Urdebatten / Urforum

Fuld Version: X-33 Review
Du ser i øjeblikket en skrabet udgave af vores indhold. Se den fulde version med ordentlig formatering.
X-33 Review
... en advarsel: Det er et kvarts ur - Hvis du læser videre, vil du også komme til erkendelsen; men ikke et hvilket som helst kvarts ur.

Jeg har lagt en tråd, "X-33 Review" på Omega Forum, hvor eventuelle reaktioner henvises til.
Så holder vi dette forum "rent" og lægger diskussionen i det rette mærke forum.

Djævelens advokat.
Når man er ejer af, et (lidt specielt) ur, der er købt efter moden overvejelse og grundige forstudier,… Ja så er det vanskeligt at optræde helt uhildet;
men jeg vil efter bedste evne påtage mig rollen som djævelens advokat.

Kortfattet historik.
Uret kom på markedet i 1998, og gik ind i 2006. Det leveres dog stadig til særlig pris, og på specielle vilkår og betingelser til NASA og militære enheder. Købere må skrive under på ikke at videresælge uret de første 5 år efter købet.
De militære enheder kan (for en beskeden meromkostning) få uret leveret med enhedens insignier graveret på bagsiden.
Se nedenstående eksempler.
İmage

İmage

Den drivende kraft bag urets udvikling var General Tom Stafford (tidligere Apollo X astronaut, og bisidder i Omega’s bestyrelse)

Uret var tilsigtet som et nødvendigt supplement og opdatering til den originale Speedmaster Professional, der var overhalet af potentialet i kvarts og digital teknologien.
Ligeledes kunne original Speedmasteren ikke længere opfylde de nye krav, som NASA missionerne stillede.

Som ynder af Speedmasteren (i dens forskellige afskygninger) er det interessant at konstatere:
NASA anvender ikke X-33 til EVA (rumvandring). Hertil anvendes den originale mekaniske Speedmaster.
Det skyldes at X-33 ”kun” er chok sikker til 3.500 G hvor dens mekaniske forgænger ligger på 5.000 G. NASA har lagt vægt på dette, da EVA indeholder stor risiko for ukoordineret, at tumle ind i konstruktioner og andre faste genstande.
X-33 er ikke temperaturkompenseret, og derfor er den mekaniske udgave mindre følsom overfor de ekstremt lave temperaturer, der hersker i det tomme rum.

Det må alt andet lige aftvinge respekt for den mekaniske Speedmaster, at mere end 50 år efter dens fremkomst, er den stadig selvskreven til brug indenfor visse ekstreme områder.

Materiale.
Uret er fremstillet i Titanium (Ti). Lynette og de 4 trykknapper er dog fremstillet i stål, med samme finish som urkassen.

Ti er et specielt metal. Det er let, stærkt og modstandsdygtigt overfor korrosion.
Hårdheden er 6 på Mohs hårdhedsskala. Kvarts har hårdheden 7, og kan altså ridse i Ti.
Hårdhedsskalaen er defineret således, at et materiale med et hårdhedstrin højere kan ridse i det lavere.
Stål lader sig hærde til hårdhed på op til 6-7.

Ti har stor trækstyrke, 434 MPa (mega Pascal), lidt mere end stål; men er 45% lettere.
Ti er dobbelt så stærkt som Aluminium; men vejer 60% mere. Ti lader sig legere til endnu større styrke, helt op til 1.380 MPa.

Ti er paramagnetisk (svagt magnetisk), og er dårlig leder af elektricitet og varme.

Ti er besværligt at forarbejde.
Under spåntagende værktøjer kan det deformere og ”vikle” sig op om skæret. Ti kan kun svejses i inaktiv atmosfære, dvs. med Argon eller Helium.
Ved industriel forarbejdning på plader er det besværligt at formgive, da det har ”hukommelse” og dermed har tendens til at springe tilbage til oprindelig form.

Ti er overordentligt modstandsdygtigt overfor korrosion, og kan i den egenskab bedst sammenlignes med Platin.
Ved oxidation dannes en tynd hinde (ir), der er endnu mere modstandsdygtig.
Ti er modstandsdygtigt overfor svovlsyre, saltsyre, klorgas og de fleste organiske syrer.
Ti finder derfor ofte anvendelse indenfor varmeveksling overfor salt, eller syreholdige medier
Ti finder stor anvendelse i flyindustrien. Det første fly, med udstrakt brug af Ti var SR-71 ”Blackbird”.
I dag er fly produktion uden Ti nærmest utænkelig.

