Urdebatten / Urforum
Bryder du (også) våbenloven - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Alt det andet (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=78)
+--- Forum: Off topic (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=81)
+--- Tråd: Bryder du (også) våbenloven (/showthread.php?tid=79918)

Sider: 1 2 3 4 5 6 7

Bryder du (også) våbenloven - baun - 07-05-2015

Der er fældet en dom som betyder at foldeknive som kan åbnes med en hånd er ulovlige. 

Tidligere har de fleste nok ment at kun knive som var beregnet og designet til at åbne med en hånd var ulovlige

https://www.youtube.com/watch?v=A4ALX7kxDRo&feature=youtu.be

RE: Bryder du (også) våbenloven - Miwes - 07-05-2015

Så hvis der sidder en dommer med lidt fingersnilde, så kan de fleste knive blive ulovlige....hvorfor skal der i dette dejlige lille land være så mange tosser med så meget magt Icon_head

Det er samme melding med de knive der kan låse bladet....de er også ulovlige, selvom denne funktion blot har en sikkerhedmæssig betydning.

Nu hjælper det jo ikke noget at fortælle hvor tåbeligt disse love bliver tolket og hvad der så ellers kunne være ekstra farligt, så som at forbyde frosne kyllinger, da de kan slå en ihjel, så her skal der i fremtiden kun være ferske kyllinger, da de slår knapt så hårdt.....osv. osv.

RE: Bryder du (også) våbenloven - baun - 07-05-2015

Nej det er ikke det samme med foldeknive som har låsbart blad. De er ikke ulovlige at besidde, blot må man kun bære dem, hvis man er spejder, jæger eller anden agtværdigt formål.

Lommeknive, som kan åbnes med en hånd er en anden og meget værre kategori: Der er ulovlige at besidde, på linje med en pistol eller en springkniv. Du kan altså straffes efter straffeloven for blot at have en liggende i skuffen - og så har du ikke ren straffeattest mere - og kan ikke være fx. bankmand :-)

Bryder du (også) våbenloven - peterkaa - 07-05-2015

Altså en "stanley kniv" i værktøjskassen er ulovlig?

RE: Bryder du (også) våbenloven - Miwes - 07-05-2015

Jeg var da helt sikker på at foldeknive med låsbart blad var ulovlige.

Jeg går med en lille lommekniv der har et blad på ca. 5 cm og den skal åbnes med to hænder, men det er fordi klingen sidder temmelig stramt og man kunne forestille sig at den med tiden ville blive slidt og så kunne åbnes med en hånd.

Det hænger altså ikke sammen og der er de knive med små udskæringer der er til at åbne med en hånd, men så er de lavet til det, hvor de knive der vises i videoen ikke på nogen måde er af den slags.

RE: Bryder du (også) våbenloven - baun - 07-05-2015

Jeg har jo mange, mange knive - altså 100 og har derfor fuldt med. Knive med låsbart blad er tilladt til jagt, spejder mv., men ikke i lommen når du handler ind eller går en tur med hunden.

Jeg tror ikke man skal søge en mening, bare prøve at finde ud af om man ikke overholder våbenloven - og det gør jeg så nok ikke, for jeg har vel 50 foldeknive og en af dem kan jo nok åbnes med en hånd. Så, straffesag, bøde, fyring fra job, inddragelse af jagttegn og våbentilladelse, ligger lige om hjørnet Icon_e_surprised

RE: Bryder du (også) våbenloven - Black Seal - 07-05-2015

Det har da været sådan længe at knive som kunne åbnes med en hånd var ulovlige - det er der intet nyt i. Bedste eksempel "butterfly kniven".

Og godt med en sådanne lov. Ingen normale mennesker har behov for at bære en større kniv under normale omstændigheder.

Og ja tosser der der mange af, men selv dem som ikke er tosser, bliver pludselig knivstikker, når presset opstår og den er i lommen!

Bryder du (også) våbenloven - Daniel - 07-05-2015

Enig i at det faktisk er fornuftigt, at knive der er beregnet til at åbnes med en hånd er ulovlige. Men loven kan da ikke have været beregnet på disse knive. De bliver jo solgt i alle frilufts og jagtbutikker - og tanken med loven er vel at undgå at en foldekniv meget hurtigt kan blive et våben. Med undtagelse for håndværkerkniven tager det jo lang tid at åbne de 6 knive med en hånd, selv om det kan lade sig gøre. Leatherman laver særlige versioner af sine knive til det danske (og tyske tror jeg) marked da de ellers bliver solgt sådan at de er beregnet til at kunne åbnes med en hånd rundt om i verden.

