|
Marathon TSAR macro - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Marathon TSAR macro (/showthread.php?tid=70335) |
- hannover_dk - 11-11-2008 Seamus Skrev:Mht. til lume shots så er det noget jeg vil forsøge, men selv om tritium rørene lyser konstant så lyser de ikke så meget som superluminova, hvilket betyder længere lukketid for at få "fanget" lyset og det give noget mere støj.Quarts eller ikke Er det tritium fanget i rørene og er der noget specielt med luftarten som får dem til at lyse (tritiummet må vel også være blandet med noget - ex fosfor da tritium vel ikke selv kan lyse) Vil de rør - som andet tritium - holde op med at lyse over et antal år (12,5 års halveringstid)? Hvori ligger fordelen ved rørene frem for malet luminova - sådan rent lysafgivningsmæssigt - hvis de lyser svagere og vel har en eller anden halvveringstid.? Hm - mon det blev forståeligt vh - Seamus_phpbb3_import15747 - 11-11-2008 Ja rørene indeholder tritium som er radioaktivt det afgiver elektroner som rammer indersiden af glasrøret som så er coated med fosfor, det giver så lys. Og ganske rigtigt 12,5 års halveringstid = efter 12,5 år så lyser de halvt så kraftigt. Så fordelen er at de lyser konstant upåvirket af andet lys, ja man kan faktisk ikke bruge andet lys til at "lade" dem op med som på luminova. Luminova har den fordel at det lyser meget kraftigt især hvis man benytter den lysegrønne C3 tror jeg det er, lige når det er blevet belyst med lys indeholdende uv lys, men efter kort tid så svinder lyset. Tritium lyser ens hele natten så at sige, indtil det en dag ikke kan lyse mere pga. halveringstiden af tritiummet. Håber det giver mening. Thomas - hannover_dk - 11-11-2008 Ja det giver masser af mening - bortset fra jeg måske ikke forstår fordelen med at det ligger i rør i forhold til hvis det var en kraftig tritium bemaling - som jo gør lige som du beskriver. Det radioaktive H3 aktiverer fosfor uden at det kræver en ekstern kilde, men det har måske at gøre med at man ikke siden ca 2000 har anvendt tritium som maling af hensyn til strålings fare for de som arbejder med det. Rørene er måske lettere at arbejde med uden at komme i kontakt med tritium kan man tænke SOm mange her ved, er jeg STOR tritium tilhænger grundet den meget smukkere patinering som maling frem for Luninova vh - Joepete - 11-11-2008 Der er bare noget over tritium Seikos standard indenfor luminova er nu ikke at kimse ad: Min Tuna Can lyste endnu, her til morgen, så godt at jeg kunne aflæse klokken: 7.04. Slap af håndleddet kl. 23.20 ![]() ... og så er det et RIGTIGT tool ur ! Check lige lug- og skruehuller - Seamus_phpbb3_import15747 - 12-11-2008 hannover_dk Skrev:Ja det giver masser af mening - bortset fra jeg måske ikke forstår fordelen med at det ligger i rør i forhold til hvis det var en kraftig tritium bemaling - som jo gør lige som du beskriver. Rørene indeholder tritium gas og altså ikke fast form som den bemaling som man brugte tidligere. En anden fordel jeg kan se ved disse rør er at man kan få dem i forskellig farve, grøn, orange og blå er nogle af de farve jeg kender til. Men som du skriver nok også en del mere sikkert at arbejde med i rør. Thomas - Peter - 12-11-2008 Hej Superfede billeder af et Marathon, og jeg er selv vild med Marathon, men går dog mest efter deres automatiske modeller, har selv en Marathon SAR som jeg er meget glad for. MVH Peter - johnfyn - 12-11-2008 Superflotte billeder - ser ud til at din makro virker perfekt...og FEDT ur...jeg har også et MARATON et eller andet sted på min ønskeliste - helst den "dyre" - Yojimbo - 12-11-2008 Flotte billeder og lækkert ur. Hvis jeg havde et macro objektiv, havde jeg lige smidt et par billeder på af mit JSAR!!! Re: Marathon TSAR macro - Elmer - 12-11-2008 Seamus Skrev:Jeg ville se hvor tæt på jeg kunne komme på med mit macroobjektiv så jeg tog et par macrobilleder af mit TSAR De er bare så flotte :-) Hilsen Elmer (Pressefotograf) - Peter - 14-11-2008 Hej Elmer Jeg kan ikke klikke på dine links, og se billederne. MVH Peter |