Ti er et dyrt metal, hvilket skyldes den omstændelige og bekostelige Kroll proces, hvor man under raffineringen forbruger et andet dyrt materiale: Magnesium.

Titaniums egenskaber gør det til et naturligt materiale at vælge til urkassen på et astronaut / pilot ur.

Sådan tager den sig ud, sammen med en ældre kollega.
İmage
I lang tid havde X-33 prototype navnet: Flightmaster; men dette navn er altså kun anvendt til det allerede velkendte vintage ur af dette navn, ref. 145.013 & 145.036.

X-33 Tekniske data.
Fysiske mål:
Diameter: 42.25 x 48.50 mm.
Tykkelse: 14 mm
Vægt: 112 g inkl. lænke. (en SPM 3570.50 vejer 78 g - og ca. 170 g med lænke).

Teknik:
Model nr: 3291.50.00
Værk: Cal. 1666, baseret på ETA E20.321, Kvartsstyret (32.768 Hz), multifunktion, analog og digital, Ø30 mm. Den mekaniske del af værket har 9 lejesten.
Kasse: Titanium, safirglas, skruelukning hvori lydgiver er integreret.
Lænke: Massiv titaniumlænke med foldelås.
Skive: Grågrøn elektro luminicerende med digital udlæsning.
Gangreserve: 24 måneder ved normal brug af baggrunds belysning og alarm. Op til 36 måneder uden brug af disse funktioner.
Nøjagtighed: Bedre end ±0,1 sek/døgn
Strømkilde: Lithium batteri
Belysning: Baggrundsbelysningen afgiver 8 Lux
Alarm: 80 dB (minimum)
Tæthed: 30 m vanddybde ell. 3 Atm.
Stødsikker: 3.500 G (maksimum)
Analog visere: Sekundviser stepper pr. 1 sekund. Timeviser pr. 30 sek. Timeviser kontinuert.

Alarmsystemets højttaler er integreret i den dobbelte bagkasse. Den forholdsvis tynde membran vil kunne deformeres af større vandtryk.
Med en ”dummy” bagkapsel er uret testet vandtæt til 100 m. Instruktionsbog og Omega’s hjemmeside er uenige om tætheden er 30 eller 50 m.

Rem eller lænke.
Uret leveres med titanium lænke, eller med rød / sort kevlar rem.
İmage

İmage
En del brugere bærer det på Omega’s gummi rem.

Funktioner.
Urets funktioner løber i en uendelig løkke og man stepper et trin frem i løkken ved et tryk på kronen. Rækkefølgen i menuerne er således:
Time - Date - Alarm - Mission elapsed time (MT) - Mission elapsed time alarm (MA) - Universal time (UT) - Universal time alarm (UA) - Countdown (CDT) - Chronograf (CHR) - Time osv.

Hele manualen er til rådighed her:
[url]"http://home.xnet.com/~cmaddox/omega/manuals/X-33/X-33.html">http://home.xnet.com/~cmaddox/omega/man ... /X-33.html[/url]

Anvendelse.
Man bladrer i funktions løkken ved tryk på kronen, indtil ønsket funktion dukker op.
Funktionen åbnes for ændringer ved at trække kronen ud. Så kan indstilling foretages med trykknapperne P1 - P4, der er nummereret i urets omløbsretning med P1 ved kl. 1.
İmage
I dette mode anvendes P2 og P3 til at øge og mindske værdien af hvad der skal indstilles, sek, minutter, dag måned år etc.

Systemet er logisk og gennemført, og er i vid udstrækning så selvforklarende, at selv jeg, der absolut ikke er en ørn til den slags ”små”elektronik, var dus med det efter ganske få konsultationer med manualen.

Al system information er på engelsk. Datoen kan vises efter europæisk eller engelsk standard (måned før/efter dato).
Kalender er evighedskalender indtil 2099.

Man kan interaktivt rulle i menuerne her:
[url]"http://www.omegawatches.com/fileadmin/templates/omega-watches/java/en/32915000.html">http://www.omegawatches.com/fileadmin/t ... 15000.html[/url]
... ved at "muse klikke" på kronen.

Brugsobservationer.
Når count down timeren (CDT) anvendes lyder 3 sek før nul 3 bip, og ved passage af nul et længere bip.
Lyden er kendt fra Omega’s timing ved sportsbegivenheder, f.eks. afsendelse af skiløbere.
Ved passage af nul skifter count down timeren fortegn til + og løber indtil den stoppes.

