|
Stopur - hvordan aflæses et som dette? - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77) +--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80) +--- Tråd: Stopur - hvordan aflæses et som dette? (/showthread.php?tid=66879) Sider:
1
2
|
Stopur - hvordan aflæses et som dette? - McAllan - 30-04-2007 Hej Er der nogen de kan fortælle mig hvordan man aflæser tiden på et stopur som nedenstående? ![]() For mig ser det nemlig lidt kryptisk ud. Billedet er fra Lauritz - og det andet stopur de har til salg har jeg ingen problemer med at gennemskue... - Mike S. - 30-04-2007 Umiddelbart... Den store skive er sekunder og den lille indeni i uret er minutter. - McAllan - 30-04-2007 100 sekunder på ét minut Det er det jeg studser over... - CFT - 30-04-2007 Kan det ikke passe at man for nemhedens skyld har brugt 100 enheder for at det var hurtigere at regne besparelser ved maskintid, jeg syntes at jeg husker at gamle tidstemplingsure var med 100 enheder. Men jeg kan huske meget galt - Mads Gjødesen - 30-04-2007 Jeg vil også mene det er et ur til beregning af maskintider og andre tidsstudier, hvor man regner i komma-tal. For at kunne regne på tid er det nødvendigt at opdele minutter op i 1/100 frem for 1/60. Eksempelvis bliver 1 min og 30 sek så til 1,5 min. Dermed kan man summere tiderne, hvilket man jo ikke kan med hvis man skrev 1,3 min. Hmm...gad vide om det overhovedet er til at forstå eller total volapyk!? /Mads - McAllan - 30-04-2007 Takker for forklaringen! Selvom må nu indrømme at jeg har ingen problemer i at regne 60-dele om til kommatal. Klart, det nødvendigvis ikke bliver et pænt tal, men det er jo også først til sidst, ellers regner man jo i brøker. Hmm, OK, det stopur må være for folk der ikke kan deres regning... - Mads Gjødesen - 30-04-2007 Jeg tror også uret hører fortiden til inden lommeregner og excel eksisterede. Her kan jeg godt se det havde sin berettigelse hvis man skulle tage mange tidsstudier. Nok kan de fleste deres regning, men der er jo tid at spare, hvis vi snakker flere 100 målinger der skulle omregnes. /Mads - Lars - 30-04-2007 Hej. Nu er vi da godt kommet ud i noget.... der var engang. I er inde på noget af det rigtige nu er spørgsmålet bare om det er decimalminutter eller om det t.m.u. og husker jeg rigtigt så kører "sek.viseren" en omgang på 3 sekunder. Det er jo ren nostalgi at se sådan noget igen... Tror dog at dette ur er til decimalminutter. Om t.m.u. var tusind eller titusinde-del time har jeg lykkeligt glemt, vores reguleringsapp kunne alligevel ikke tage det svingningstal de havde så det var noget med at lade det gå over 20 min. så havde vi et andet ur vi sammenlignede det med. Svingningstallet var langt over 36000 pr time, værkerne vi servicerede var som regel Lemania, hvis det kan være nogen hjælp, resten må jeg ærligt tilstå fortaber sig i glemslen..... Mvh Lars - hannover_dk - 01-05-2007 Det var ret almindeligt engang - baade til maskintimer og i rally hvor tider en gang blev givet i 10,4 minut f.eks og der er det godt med 100 dele i stop uret, saa mange gamle rally stop ur har det vh John - Peter - 02-05-2007 Hej Det er et stopur beregnet til tidsstudier, altså et decimal stopur, og John har helt ret i hans betragtninger. Men der er stadig en beskeden efterspørgsel på de stopure. MVH Peter |