Sent from my iPad using Tapatalk

RE: Bryder du (også) våbenloven - baun - 08-05-2015

ulovlige kniv:

İmage

Flere

İmage

İmage

RE: Bryder du (også) våbenloven - TH - 08-05-2015

Hej Per og øvrige

Jeg læste også godt nyheden på jagtforbundets hjemmeside i går og var lige ved at hidse mig op, da det potentielt kan have uoverskuelige konsekvenser for 100.000 vis af mennekser. Men potentielt er det måske også en storm i et glas vand (Jeg er dog ikke helt sikker).
Skulle vi for debattens skyld ikke lige præciserer reglerne, som de er for knivene (efter at have skrevet det blev det et langt indlæg, sorry):

1, De ulovlige (typisk udformet til brug som våben):
Springknive, butterflyknive, daggere, kastestjerner, halsknive, mv. og 1-håndsbetjente knive (som typisk er udstyret med et hul eller en stift til åbning med tomlen)
Disse knive er ulovlige i deres udformning og kan aldrig ejes/besiddes/bæres lovligt uanset, hvor man befinder sig (låst inde i et skab på bopælen inklusiv)

2, de lovlige:
2-håndsbetjente foldeknive med en bladlængde på under 7 cm og som IKKE kan fastlåses er lovlige at bære uanset, hvor man er og hvad man går og laver(med mindre du tager den frem som bevæbning). Det er kun i denne kategori at man taler om knive der ikke må fastlåses.

3, de steds og anvendelsesbestemte:
Øvrige knive, dolke og 2-håndsbetjente foldeknive med en bladlængde på under 12 cm kan bæres på offentlig sted, såfremt det sker som i et led af et anderkendelsesværdigt formål. Dette er typisk jægeren på jagt, fiskeren på tur eller spejderen. Lovligheden gælder på det sted, hvor kniven er beregnet til at anvendes eller under den direkte transport til og fra (ikke under en smuttur i brugsen, på café mv. ).
Mange blander ofte kategori 2 og 3 sammen.

4, de tilladelseskrævende:
Dvs blankvåben, sværd og knive med bladlængde over 12 cm. Her kan samlere, rollespillere og lignende typisk søge tilladelse til ejerskab og anvendelse af disse.

Hertil kommer så alt det der falder uden for: køkkenkniven med en bladlængde på 25 cm, fuktsvansen og andre drabelige save, stanlykniven. Disse er som udgangspunkt ikke omfattet af loven, idet de betegnes som værktøj og ikke egentlige knive så længe de bruges til det de er beregnet til. Disse kan dog godt blive ulovlige og skifte kategori om man vil. Hvis man eksempelvis tager en en kokkekniv med til en fodboldskamp, tja så bliver det sgu nok lidt svært at overbevise en dommer om, at man har tænkt sig at snitte gulerødder i halvlegen, derfor bliver den pludselig ulovlig.
En klinge til en rundsav kan pludselig kategorieres som en ulovlig kastestjerne, hvis man rent faktisk bruger den som sådan.

Det kunne være lidt spændende at læse, hvad dommerne har lagt vægt på i den omhandlende sag: var kniven tilvirket, eller var den særlig løs, og var der iøvrigt nogen omstændigheder, der gjorde sig gældende. Jeg har ikke læst den, men jeg gætter på, at den dømte formentlig ikke stod ved åbrinken og snittede i en regnbueørred. Jeg tror heller ikke, at man vil straffe de knive, som rent faktisk kræver snilde at åbne med en hånd, mere end dem, der er løse og nemme at åbne, men tro flytter kun bjerge, det holder sgu en fra  af bøder mv.
Når reglerne er så uklare som de er, især efter denne dom, så bekymre det rigtig mange, især jægere og våbensamlere, idet politiet jo ligepludselig kan risikere at komme på uanmeldt besøg (det har de lov til som følge våbentilladelserne).

Jeg tænker i hvertfald lidt over hvilken kniv, jeg vælger at medbringe næste gang den står på tur.

m.v.h Thomas