Urdebatten / Urforum
Print et ur - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Print et ur (/showthread.php?tid=59224)

Sider: 1 2


Re: Print et ur - Stinger - 07-05-2013

Her kan printes en Liberator pistol hjemme i stuen.

[url]"http://defcad.org/liberator/" onclick="window.open(this.href);return false;">http://defcad.org/liberator/[/url]

Udgør det et problem - skal der lovgives på området? Nej - våbenloven forbyder jo at fremstille egne våben, så hjemmeprint er omfattet.
Man skal ikke være så teknologiforskrækket.
Du kan jo også printe falsk valuta med en ink-jet printer, men tror ikke at markedet blev oversvømmet da de kom ud.


Re: Print et ur - Dela - 07-05-2013

TimeToWatch.dk Skrev:Der er LANG LANG vej endnu. I mit arbejde ser vi meget på rustfri stål og komposit bearbejdningsteknologier og pt. er private 3D printere der kan arbejde i hårdmetaller vel lige så tæt på et breakthrougt, som vi er på at befolke Mars. Med de tolerancer man holder i dag, fysiske printer begrænsninger og de materialer der kan bruges samt pris på både printer og materialer, bliver et komplet ur inkl. værk næppe printet på en "privat stue-printer" i vores levetid, med mindre der kommer 3-4 radikale break through løsninger inden for en nær fremtid. Man skal nok få styr på tolerancer og materialerne, så der kan printes rigtig meget af et ur, måske 90 %, men mixet at forskellige delvist ædle materialer, ekstremt fine tolerancer og den finmekaniske funktion gør at jeg ikke tror på det foreløbing.

Der hvor jeg kunne se en fremtid i teknologien var at man kunne designe og printe sin eget ur, med låste indermål, så et givet standardværk let kunne integreres efterfølgende.

/Mads

Fint fint, men forkert.
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.microfabrica.com" onclick="window.open(this.href);return false;">www.microfabrica.com</a><!-- w -->

Der arbejdes desuden mange steder med teknologier hvor du printer delene samlede, da opløsningen på printhovederne kan klare spillet mellem to dele og fx en nitte.
Dette er veldokumenteret og desuden et ind til videre fornemt PhD studie af David på DTU.
Opløsningenen på maskinerne idag er på tredje decimal i plast, og microfabrica har taget metal sintering ned i sub millimeter skala.
Jeg siger ikke vi printer ure derhjemme og ej heller at teknologien udfordrer de klassiske dyder inden for fabrikationen af præcissionsdele, meeeen, fakta er fakta!


Re: Print et ur - Dam - 07-05-2013

Helt klart at printe i ædel metal er bekostelig.
Og der er nok ingen tvivl om at det ligger nogle år ude, men er der nogen der konkret ved hvor mange MY vi er i når vi taler om nuværende 3d printers tolerance...


Re: Print et ur - TimeToWatch.dk - 08-05-2013

Dela Skrev:
TimeToWatch.dk Skrev:Der er LANG LANG vej endnu. I mit arbejde ser vi meget på rustfri stål og komposit bearbejdningsteknologier og pt. er private 3D printere der kan arbejde i hårdmetaller vel lige så tæt på et breakthrougt, som vi er på at befolke Mars. Med de tolerancer man holder i dag, fysiske printer begrænsninger og de materialer der kan bruges samt pris på både printer og materialer, bliver et komplet ur inkl. værk næppe printet på en "privat stue-printer" i vores levetid, med mindre der kommer 3-4 radikale break through løsninger inden for en nær fremtid. Man skal nok få styr på tolerancer og materialerne, så der kan printes rigtig meget af et ur, måske 90 %, men mixet at forskellige delvist ædle materialer, ekstremt fine tolerancer og den finmekaniske funktion gør at jeg ikke tror på det foreløbing.

Der hvor jeg kunne se en fremtid i teknologien var at man kunne designe og printe sin eget ur, med låste indermål, så et givet standardværk let kunne integreres efterfølgende.

