Urdebatten / Urforum
Finanskrise og priserne... - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Finanskrise og priserne... (/showthread.php?tid=70126)

Sider: 1 2 3

- hannover_dk - 10-10-2008

Mads Gjødesen Skrev:Yes meget interessant læsning og fine indlæg. Jeg kunne godt tænke mig at vende spørgsmålet lidt rundt ogg spørge: Hvordan rammer krisen jer og de investeringer I vil gøre fremover?
Jeg har ingen lån - men står ikke så langt fra at ville stoppe med at arbejde. Drømmen hos mig har altid været at stoppe med det faste når jeg blev 60 (58 nu) (og selvfølgeligt få fruen med i stoppet), men det er klart at investeringerne, som er forsigtige ca 30% aktier - er ramt og dermed frie midler og pension - men svaret er at jeg ikke som det er nu vil eller skal ændre indkøbsvaner. Det kan jo dog blive værre

Morgan Jones Skrev:En arbejdsløsheds % der er faktor 5/8 gange større end lige nu vil resultere i dels lavere løn (ingen lønstigninger, men stadig inflation) eller 0 løn hvis man er en af de uheldige.....

Husk, finanskrisen og dels subprime krisen (som jeg anser for værende en mindre del af et større problem) vil - uden tvivl - resultere i recession i USA. Europa handler med USA = førre arbejdspladser i f.eks. tyskland = mindre eksport fra DK til tyskland og USA = færre jobs ......

M
Jeg vil slet ikke tale krisen ned. Ingen tvivl om den er der. Subprime er det tydeligste bevis for en starter, men selv i DK har visse jo kunne regne ud, at når man havde meget lav rente og afdragsfrie lån som mulighed, så ville hus priserne stige voldsomt - og også at lav rente nok ikke ville vare evigt - så det var med stor risiko når mange "friværdier" blev vekslet til samtale køkkener og ure
Når så ejendomsspekulanter danner karuseller og hander indbyrdes i cirkler til opskruede priser, og bankerne lykkeligt deltager i showet - så er sagen ret klar - BUM på et tidspunkt

At Subprime i hovedsagen er knyttet til USA er ret klart, men selv store Danske banker som DDB har tilknytning internationalt som kan skade dem + er stærkt involvert i banker i Irland, hvilket måske virkede smartere for nogle år siden end lige i dag.

Dog skal vi regne med at hele verden har stor interesse i $ kursen - ca 88% af alle handle er vist US$ baseret stadigt.

Dertil kommer, at Kina har reserver for over 200 Mia (billions) US$ - hvilket gør at de ret nemt kan købe købe US statsobligationer i en mængde som dækker USAs krisebehov flere gange.

Hvorfor skulle Kina ville tage del i risikoen? Fordi Kinas vækst går helt i stå hvis ikke USA og Europa kommer rimeligt hurtigt fri af recession - Jeg tror verden (læs især Kina) har så store reserver og vil se sig tvungne til at "hjælpe", at vi inden for nogle relativt få år kan være ude på den anden side.

At der så stadigt kan være problemer - højere arbejsløshed - højere rente osv - det er dog helt sikkert.
Man kan håbe der samtidigt bliver lidt flere midler til finanstilsynet og måske lidt klarere regler - for specielt en række mindre banker (langt fra alle) har et forkert forhold mellem det som burde være bestyrelsen som kontrollerer direktionen men som har tendens til direktionen kontrollerer og styrer bestyrelsen

vh
ps handler det også om ure Icon_redface - så også dér kan på sigt udviklingslandene og Kina f.eks. hvis de udvikler yderligere smag for mekaniske ure, være til at gøre det mindre betydende om vi i vesten ikke har råd til så mange PP'er

Meget interessant - jk_phpbb3_import15746 - 10-10-2008

Denne tråd er et bevis på dette forums fantastiske kvalitet!
Jeg kan næppe tilføje meget, men mit urbudget er ikke påvirket af krisen.
Til gengæld skal jeg vel arbejde, til jeg er 75, før min pensionsopsparing er genetableret Icon_smil Det er nok de færreste ursamlinger, der kan erstatte en pensionsopsparing.

I den helt dyre klasse er jeg enig med Morgan og andre.

En af mine venner bygger meget, meget dyre lystbåde. Han oplever i øjeblikket, at kunder aflyser kontrakter efter at have betalt 1-2 millioner kroner i depositum. Penge som er tabt for kunden....

Jens-Kristian

Re: Meget interessant - hannover_dk - 10-10-2008

JK Skrev:En af mine venner bygger meget, meget dyre lystbåde. Han oplever i øjeblikket, at kunder aflyser kontrakter efter at have betalt 1-2 millioner kroner i depositum. Penge som er tabt for kunden....

Jens-Kristian
Ja det siger jo for alvor noget om hvordan krisen bidder visse (for mange) i haserne. Der skal en del ulykke til for at smide så mange penge væk, men beslutningen kan jo være helt rigtig hvis de ser på alternativerne. Giver perspektiv til hvor slemt de er for nogen.
vh

- guru13 - 10-10-2008

Sjovt at læse, at der er kommet noget mere tyngde i tankerne om fremtiden i ur-verdenen siden jeg stillede samme spørgsmål for 3 mdr. siden.
Faktisk godt at Tio Malo stillede spørgsmålet igen, nu hvor denne finanskrise er begyndt at give de første buler.

personligt - Mikael L._phpbb3_import15700 - 10-10-2008

så har jeg ca. 100k opbygget i ure, som jeg har rykket lidt rundt på i forskellige ure med tiden. det er min hobby-invest, og der skal ske meget før de ryger ind i den daglige økonomi (så ryger den ene bil nok først).
Så mon ikke der altid er samlere som mig og flere af jer andre, der bare oplever et lidt sløvere marked, men ikke vil flytte ur-delen over i den sørgelige daglige hverdags-økonomi? så dårligt sidder vi da heller ikke i det i vores verden?

