Copyright stridighed mellem omega og Lockheed fly fabrik blev det europæiske Chronometre brugt på alle Contellation i 300 serien så hvis man har en f.eks har en Constellation fra 1953 der bærer teksten " Chronometer - så er skiven Helt sikkert redail -
Det sammen ville jeg sige hvis stjernen sidder skævt - den ene spids på den 5 takket stjerne skal pege direkte på kl. 12
så jeg tror helt sikkert at der er tale om en redail Baun

Ja det er rigtig nok - jeg har også læst den kilde du har fundet - og den er temmelig autoritativ. Blot forebeholder jeg mig ret til at mene, at den ikke er ufejlbarlig, hvorfor jeg helst ikke udtaler mig katagorisk om ret meget vedr. Omega - og Constellations.

Du husker måske debatten om hvorvidt sortskivede Constellation kun fandtes med guldskrift?

Og ja stjernen har helt sikker været taget af og er blevet sat på igen formodentlig med lim og formodentlig efter en renovering af skiven. Det tror jeg også.

vh Baun


- hannover_dk - 17-01-2009

Mif Skrev:Chronometre = Europæisk måde at stave det på
Chronometer = Amerikansk måde at stave det på
Det var som P.... Icon_e_smile Hvad er det lige for et Europæisk sprog som der omtales. Jeg har aldrig selv gået til europæisk i skolen - viste ikke engang det fandtes

Derimod findes det på engelsk og tysk som vel ikke lige er samme sprog men begge ret så europæiske. Det er vel Chronometer på begge sprog (på dansk kronometer hvis vi skal der ud?

Chronometre er vel den latinske (franske) stavemåde?? Oder Icon_e_smile
vh


- Mif - 17-01-2009

nu er det også længe siden du har gået i skole Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin

men ja du har jo ret - bare ordkløveri hvis du spørg mig - Icon_e_biggrin
artiklen jeg henviser til ligger i link centralen og er ret god læsning
men som alt andet der vedr. Omega er det ikke ensbetydne med at det er den fulde sandhed

Mif


- hannover_dk - 17-01-2009

Mif Skrev:nu er det også længe siden du har gået i skole Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin

men ja du har jo ret - bare ordkløveri hvis du spørg mig - Icon_e_biggrin
artiklen jeg henviser til ligger i link centralen og er ret god læsning
men som alt andet der vedr. Omega er det ikke ensbetydne med at det er den fulde sandhed

Mif
Ja vist er det så, der var bare sjovt at vide hvorfor og hvornår de brugte fransk - for amerikansk har aldrig været inde i hovederne på folkene dernede i Schweiz. Jeg har læste det engang også, og det kan være lige så usikkert - men pokker mig om jeg kan hitte det på nettet
Hos omega selv kan findes:
http://www.omegawatches.com/index.php?id=485
Jeg ved ikke om der kræves medlemskab, men der står:
30''' Chronomètre, 1942

First wristwatch marked "Chronomètre".

Rare model, featuring word "Chronomètre" arched over OMEGA logo. Calibre 30 SC T2, silvered dial, white minute track, Arabic numerals, black wire hands, water-resistant stainless steel case, screw-in back engraved "Modèle déposé" - waterproof" plus the case number, lead gasket, stairstep bezel and horns.

vh


- Mif - 17-01-2009

hvis det du leder efter er hvornår omega bruger Ter eller tre så står det i den artikel jeg henviser til - ligge på -link centralen -

men som sagt ingen garantie for at det passer - man skal nemlig ikke tro på alt hvad man læser på nette Icon_e_surprised Icon_e_biggrin

ellers kan det jo være at Baun kan hjælpe

Mif