|
Mit første vintage - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Mit første vintage (/showthread.php?tid=69331) |
- Joepete - 07-07-2008 De er jo lige i min smag de Brixon ure ! Flotte, mekanisk i orden - og så er de til at betale ! rcb68: Fine råd du har fået til at fjerne ridser med. Det er gode folk her i forummet ! Jeg skal selv igang med poleringen, så vi er brødre på det felt. Skulle jeg give et besyv med, så ville jeg sætte en anden rem på det anskaffede ur. Personligt, så ville jeg gå efter en brun rem med let fyld, kraftige syninger og "nistret" læder. Check <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.uhrenarmband.net">www.uhrenarmband.net</a><!-- w --> - de har flotte remme (også i "vintage militær stil", som ville stå godt til uret) til rigtig fine priser ! - rcb68 - 08-07-2008 Fede Brixon-ure, Tommy. Især det første er super cool. Urmagerens identitet holder jeg lige for mig selv lidt endnu, indtil jeg har fået de ting jeg gerne vil have Joepete, du har helt ret mht. remmen. Den rem der sidder på er skod, så jeg er allerede ude og kigge. Fedt link. Jeg må sige, at jeg er blevet lidt tændt på disse klassiske ure. Udvalget er enormt med meget forskellige udtryk og stilarter. Og med priser, der starter ved få hundrede kroner, kan alle være med. Selvfølgelig kan det altid diskuteres, hvor "samler-interessante" disse ure er, og jeg er naturligvis heller ikke interesseret i at have en større samling "ur-skrot" af tvivlsom kvalitet. Men jeg skal kunne bruge mine ure, og disse ure har en eller anden "personlighed" der tiltaler mig. Tror jeg er lidt på linie med Tommy (Certina Fan) her. Det er mekanik og håndværk. Jeg tror at mit Brixon har fået hul på min "vintage-byld" Nu vil jeg gå igang med poleringen, og jeg smider et billede op, når acrylen skinner, og den nye rem er på. //Rune - hannover_dk - 08-07-2008 I øvrigt også sjovt tidstypisk når der på de viste ure står Shockprotect eller incablock osv., noget som den gang var et salgsargument som skulle på skiven, men som jo i dag er en hel selvfølge Lidt som når man kører bil (på passager sædet for himlens skyld) i Indien og kører bag en eller anden Hindustan Ambassador bil som bagpå har en stor advarsel. TAKE CARE keep distance - POWERBREAKS Ja visse ting som er lidt en selvfølge idag her er det stadigt ikke overalt vh - Lars - 11-07-2008 hej. Jammen jammen, det er jo ren nostalgi for en gl. urmager. Som jeg mener at have skrevet om tidliger så er Brixon et mærke så vidt jeg ved Graugaard havde. Graugaard havde til huse i Horsens, så lur mig om ikke senior Halse kan huske. . . Det der trikker mig er tilgengæld TNV. hvilket står for Thorveld Nielsen Viborg. Et firma der nok kæmpede lidt om markedet med netop Birxon (Graugaard) TNV lukkede midt i 90'erne, hvor Brixon er overtaget/købt (går jeg ud fra) af Danaure i Horsens, ejeren af Danaure er tidligere rejsende hos Graugaard. Så er der lige det med Shockprotecktect / Incablock Forskellen er nok at Incablock er registreret og shockprotecktect er ikke, da det ofte var / er kif-stødsikringer eller andre mærker. Mvh Lars - Peter - 11-07-2008 Hej Det er helt rigtigt at Brixon hørte til i Horsens, og er blevet genoplivet for et par år siden lidt uden for Horsens, af en tidligere sælger fra firmaet Graugaard, men Graugaard døde i 1992, og Dana ure har overtaget navnet Brixon idag, som de bruger på deres billige ure. Med hensyn til polering af plexiglas, skal du ikke starte med korn 1000, nok nærmere med korn 400, og bevæge dig op indtil glasset ser nyt ud. MVH Peter - rcb68 - 11-07-2008 Kan vi lige gøre det her med polering af glas helt lavpraktisk ?:D Jeg starter med korn 400. Skal jeg slibe i cirkler eller lige? Herefter går jeg ned i korn (mod 1000) indtil alle ridser er væk. Trykker jeg hårdt eller let? Polering med Autosol: Hvad bruger jeg (silkeklud, gammel t-shirt, papir...)? Jeg ved, at jeg bare kan prøve mig frem, og altid kan skifte glasset hvis det går galt, men jeg vil nu gerne springe et par af de normale begynderfejl over. Og hvorfor ikke trække på den enorme viden fra guru'erne herinde På forhånd tak for jeres tålmodighed. //Rune - Speedy - 11-07-2008 Hej Rune Det ser for mig fint ud som du skriver det, er selv kommet godt igennem et par prøve ure på den måde. Held og lykke med processen! - Peter - 12-07-2008 Hej Rune Du sliber bare i cirkler, og bruger et stykke bomuld, fra et gammelt lagen t-shirt eller lignende, til at polere med, du kan også bruge Brasso til at polere med. MVH Peter Re: Det er fine Vintage ure - RunesS_phpbb3_import15750 - 12-07-2008 Baun Skrev:Det er ineteressante ure og dejligt at de er i en stand hvor man også hat lyst til at bruge dem... Vintage guf af bedste skuffe!! - jazzman - 31-10-2008 Urmagerens identitet holder jeg lige for mig selv lidt endnu, indtil jeg har fået de ting jeg gerne vil have Hej Rune , kom lige i tanke om dette indlæg.Fik du købt andet , lad os se og høre Mvh Søren |