|
Normal kutyme vedr. køb af brugt - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77) +--- Forum: Rolex og Tudor (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=68) +--- Tråd: Normal kutyme vedr. køb af brugt (/showthread.php?tid=65697) |
Normal kutyme vedr. køb af brugt - Skipper - 01-09-2006 Hej, Hvad er normal kutyme når man køber et brugt ur. Her tænker jeg primært på hvorvidt det er normalt, at kræve uret tjekket hos en autoriseret forhandler? I tilfælde af at uret er stjålet, vil det så fremgå af et evt. tjek? Her tænker jeg på om Rolex har en database med stjålne watch IDs. Og ja, jeg er af natur meget mistroisk! Ps. Sælger er dog rost i flere indlæg her på siden. Mvh. Jesper - Mads Gjødesen - 01-09-2006 Er sælger velanset her på siden, og har han solgt mange ure, bidrager det helt bestemt til en større tryghed. Men har du det bedst med at få uret verificeret, er jeg sikker på at sælger syntes det er ok. Har han "rent mel i posen", har han jo ikke noget at frygte. Som sælger ser jeg det ikke som dårlig kutyme at køber beder om en verificering. De har ikke en database over stjålne ure, så der kan du ikke være sikker. Men har uret boks og papirer, er chancen for at det er stjålet ret begrænset. Håber det gav svar på dine bekymringer. Mads Gjødesen - LFlex - 01-09-2006 Undskyld jeg afviger lidt her og egenligt tilføjer et spørgsmål. Men dit spørgsmål inspirerer mig til at spørge hvorfor folk generelt køber brugt hos private når priserne - feks som her på vintageure - ikke er lavere end de faktisk er. Feks ser man private som forsøger at sælge et ganske almindeligt Rolex Explorer II eller GMT master II til 22-23.000 når man kan få det samme hos en kendt urmager for den samme pris? Den store forskel er at hos urmageren får du sikkerhed for købet - både i tilfælde af at det er stjålet, eller hvis der er defekter. Hvis man er lidt nærvøs for at blive snydt, er der ingen grund til at købe fra en privat - i hvert fald ikke til de priser mange folk forventer at få for deres almindelige nye eller næsten nye ure. - Peter - 02-09-2006 Jeg er helt enig med LFlex. MVH Peter - morgan - 02-09-2006 Fordi A. Tingene ikke bliver solgt til de priser - eller B. De bliver slet ikke solgt - Skipper - 03-09-2006 Well makker, nu er jeg ude efter et explorer II, som koster 31.500 kr. hos Klarlund, så jeg tvivler stærkt på at du finder en forhandler, der sælger det 7-8.000 kr. billigere. 10% kan man vel altid forhandle sig til, men det burde også være det. Men du har da ret, det er klart at fortrække at handle med en autoiseret forhandler, men kan jeg spare 6-7.000 kr., og uret ikke fejler noget, gør jeg gerne det. Penge er ikke det største problem, men jeg er stadig ikke dum... - LFlex - 03-09-2006 hej skipper, Af dit oprindelige indlæg kunne man foranlediges til at tro du overvejede at købe et brugt ur af en privat sælger som frekventerer vintageure. I mit indlæg kommer jeg med et lille sur opstød vedr. almindelige privatpersoners brugtpriser sammenlignet med (ander)kendte urmageres brugtpriser. Når priserne ligget meget tæt, vil urmageren -efter min mening- være at foretrække da du får en udpræget grad af lovpligtig forbrugerbeskyttelse med i købet - en forbrugersikkered man ikke får ved privatsalg. Det jeg tror du taler om er grey market handel, og det har ikke lyst til at kommentere på i dag. - Mads Gjødesen - 04-09-2006 Om vintage urmagernes priser er for lave eller om de privates er for høje giver vel sig selv. Så længe begge parter sælger deres ure til de satte priser, er den vel hvor den skal være. Jeg tror urmagerne tager det de kan for deres ure. Folk er nok bare ikke villige til at smide 2-4 kkr. mere for den ekstra sikkerhed. Men det er da korrekt at priserne ligger meget tæt. Jeg er overbevist om at de fleste helst vil købe hos en urmager, men har han ikke lige den model man søger, er folk heldigvis ikke bange for at købe privat. Om man så får den samme garanti for ægthed osv. er jo så op til køber selv at vurdere og selv sørge for. Nok derfor nogen vælger at få det verificeret og tage de forbehold de kan. Når folk ønske den garanti vil jeg da gerne være behjælpelig med at de får en god oplevelse og sikkerhed de efterspørger. Mads Gjødesen - Skipper - 05-09-2006 Nu ved jeg ikke hvad du hentyder til, men jeg er bestemt ikke ude på noget fusk. Men jeg har droppet det her pjat, har desværre ikke haft de bedste oplevelser med private, og skal man slippe 25k for noget, skal der være styr på tingene. Stikker næsen forbi Klarlund og handler ved først kommende lejlighed. Ikke så enkelt.... - baun - 06-09-2006 Der er jo mange priser på et ur og jeg har handlet både privat, hos flere urmagere, som handler med vintage ure, hos almindelige urmagere, på auktioner, ved "halv private ikke urmagere men handlere" og jeg har faktisk aldrig fortrudt en handel. Priserne skal passe til om der er garanti, om uret er nyserviceret, om du tager en lille risiko ved at købe på basis af billeder. Købssituationen kan være fuldt så god hos en samler, som hos en urmager af den ene eller anden slags. Faktisk kan et besøg hos visse samlere være utrolig inspirerende og give dig informationer (som en urmager måske ikke ville give), som kan være af værdi for dig senere. Jeg har også opgivet et par handler fordi et ur hos en privat har ligget (efter min vurdering) for tæt på hvad uret ville koste incl. garanti hos en forhandler! Men det er jo helt op til den enkelte at forhandle en pris. Personligt sætter jeg prisen på ure jeg sælger ca. 20% lavere end jeg vurderer det ville koste ved en forhandler. Det betyder, at tror jeg at Mølbak ville sætte et Omega Seamaster 1961 til salg for 3500,00 kr - ville han sælge det til 3000,00 kr. Så ville jeg forlange 2700,00 kr og forvente at sælge til 2400,00 kr. Om købere ville vælge at give 600,00 kr for 1 års garanti er jo individuelt, men jeg har købt mere nend 20 ure og kun haft brug for garanti 2 gange! vh Baun |