Chronografen (CHR) fungerer som på en mekanisk kronograf.
Dog med den tilføjelse, at når kronografen løber, kan split tid aflæses ved tryk på P2.
Ved at trykke på P2 igen vises atter forløbet tid, der er fortsat med at køre i baggrund.
En procedure, der absolut ikke kan anbefales på en mekanisk kronograf.
Da jeg første gang anvendte kronografen var det mig lidt af en gåde, hvorfor sidste ciffer hele tiden viste 8, indtil det gik op for mig, at det var 1/100 dele af sekunder, der flintrede forbi.

Belysning af urskiven sker ved tryk på P3. Når lyset tænder stopper sekundviseren. Når lyset slukker efter ca. 8 sekunder går yderligere 2 sekunder, hvorefter sekundviseren nærmest rattrapante agtigt løber frem til korrekt visning. Jeg antager, at det er med strømbesparelse som formål, at den stærkt strømslugende lys funktion kobler sekundviseren ud. (Enten tikker vi, eller også lyser vi. Der er ikke strøm til begge dele).

Brugskomfort.
Dersom et tungt ur har forrykket sig på håndleddet, har vi alle en refleksmæssig rystning af hånden, til at bringe det på plads.

Det går ikke med en X-33. Urets lave vægt og vægtfordelingen mellem lænke og ur gør, at rystning ikke medfører det drejningsmoment, der kan forskyde uret.
Det ”bærer” kort sagt lige som et langt mindre dress ur. Er lænken korrekt tilpasset, forrykker det sig ikke på håndleddet.

Tager man uret på ”koldt”, fornemmer man ikke samme ” gys”, som med et ur af stål.
Det er Titaniums mindre varmeledning, man mærker.

Blandt de minuser, litteraturen ofte anfører, er ringe kontrast mellem cifre og skive ved særlige lysforhold. Det kan bekræftes.
Til gengæld tæller det på plussiden, at god kontrast kan etableres med baggrundsbelysningen, selv ved højlys dag.
Displayet, der forløber i periferien af skiven vænner man sig hurtigt til, og man lærer at sætte pris på de store cifre, der kan aflæses uanset håndens stilling.
Den analoge skives inddeling er afsat op ad siden på den næsten cylindriske indre lynette. Dette medfører, at også den analoge del kan aflæses, uden parallakse, under skæve vinkler.

Den ydre lynette er drejbar i 1 sekunders klik, i begge retninger, som det er sædvane på pilot ure, og i modsætning til dykker ure.

Er det smukt?
Betragtet efter gængse skønheds- og designidealer, er uret så ganske afgjort ”en grimrian”.

Uret er blevet til, i et nært samarbejde mellem beta testere og Omega’s teknikere.
Dette har medført et ur med en unik formgivning og enestående funktionalitet.
Såfremt ”man kan læse” dette, så opfatter man uret som ganske smukt.
En god måde, at håndtere sin oplevelse af uret på, er at betragte X-33 som det ultimative pilotur, ligesom PloProf kan betragtes som det ultimative dykkerur.

Er kvarts i orden?
Tjaeh – kvartsure må i hvert fald anerkendes, da de er en håndgribelig realitet.
Om man bryder sig om kvarts som impulsgiver i et ur er et andet spørgsmål, og det er i orden, at fravælge kvarts i sin samling.
For mit eget vedkommende kunne jeg ikke komme uden om X-33, der klart er en ”mile stone” i Speedmasterens udvikling.
I samme åndedrag tror jeg ikke, at jeg får flere kvarts ure, med mindre der kommer et, der på samme overbevisende måde er et ”veritabelt fyrtårn”.

Fravælger man kvarts, hvilket er ganske legitimt, bør man dog gøre det med en vis ydmyghed.
Uden den lille travle kvarts oscillator var denne beretning ikke kommet til en større skares kendskab, for så fandtes der slet ikke PC’er eller internet.

Med venlig hilsen - Geodoc
Super godt review Icon_e_surprised Jeg kan godt lide kombinationen af facts og personlig vurdering. Ofte er reviews mere en faktuel beskrivelse end en konkret vurdering og så bliver det sååå neutralt og kedeligt. Men det er ikke tilfældet her... Icon_e_biggrin

/Mads
Rigtig godt review! Fantastisk lækkert skrevet. En sand fornøjelse og læse. Icon_e_biggrin

Tukjær

Flot anmeldelse......og interessant......
Hej

Når vi taler quartzure, er det her et der hører hjemme i enhver Speeedmastersamling. Icon_e_biggrin

MVH Peter
Som altid et fantastisk input fra Geodoc. Jeg læser dine indlæg med stor fornøjelse - hver gang!

# Stefan