Hej alle. Har virkelig brug for jeres ekspertise, så håber vil hjælpe!
Jeg er den lykkelige ejer af en daytona fra 2015, som nærmest ikke har haft af siden jeg har fået den. Men den har allerede været 2 gange ved forhanderen da den larmer når man ryster den. Jeg har fået at vide at det er rotoren. Sidste gang sagde forhandleren jeg ikke behøver komme igen med problemet da det er helt normalt. Nu er mit spørgsmål til jer, er det normalt? Synes ikke et ur i den prisklasse bør have sådanne problemer.
Uret er netop begyndt at larme igen
Nej et Daytona fra 2015 bør bestemt ikke larme, og såfremt uret er brugt ved almindelig brug gælder reklamationsretten! Du kan forlange dine penge tilbage, da din reklamationsret stadig gælder inden for 2 år. Reklamationsretten for selve rotoren er endnu længere, da den starter forfra ved indlevering første gang. Forhandleren har endvidere kun krav på ét afhjælpningsforsøg, og dette forsøg skal endvidere afsluttes/udføres inden rimelig tid for dig.
Sent from my iPhone using Tapatalk
(10-10-2016, 10:03 PM)Nicolaisen95 Skrev: [ -> ]Nej et Daytona fra 2015 bør bestemt ikke larme, og såfremt uret er brugt ved almindelig brug gælder reklamationsretten! Du kan forlange dine penge tilbage, da din reklamationsret stadig gælder inden for 2 år. Reklamationsretten for selve rotoren er endnu længere, da den starter forfra ved indlevering første gang. Forhandleren har endvidere kun krav på ét afhjælpningsforsøg, og dette forsøg skal endvidere afsluttes/udføres inden rimelig tid for dig.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Øhh hvor kommer alt det fra?
Du roder vist rundt i det. På den ene gang skriver du at man kan forlange sine penge retur men du skriver også at forhandleren har et "forsøg" på at udbedre fejlen.
Sent from my iPad using Tapatalk
(10-10-2016, 10:26 PM)HG Skrev: [ -> ] (10-10-2016, 10:03 PM)Nicolaisen95 Skrev: [ -> ]Nej et Daytona fra 2015 bør bestemt ikke larme, og såfremt uret er brugt ved almindelig brug gælder reklamationsretten! Du kan forlange dine penge tilbage, da din reklamationsret stadig gælder inden for 2 år. Reklamationsretten for selve rotoren er endnu længere, da den starter forfra ved indlevering første gang. Forhandleren har endvidere kun krav på ét afhjælpningsforsøg, og dette forsøg skal endvidere afsluttes/udføres inden rimelig tid for dig.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Øhh hvor kommer alt det fra?
Du roder vist rundt i det. På den ene gang skriver du at man kan forlange sine penge retur men du skriver også at forhandleren har et "forsøg" på at udbedre fejlen.
Sent from my iPad using Tapatalk
Ja korrekt. Forhandleren har krav på ét afhjælpningsforsøg, hvilket han har brugt. Så man kan forlange sine penge tilbage, hvis man ønsker det.
Sent from my iPhone using Tapatalk
(10-10-2016, 10:38 PM)Nicolaisen95 Skrev: [ -> ] (10-10-2016, 10:26 PM)HG Skrev: [ -> ] (10-10-2016, 10:03 PM)Nicolaisen95 Skrev: [ -> ]Nej et Daytona fra 2015 bør bestemt ikke larme, og såfremt uret er brugt ved almindelig brug gælder reklamationsretten! Du kan forlange dine penge tilbage, da din reklamationsret stadig gælder inden for 2 år. Reklamationsretten for selve rotoren er endnu længere, da den starter forfra ved indlevering første gang. Forhandleren har endvidere kun krav på ét afhjælpningsforsøg, og dette forsøg skal endvidere afsluttes/udføres inden rimelig tid for dig.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Øhh hvor kommer alt det fra?
Du roder vist rundt i det. På den ene gang skriver du at man kan forlange sine penge retur men du skriver også at forhandleren har et "forsøg" på at udbedre fejlen.
Sent from my iPad using Tapatalk
Ja korrekt. Forhandleren har krav på ét afhjælpningsforsøg, hvilket han har brugt. Så man kan forlange sine penge tilbage, hvis man ønsker det.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ved ikke hvor du har det ene forsøg fra? Sikkert ikke fra købeloven?