Mikael

Re: personligt - hannover_dk - 10-10-2008

Mikael Lange Skrev:så har jeg ca. 100k opbygget i ure, som jeg har rykket lidt rundt på i forskellige ure med tiden. det er min hobby-invest, og der skal ske meget før de ryger ind i den daglige økonomi (så ryger den ene bil nok først).
Så mon ikke der altid er samlere som mig og flere af jer andre, der bare oplever et lidt sløvere marked, men ikke vil flytte ur-delen over i den sørgelige daglige hverdags-økonomi? så dårligt sidder vi da heller ikke i det i vores verden?

Mikael
Jo for pokker - sådan er det for langt flest af os, men det ændrer ikke ved at priserne - her og nu (et par år) vil påvirkes
Det "farlige" er hvis nogen tror ure er "safehaven"
Til en normal pension ud over folkepensionen behøves måske - afhængigt af levestandard - 3-10 mio i pensionsformue - og den skal ud med 200 - 600.000 kr per år i pensionstiden - hvilket ure er mindre egnede til
Men JO - de fleste herinde ef så "well off" at de ikke skal behøve ændre ur-vaner på grund af krisen

Som et lille tillæg (nok unødvendigt) kan man sige, at ingen skal tro at dette her bare er "hysteriske kællinger" og småsparere som sælger aktier for at søge ly i noget andet. De tab vi ser her, inkluderer i høj grad de højest uddannede investeringschefer i pensionskasser o.s.v. så - for mig - er panikken stadigt lidt mystisk - VED NOGEN NOGET vi andre ikke ved må man spørge

ML - du har ret - alm ur-vilde -mennesker skal ikke påvirkes overhovedet her og nu
vh

yes hannover - Mikael L._phpbb3_import15700 - 10-10-2008

tror de eneste der får rap over nallerne er dem der tror de kan lave lave hurtige penge på daytona S, milgauss gv deepsea etc. men de overpriser falder jo hurtigt pt. og har aldrig stået på "vores" liste, da imho ingen samlere betaler overpris for ordinære ure.

Mikael

- Michael B - 11-10-2008

Citat:Som et lille tillæg (nok unødvendigt) kan man sige, at ingen skal tro at dette her bare er "hysteriske kællinger" og småsparere som sælger aktier for at søge ly i noget andet. De tab vi ser her, inkluderer i høj grad de højest uddannede investeringschefer i pensionskasser o.s.v. så - for mig - er panikken stadigt lidt mystisk - VED NOGEN NOGET vi andre ikke ved må man spørge

Jeg tror ikke, der er nogen, som ved noget vi andre ikke ved. Mange professionelle er også blevet overrasket over krisens dybde og hurtige udvikling.

Jeg mener fortsat, at krisen ikke kan undgå at påvirke urmarkedet også. I en krise sparer man først på det, der er nemmest at spare på. For alle andre end os urnørder falder ure i denne kategori. Selvom vi måske ikke ser brandudsalg af ure (større udbud) så er jeg overbevist om, at den anden del af ligningen (efterspørgsel) vil mindskes.

Aktiemarkedet er normalt ganske skrapt til at forudsige fremtiden. Det reagerer typisk 6-12 måneder før tingene sker. Richemont, der ejer mange af de urmærker vi kan li' herinde, er faldet 45% på børsen i år. Ok, ure udgør kun 1/4 af Richemonts omsætning, men jeg tror godt vi kan tage det for en retningspil for markedet for ure (og andre luksusvarer).

/Michael
PS: Hvordan laver I en quote så forfatterens navn står øverst??? Icon_e_confusedBeklager Hannover_dk!

- hannover_dk - 11-10-2008

Michael B Skrev:Jeg tror ikke, der er nogen, som ved noget vi andre ikke ved. Mange professionelle er også blevet overrasket over krisens dybde og hurtige udvikling.
Øh - man skal have forfatterens navn med først i Quote tegnet, men det kommer det af sig selv - det er nok fordi du har villet ha lidt at det jeg skrev med, at du har mistet noget af det første quote tegn Icon_e_smile
Vi er givet nok ganske enige. Med mit spørgsmål gik jeg lidt ud over hvad mon professionelle som helhed ved - er der - nogle få - TOP proff som ved mere end de almindelige proff? Jeg erkender den er lidt speciel - men om nu top of the pops ved, at ex en del banker er meget længere ude end alle andre tror - ved at DDB med involveringen i Irland - og lignende for mange andre banker - har langt større risiko end den som analytikere normalt går på - så??
Jeg tror det er en panik som er overdrevet som rammer - men helt sikker kan man ikke være - der findes - uden DaVincy mysteriet o.l. visse som ved mere - men HVIS det er det, hvordan spredes det så??

Det kan også være spekulanter i Hedgefonde som gerne "låner" aktier af store ex. pensionskasser som gir f.... i om kursen falder kortvarrigt - og derfor lader spekulation ske i daghandler med voldsomme tab. Who knows - jeg gør ikke - synes bare det er spændende og lidt uhyggeligt med de alt for hurtige og store tab
Den del er regeringen vist ved at sætte en stopper for, og det må der vel være en årsag til, man plejer ikke at være så hurtigt ude
vh

- Peter - 12-10-2008

Hej

Hele min pensionsopsparing er bundet i ure. Icon_cool

MVH Peter