/Mads

Fint fint, men forkert.
[url]"http://www.microfabrica.com" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.microfabrica.com[/url]

Der arbejdes desuden mange steder med teknologier hvor du printer delene samlede, da opløsningen på printhovederne kan klare spillet mellem to dele og fx en nitte.
Dette er veldokumenteret og desuden et ind til videre fornemt PhD studie af David på DTU.
Opløsningenen på maskinerne idag er på tredje decimal i plast, og microfabrica har taget metal sintering ned i sub millimeter skala.
Jeg siger ikke vi printer ure derhjemme og ej heller at teknologien udfordrer de klassiske dyder inden for fabrikationen af præcissionsdele, meeeen, fakta er fakta!

Nu skal vi lige holde skæg og snot for sig. Jeg taler om 3D hjemmeprintere, der kan printe færdige ure i de tolerancer og materialer vi kender i dag. Ikke hvor forskningen er pt.

/Mads


Re: Print et ur - Dela - 09-05-2013

Mads, så skiller vi lige forskning fra reel virkelighed fra hinanden.
Microfabrica leverer dele til produktion og jeg har dele liggende på mit kontor. Kald det forskning, I don't care, jeg forholder mig til hvor langt RPT teknologien er kommet bare de sidste 6 år hvor jeg har arbejdet med det.

Mikrodele især er svære da det sætter krav til opløsningen på printhovederne og hvor præcis maskinen er.
Inden for de sidste 3 år har industrien flyttet sig ned i maskiner der kan klare opløsningen på 0.01mm lag i plast og metal bearbejdning er ved at komme efter det.

Dit postulat er, 'ikke inden for vores levetid, med mindre der er tre eller fire major breakthroughs' - jeg mener du er forkert på den!
Fladskærme fx, over de sidste 15år hvor teknologien kom, hvor hurtigt er det gået?
Når du idag, for omkring 15K kan købe en fin printer til hjemmebrug, så tror jeg at vi inden for en årrække, kan sagtens være den er 20-25år, har adgang til printhoveder, materialer og CNC styring der kan printe ting vi har svært ved at forestille os muligt idag.

Metal tek er dyrt som det er idag da der ofte bruges kobber som støttemateriale i opbygningen af strukturer, men jeg tror det bliver løst så vi kan se hjemmeprint i metal legeringer eller stål med en god opløsning. Om det er nok til at kunne honorere kravene til tandhjul i fine værker, der er jeg mere usikker, men jeg tror på den teknologi vil overraske i årene der kommer, udelukkende set på hvad der er sket på den relativt korte tid der har været indtil nu.


Re: Print et ur - TimeToWatch.dk - 09-05-2013

Dela du har sikkert fingeren meget mer på pulsen end mig på området, så hvor den ypperste teknologi er lige nu ved jeg ikke så godt som dig. Men det jeg har set var det pænt langt til noget, der kunne minde om teknologi, der kunne printe et ur, som vi kender det i dag. Her skal der disse 3-4 breakthroughs til.

Urindustrien kører i mange tilfælde op til 0,001 mm tolerancer og arbejder i rustfri stål/titanium/ceramic. Der er altså både en x10 forbedring af tolerancer og en x100-500 i hårdheden i materialet sammenlignet med kompositter/plast typer der er kendt i 3D i dag. Dertil hvordan man vil printe noget bestående af 10-20 forskellige materialer som det kræves?! Jeg er IKKE ekspert, men syntes det ser pænt fremtidsagtigt ud at en hjemmeprinter til max 5-10 k (som er prisen for at opnå et kommercielt marked) skal være realistisk.

Din sammenligning med fladskærme har jeg lidt svært ved at se paralleller til ud over at det er samme udvikling 3D skal igennem. Blot et område der er rykket voldsomt teknologisk. For at 3D printeren til hjemmebrug skal kunne lave samme tigerspring kræver det, at teknologien rykker de første 3-4 breakthroughs mht. tolerancer og materialer, før vi nærmer os noget de helt store spillere satser mio. $ på at accellerere udviklingen inden for som det sås på fladskærme. Her kommer investorerne først når forskerne er 95 % i mål. Det er jo netop her problemet ofte ligger. Der er for langt til målet, så ingen tør/vil satse for mange udviklings $ for at udvikle produktet, der i stor stil kan sælge på det kommercielle marked. For store investeringer hvor chancen for kommertiel succes og dermed investment payback er for lille Icon_mad

/Mads