Men for at komme tilbage til starten, så skal det ikke larme. Og du skal ikke accepterer at det "skal", men det er jo forskelligt hvad man opfatter som larm. Jeg har aldrig haft et Daytona, så jeg kender det ikke så godt. Men dem jeg kender, der har et, har ikke fortalt om det problem (som man måske kender fra val.7750, som har en wooble effekt - eller hvad man kalder det :-) )
Hvilken forhandler siger det? DK forhandler? Hvor er uret købt?
Sent from my iPad using Tapatalk
(10-10-2016, 10:52 PM)HG Skrev: [ -> ] (10-10-2016, 10:38 PM)Nicolaisen95 Skrev: [ -> ] (10-10-2016, 10:26 PM)HG Skrev: [ -> ] (10-10-2016, 10:03 PM)Nicolaisen95 Skrev: [ -> ]Nej et Daytona fra 2015 bør bestemt ikke larme, og såfremt uret er brugt ved almindelig brug gælder reklamationsretten! Du kan forlange dine penge tilbage, da din reklamationsret stadig gælder inden for 2 år. Reklamationsretten for selve rotoren er endnu længere, da den starter forfra ved indlevering første gang. Forhandleren har endvidere kun krav på ét afhjælpningsforsøg, og dette forsøg skal endvidere afsluttes/udføres inden rimelig tid for dig.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Øhh hvor kommer alt det fra?
Du roder vist rundt i det. På den ene gang skriver du at man kan forlange sine penge retur men du skriver også at forhandleren har et "forsøg" på at udbedre fejlen.
Sent from my iPad using Tapatalk
Ja korrekt. Forhandleren har krav på ét afhjælpningsforsøg, hvilket han har brugt. Så man kan forlange sine penge tilbage, hvis man ønsker det.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ved ikke hvor du har det ene forsøg fra? Sikkert ikke fra købeloven?
Men for at komme tilbage til starten, så skal det ikke larme. Og du skal ikke accepterer at det "skal", men det er jo forskelligt hvad man opfatter som larm. Jeg har aldrig haft et Daytona, så jeg kender det ikke så godt. Men dem jeg kender, der har et, har ikke fortalt om det problem (som man måske kender fra val.7750, som har en wooble effekt - eller hvad man kalder det :-) )
Hvilken forhandler siger det? DK forhandler? Hvor er uret købt?
Sent from my iPad using Tapatalk
Det følger af KBL § 78, stk. 3 at sælger har en afhjælpningsret. Nærmere betingelser for retten følger af stk. 4, heraf bl.a kravet om rimelig tid. Antallet af forsøg følger af en konkret vurdering fastslået ud fra retspraksis, da man som sælger ikke bare får uendelige forsøg og dermed kan blive ved med at afskære mulighed for evt. at ophæve købet.
Da der her er tale om en væsentlig mangel, som allerede er forsøgt udbedret, vil jeg mene, ud fra den konkrete situation, at forhandleren ikke allerede efter første forsøg havde flere krav på afhjælpningsforsøg. Der er dog i situationen allerede brugt 2 udbedringsforsøg, hvilket fuldstændigt må udelukke krav på afhjælpning. Man kan selvfølgelig altid aftale at give forhandleren flere afhjælpningsforsøg.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Måske det lige skulle afklares, om der er et problem! Jeg kan skam også få mine Rolex'er til at "woble" og larme, selvom det kræver øvelse og en del forsøg. Gå et andet sted hen med uret og spørg til råds.
Hvis uret er defekt, skal det laves, men man går altså ikke bare ind og får x tusind kroner tilbage.
/Bjørn
Jeg er i princippet ikke interesseret i et nyt ur vil egentlig gerne bare denne ikke larmer. Måske jeg skal præcisere hvordan det lyder. Når jeg ryster armen med uret lyder det som om der er noget løst inde i uret som svinger frem og tilbage. Forklaringen fra den danske forhandler var at rotoren godt kunne sige sådan en lyd, så forstår jeg bare ikke hvorfor den ikke har gjort det hele tiden!? J vk
Jeg har haft flere Daytona og der var ikke nogen markant lyd fra dem, men jeg kunne godt opleve at man svagt kunne høre rotoren.
Det er svært for os at gætte når man ikke har uret i hånden og dermed kan høre det selv. Jeg ville få en "second opinion" fra en anden urmager/Rolex AD.
Noget nyt om lyden, har du været forbi en urmager?