Urdebatten / Urforum
Tiden på et Submariner - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Rolex og Tudor (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=68)
+--- Tråd: Tiden på et Submariner (/showthread.php?tid=75870)

Sider: 1 2

Tiden på et Submariner - phrede - 10-06-2011

Hej Gutter, glædelig fredag!

Jeg har et skønt Submariner ref. nr. 116610 LN.
Det har, siden jeg stillede det efter frk. Klokken d. 1. juni, vundet ca 1,0 sekunder...
Det er jo dejligt præcist, men det åbner for følgende spørgsmål:

- Hvordan får man uret til at løbe hurtigere/langsommere (uden at justere på balancen)?

- Jeg tager uret af om aftenen og lægger det med urskiven opaf. Vil det vinde hvis jeg lægger det på kronen eller modsatte side?

- Kan man tale om at uret taber lidt tid når det bliver trukket op? Der er vel noget om at tandhjulene bliver påvirket "bagud" i for af det slip der trods et højt håndværk må være...

Og et billede af vidunderet:

İmage

Re: Tiden på et Submariner - fugmann - 10-06-2011

Her skal vi have gmt-geek på banen - jeg ved, at han har en "opskrift" Icon_e_wink

Re: Tiden på et Submariner - phrede - 13-06-2011

fugmann Skrev:Her skal vi have gmt-geek på banen - jeg ved, at han har en "opskrift" Icon_e_wink

Dén glæder jeg mig til at høre Icon_e_smile

Re: Tiden på et Submariner - hannover_dk - 13-06-2011

I forhold til at uret ligger fladt på ryggen, vil du ikke kunne få det til at vinde ved at lægge det på siden, snarere vil det tabe.

Mindst modstand er der når det ligger flat, og mest når det ligger på siden - Hvis du skal ha et ur til at gå 1-2 sek langsomme kan det ofte ske ved at lade det ligge på siden om natten - vælg siden modsat kronen og et stykke stof under i alle fald
vh

Re: Tiden på et Submariner - feilersen - 13-06-2011

Citat:vælg siden modsat kronen og et stykke stof under i alle fald

Måske er jeg dum, men hvorfor er det lige der skal stof under - et dykkerur kan vel godt klare at ligge på siden Icon_question Icon_question

Re: Tiden på et Submariner - hannover_dk - 14-06-2011

feilersen Skrev:
Citat:vælg siden modsat kronen og et stykke stof under i alle fald

Måske er jeg dum, men hvorfor er det lige der skal stof under - et dykkerur kan vel godt klare at ligge på siden Icon_question Icon_question
Ja da - ren forsigtigthed, specielt hvis man lægger det med kronen ned, og lægger det lidt hårdt - men også den anden side, dels kan man jo ridse uret, dels bordet med kantens riller eller kronens logo osv - men ren forsigtighed, så det gør du helt som du vil og alt overlever
Det er vintage ur manden i mig, der tænker på en 1963 navitimer o.l. som jeg lægger på noget blødt - et tool-ur tåler naturligvis bare at blive lagt
vh

Re: Tiden på et Submariner - Piberyger - 14-06-2011

İmage
Flot ur. Det står på min ønskeseddel Icon_e_biggrin
Ovenstående har jeg fisket på nettet - jeg husker ikke hvor. Egne spæde erfaringer med 116613/LN & 116520/SS stemmer fint overens med ovenstående og hannover_dk Icon_e_smile

Re: Tiden på et Submariner - gmt-geek - 14-06-2011

Piberyger Skrev:İmage
Flot ur. Det står på min ønskeseddel Icon_e_biggrin
Ovenstående har jeg fisket på nettet - jeg husker ikke hvor. Egne spæde erfaringer med 116613/LN & 116520/SS stemmer fint overens med ovenstående og hannover_dk Icon_e_smile

Lige præcis mit svar!! Icon_e_wink

Re: Tiden på et Submariner - Stefan Garvig - 14-06-2011

Min erfaring med mit eget Rolex Date er, at uret vinder ca. 2 sekunder pr. døgn, hvis jeg lader det ligge på mit natbord, men hvis jeg sover med det på, går det to sekunder langsomme i forhold til placeringen på natbordet.

Jeg har ikke eksperimenteret med forskellige positioner af uret på natbordet.

For mig at se er det urets temperatur, der er mest afgørende for, om uret taber eller vinder.

I skrivende stund har mit uret vundet 5 sekunder på 14 dage. Det er sgu da meget godt gået af et mekanisk ur, synes jeg.

Venligst

Stefan Garvig

Re: Tiden på et Submariner - baun - 16-06-2011

Stefan Garvig Skrev:For mig at se er det urets temperatur, der er mest afgørende for, om uret taber eller vinder.
Venligst

Stefan Garvig

Hmmm...

Det tror jeg på. Det vil også forklare hvorfor ure i en Winder går lidt langsommere end hvis de bæres - og det mener jeg at have konstateret flere gange.

vh Baun